Läsvärt Löpsedel Nyheter
Svea riggskadad efter succépremiär
Svea seglade in över mållinjen med mer än två minuters marginal till tvåan i sitt andra race någonsin i torsdags. På måndagen gick ett förstag av och Svea kommer inte att segla mer i samband med America’s Cup-tävlingarna på Bermuda.
J-båten Svea sjösattes i januari och har sedan dess seglat i Medelhavet och över Atlanten för att delta i America’s Cup-seglingarna på Bermuda. Målet har varit att under sommaren delta i regattorna i samband med America’s Cup som samlar rekordmånga J-båtar, sju stycken, under J-klass-regattan som startade på måndagen. Dessutom ska Svea delta i en regatta i Newport i augusti.
Svea och hennes besättning tävlade för första gången någonsin på onsdagen och motståndet var fem J-båtar med mycket erfarna besättningar. I premiärracet var Svea tredje båt över både start- och mållinjen. Dramatiken i det andra racet på torsdagen började på riktigt 40 sekunder innan startskottet. Då föll en i Sveas besättning överbord. Sveas däck är så avskalat som det kan bli på en segelbåt med varken pulpit och mantåg. I reglerna för tävling med J-båtar ingår att varje båt måste ha en egen följebåt. Tack vare den kunde badaren plockas upp och hoppa ombord igen, men händelsen ledde till att Svea var sist över startlinjen. Men efter en häftig gipp för att undvika kollission med konkurrenten Hanuman hittade Svea mer vind än övriga flottan och passerade alla. Svea seglade in som överlägsen vinnare med över två minuters marginal till tvåan Lionheart. I de två tidigare racen har segraren bara varit sekunder före tvåan.
Redan på tisdagen tävlade fem av båtarna i J-klassen, men Sveas ägare tillika rorsman hade förhinder och valde att vänta till onsdagens race.
J-klassens egen regatta skulle ha startat i fredags, men blev uppskjuten till måndagen på grund av utebliven vind. När tävlingarna väl kom igång på måndagsförmiddagen seglade Svea efter cirka en timme in som fjärde båt i första racet. Halvvägs genom andra tävlingen låg Svea tvåa när den övre svirveln på förstaget gick av. Genuan togs ner och ett par fall sattes fast i fören och hindrade masten från att falla. Svea kunde återvända till hamn utan att någon kom till skada, men det är osannolikt att hon kan ställa upp i tisdagens tävlingar. Nästa planerade regatta är i Newport i augusti.
Sveas besättning har tränat tillsammans i Medelhavet sedan slutet av mars. I maj seglade skepparen Paul Kelly med en mindre besättning över Svea till Bermuda via Azorerna. Tävlingsbesättningen hann träna några dagar i vattnen runt Bermuda innan tävlingarna började.
På Sveas tävlingspremiär, onsdagen den 13:e juni, var vindarna lätta men stadiga runt 2-4 meter per sekund. Lionheart och Ranger, båda nybyggen, låg bäst till i starten med Svea som tredje båt över linjen. Taktikerna och övriga besättningarna på alla J-båtar är oerhört erfarna och exempelvis Rangers taktiker, Brad Butterworth, har fyra vunna America’s Cup som taktiker och skeppare med sig i seglarsäcken. Starten är viktig i de flesta kortare regattor, men inte minst med de enorma J-båtarna som runt fyrtio meter långa där en inledd seglingsmanöver måste fullföljas och taktikerns beslut får konsekvenser under en längre tid än på en mindre båt.
De övriga J-båtarna i superyachtregattan var Ranger, Lionheart, Velsheda, Hanuman och Topaz. I den renodlade J-klass-regattan som startar på måndagen, deltar även Shamrock V.
Sista tävlingarna i J-klass-regattan börjar på tisdagen klockan 11.30 lokal tid på Bermuda, 16.30 i Sverige.
Svea ritades av Tore Holm och Gustav Plym 1937, men America’s Cup låg i malpåse under andra världskriget och bytte sedan regler.
Här är ett avsnitt ur texten om Svea från På Kryss nr 4, 2017:
Mellan 1914 och 1937 gällde mätregeln Universal Rule för båtar som deltog i America’s Cup. Regeln som medger proportionerliga variationer av bland annat skrov- och mastlängd är indelad i klasser med minskande storlek från J – S, där J är den största. 1930 ägde den första utmaningen mellan J-båtar rum och USA försvarade pokalen med framgång ytterligare två gånger. Sista utmaningen mellan J-båtar var 1937 där Ranger segrade överlägset.
Den unge svenske konstruktören Gustav Plym arbetade med Olin Stephens och Starling Burgess i Ranger-projektet och var även på plats under racen i Newport. ”En av mina största upplevelser i tävlingssammanhang”, skriver Gustav i sin självbiografi.
I oktober samma år värvades Gustav till Tore Holms yachtvarv i Gamleby för att bistå i konstruktionen av en svensk utmanare om pokalen. Tore Holm hörde till världseliten inom kappsegling både som konstruktör och seglare. Han har vunnit fyra OS-medaljer och fem av hans konstruktioner har olympiska segrar. Sven Sahlén hörde till initiativtagarna och Axel Wenner-Gren finansierade projektet som sedan lades ner på grund av andra världskriget. Det dröjde till 1958 innan America’s Cup återupptogs, men då med en annan mätregel.
2005 väcktes åter idén om att bygga den svenska J-båten med initiativ från bland andra Sven Sahléns söner. Pelle Petterson och Ocke Mannerfelt fick uppdraget att modifiera konstruktionen. Nu fick båten namnet Svea.
– Vi höjde friborden något, men annars handlade det mest om anpassningar till aluminumkonstruktionen. Även riggen var tänkt i aluminium och det ska bli intressant att se hur hon ser ut nu med de nya materialen, säger Pelle Petterson som hoppas själv få se J-regattorna på Bermuda i juni.
Det svenska Svea-projektet stöp på finansieringen, men planerna återupptogs 2012 med konstruktionsuppdraget till Andre Hoek. Claasenvarvet i Holland påbörjade bygget som avslutades på Vittersvarvet. Svea sjösattes i januari i år.
Pieter Beeldsnijdger står för interiören och Hoek Design för däckslayout. North Sails och Southern Spars ansvarar för riggen.
Svea är den senast byggda och längsta J-båten av totalt nio båtar i klassen varav tre är original från 1930-talet.
Följ tävlingarna via America’s Cups sajter:
America’s Cup J Class Regatta
America’s Cup Superyacht Regatta
America’s Cup
redaktion@pakryss.se
båtkonstruktion, gustav plym, segling, svea, tävlingssegling, tore holm
Vackra båtar seglar väl !