Hem » Långfärd, Nyheter

Långfärd   Nyheter

Podd: Anders Eriksson – den längsta resan

19 december, 2019 – 14.09 Ingen kommentar

Anders Eriksson seglade från Kanarieöarna till Smögen och rundade Antarktis på vägen under 223 dygn. Färden startade på hösten 2018 och när Anders och hans båt SY Malala under våren 2019 korsade longituden som han startade från, blev han den förste svensk att segla nonstop jorden runt. I På Kryss podd nummer 8 berättar Anders om äventyret som började när han seglade jolle som barn hemma i Bohuslän.

Anders Eriksson lämnade Ljungskile med sin 40-fots stålketch Malala i juni 2018 för att försöka ta sig jorden runt utan att lägga till i någon hamn eller ta hjälp utifrån. Seglingen gick snabbt över Nordsjön och söderöver i Atlanten, men en gammal axelskada gjorde sig påmind i södra Atlanten och Anders bedömde att riskerna var för stora för att fortsätta. Istället vände han och gick upp till Kanarieöarna. Någon månad senare, den 8 oktober, kastade han loss från Las Palmas och styrde söderut med sikte på ”att få se en albatross”. Målet ändrades sedan till att ta sig runt Antarktis och hem till Europa för att bli förste svensk jorden runt solo nonstop.

Anders Eriksson

SY Malala är en OR 40 som Anders Eriksson har inrett själv. Sargarna på bordet var till stor hjälp vid bland annat matlagningen under resan. Bild: Johan Boström

Resan innebar många utmaningar fysiskt och mentalt. Sannolikt har ingen annan svensk varit ensam så länge i modern tid och Malalas utrustning pressades till sitt yttersta och gick sönder med jämna mellanrum. Självstyrningen och ett vindroder, Monitor, bröts sönder och krävde omedelbar lagning vid ett par tillfällen. Vinschhandtagen av märket Roca klarade inte alls påfrestningarna och riggen skadades med jämna mellanrum. Vindmätaren blåste sönder några dagar innan Kap Horn och ett drivankare fick tidigt ersättas av Anders egna lösning med en murarhink på släp. Anders drabbades också av bältros, men han hittade en lösning på det och alla andra problem och motgångar.

Vinsch-handtag

Tre vinsch-handtag av märket Roca och ytterligare ett i alumunium gick sönder i grepphandtagets fäste och de andra vinsch-handtagen blev hårt slitna. Malalas verkstad ombord kom ofta till användning under långseglingen.

Anders Eriksson förberedde sin segling under flera år och arbetar till vardags som båtsman på lotsbåtar. Han har tidigare varit skeppare på expeditionsfartyg till Antarktis och på Ola Skinnarmos ketch genom Nordostpassagen. Som bogserbåtförare har Anders tagit isberg på släp för att skydda oljeplattformar vid Grönland och han har en lång karriär inom handelssjöfarten bakom sig. Som långseglare har Anders seglat jorden runt en gång tidigare, då med många stopp, och över Atlanten flera gånger med egna båtar.

Podden spelades in ombord på SY Malala i Ljungskile några veckor efter hemkomsten sommaren 2019.

Johan Boström
johan.bostrom@pakryss.se

, ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar