Säkerhet
Rammad av motorbåt
Petter Brolins båt blev påkörd i 25 knop av en annan motorbåt i Furusundsleden – sedan smet föraren från platsen. Ett dygn senare hann samvetet i kapp mannen som hörde av sig och tog på sig hela skulden.
Petter Brolin, hans fru och två goda vänner skulle ta en tur runt Gräskö med motorbåten när olyckan inträffade. Mitt ute i Furusundsleden kom en motorbåt i 25 knop körande rakt emot dem och väjde först när den befann sig cirka 15 meter från Petters båt.
– Den rev upp en stor våg och dunsade in i vår babordssida. Det blev en kraftig smäll och vår stora sidoruta i ruffen exploderade i tusentals småbitar. Flera hundra liter vatten vällde in och fyllde hela durken. Det var glassplitter överallt, säger Petter till Norrtelje Tidning.
Petter och hans vän fick skärsår i ansiktet och vännens fru hade glassplitter över hela ryggen. De lyckades ta sig in till Gräskö och såg då hur den andra båten i hög fart körde vidare. Efter att ha skickat ut en efterlysning på Facebook ringde ägaren till den påkörande båten ett dygn senare och bad om ursäkt och tog på sig hela skulden. Hans ursäkt var att han blivit bländad och därför inte upptäckt Petters båt innan det var för sent.
Genrebild
Handlar väll om tillnyktring för att undgå en hårdare dom.
Läste nog lite väll snabbt tidigare idag. Får be om ursäkt för det. Det framgår vist att han blev träffad i barbordsidan och därmed är väjningsplikten klar.
För mig låter det som en berusad motorbåtsägare som själv anmäller sig när han nyktrat till. Men det framgår heller inte i beskrivningen, vem som hade väjningsplikt i detta fall.
Det finns mycket att säga i anledning av detta. Om inte Hugo T gör det, så ber jag att få återkomma, för detta är ett av de allvarligaste brott man kan begå till sjöss; alldeles oavsett om ruelsen får en att i efterhand erkänna vad man ställt till med.
Som det beskrivs är det nog en form av ombordläggning som inte kallas ramning förresten. Att ramma är ju att köra på med fören (underförstått rammen) först.
Viktigt att ta ansvar för vad man gör, rätt eller fel. Ursäkten är knappast en ”ursäkt” men en orsak. Tyvärr är det ju svårt att se in i glittrande solreflexer, men vi måste alla lära oss att aldrig köra i blindo; om sikten är dålig måste ju farten anpassas. Gissar att den påkörda båten inte hade motorresurser att dra på för att undhinna faran. Skönt att skadorna inte var livshotande.