Enligt Havs- och vattenmyndigheten finns det i dag över 2 000 övergivna båtar i den svenska skärgården. Eftersom det många gånger är omöjligt att hitta ägarna är det svårt att göra något åt problemet. Ett av ..." /> Övergivna båtar – ett växande problem | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Övergivna båtar – ett växande problem | På Kryss
Hem » Läsvärt

Läsvärt

Övergivna båtar – ett växande problem

31 augusti 2020 – 15:11 3 kommentarer
Övergivna båtar – ett växande problem

Enligt Havs- och vattenmyndigheten finns det i dag över 2 000 övergivna båtar i den svenska skärgården. Eftersom det många gånger är omöjligt att hitta ägarna är det svårt att göra något åt problemet.

Ett av Kustbevakningens uppdrag är att värna miljön ute till havs. De har märkt att en skrotbåt ofta följs av flera på samma plats. Hamburgsund i Bohuslän är ett exempel. Här ligger tre gamla fiskebåtar och en pråm nära farleden. Trots påtryckningar från allmänheten anser Tanums kommun att det är båtägarnas ansvar att ta hand om vraken rapporterar TV4 Nyheterna.

Havs- och vattenmyndigheten har i omgångar avsatt pengar till folk som vill skrota sina båtar gratis, men det gäller bara båtar som väger max tre ton. För större båtar måste ägarna själva betala bärgning och skrotning, något många undviker genom att istället dumpa båten.

3 kommentarer »

  • Stefan skriver:

    Är det fler än jag som sett skrotbilar dumpade runt om i Sverige?
    Vill någon dumpa en båt i naturen gör man på samma sätt som vid dumpning av bilar, man tar bort registernumret.
    (På bilar kan det krävas att man kör med vinkelkap för att fördärva chassi/motornumme utöver att ta bort registerskylten.)

  • Jan Jarelius skriver:

    Återinför båtregistret, som även omfattar vattenskotrar. Då är farkosterna spårningsbara.
    Detta stävjar också ”buskörning” och annat olämpligt beteende till sjöss.
    //Janne

  • Leif Sundberg skriver:

    Vad gäller för sjunkna skepp som har miljösanerats?
    Vi har utanför vår hamn en fiskebåt som sjunkit på djupt vatten, tror att även masterna tas ner och då är den inte längre något hinder för båttrafiken.