Mitt På Kryss
På Kryss inte bakom reseerbjudande
Som medlem har du i dagarna fått hem På Kryss och i den var det bifogat ett kuvert. Detta är en annons, som tyvärr är utformad så att det verkar vara ett erbjudande som kommer från tidningen. Så är inte fallet. Svenska Kryssarklubben och På Kryss har inget med erbjudandet att göra.
Det är flera som ringt och frågat om reklamen i det omarkerade grå kuvertet som fanns med som bilaga löst i tidningen. Inuti tycks vara ett erbjudande som är för bra för att vara sant.
På den positiva sidan tycks företaget har enligt uppgift erlagt resegaranti till norska motsvarigheten (RGF) till Kammarkollegiets resegaranti. Och på webben intygar många att de rest med dem.
Mitt råd är att alltid göra en ordentlig research av varje företag som gör ”oemotståndliga” erbjudanden, för att undvika besvikelse.
Här är ett par länkar med mer info: GP, privat resesida.
Micke, redaktör
Läs och häpna!
Jag har faktisk prövat själv, 22 ggr. t.o.m. Jag har flera gånger genom inbladning i en mängd olika tidningar, från ICA-kuriren till Motormännens tidning (och nu i På Kryss) fått dessa i stort sett likalydande erbjudanden. Jag har aldrig uppfattat att erbjudandena skulle vara något samarrangemang eller annat samarbete med respektive tidning utan har uppfattat dem som en betalda annonser bland andra. Annonser utgör ju vanligen en förutsättning för tidningens existens. Eftersom erbjudandena verkade nästan för bra för att vara sannna så tänkte min hustru och jag att vi måste testa vilket vi gjorde utan större research. Det kostade ju ändå nästan ingenting. Våra förväntningar var dock ganska låga och då inte bara vad gällde vädret (det var ”off season”). De låga förväntningarna kom emellertid verkligen på skam.
1. Inga dolda avgifter. Vad som utlovats ingick. Vad som tillkom och som också framgick i annonseringen, var luncher och middagar och vissa entré- och evenemangsavgifter men även detta till ett verkligt lågt paketpris. (Man kunde givetvis avstå från tilläggen och fixa allt själv om man ville men det rekommenderar jag inte. Det hade blivit avsevärt mycket dyrare och sannolikt sämre.)
2. Hotellen och maten höll med råge utlovad standard.
3.Det handlade om guidad rundresa under en dryg vecka med buss varvid guide- och busstandard var en väsentlig faktor. Guiden: Mycket kunnig med relevant akademisk utbildning. Underhållande föreläsare med mycket goda språkkunskaper. Bussen: Modern turistbusstandard.
4. ”Shoppingtvång?” Inte värre än vid egna resor i alla icke-europeiska länder runt medelhavet. Man blir ”överfallen” av säljare som inte i första taget tar ett ”nej” för ett ”nej”. Sponsring från marknader som ingick i arrangemangen (3 st)- Ja mycket möjligt och troligt – mig störde det inte eftersom jag är van från arabiska basarer och salutorg. Ingen hade heller synpunkter på om man istället ville göra något annat.
5. Flyget – ”Packade sillar” men det är ju alla charterplans signum.
Sammanfattningsvis: Vi uppskattade resorna och upplevde inga negativa överraskningar. Vi hade t.o.m. tur med vädret. (Februari med sol och 18-23 gr) ”Kvittrande” försäljare i Norge var för oss inget negativt utan vi fick det bemötande och den information vi sökte och lite till.
Talesättet ”Man får vad man betalar för” var i detta fall inte giltigt för oss. Man fick mycket mer. Vi var heller inte ensamma om denna positiva uppfattning. Vi gör om det igen i nya områden.
Bluffirman skickar med denna reklam i olika tidningar. Motor har också haft den. Tricket är att sälja in sig i seriösa klubbtidningar som prostituerar sig till denna extrainkomst. Jag ringde då för att syna bluffen och hamnade i Norge hos en kvittrande säljare. Och förstås hade de billiga resorna just sålt slut, men det fanns platser på de datum som hade mycket högre pris……..Kryssis skall inte beblanda sig med sånt här. Det smutsar ner.
Det gjordes en kontroll av annonsavdelningen att det var en existerande arrangör osv.
Det jag som redaktör reagerade på, var att en flera läsare har uppfattat reklamen som att erbjudandet kommer från Kryssarklubben eller På Kryss – vilket det alltså inte gör. En olycklig formulering, som tycks ha använts även hos andra tidningar med samma missuppfattningar hos läsekretsen.
Så förutom det, så är det nog bara att resa iväg – om det nu går att få en resa för utannonserade 990 kr eller om det tillkommer en massa tillägg för det ena och det andra och att slutpriset inte ens är i närheten av det annonserade.
Jag kan bara uppmana till att göra en ordentlig research innan man köper någonting som är ett ”jätteklipp” …
//Micke, red
Hur kommer det sig att sådant här, helt okritiskt, bifogas till tidningen?
Hörde från en kompis som nappat på liknande erbjudande att när de väl var framme så togs de till olika affärer och andra outlets där de nästan tvingades att köpa något. Det var mycket svårt att motstå kraven på att handla. Misstänker att resan sponsras av de som sedan tänker tjäna pengar på att turisterna handlar på utvalda ställen.