Läsvärt Löpsedel Nyheter
Rekordböter för förorenande kryssningsfartyg
Rederiet Princess, med trafik till svenska hamnar, tvingas betala rekordböter på motsvarande 390 miljoner svenska kronor efter utsläpp av oljerester. Flera rederier med samma ägare, Carnival, specialgranskas de närmaste åren.
När kryssningsfartyget Caribbean Princess nådde Southhampton i England efter en Atlantenöverfart fick en ingenjör nog. Han sa upp sig, mönstrade av och anmälde sin arbetsgivare för miljöbrott. Enligt ingenjören var det brukligt att spola ut oljerester genom att koppla förbi oljeseparatorerna rakt ut i havet. Det som fick bägaren att rinna över för ingenjören var utsläppet av över 16000 liter oljeblandat avfall inom brittiskt vatten. Brittiska myndigheter kontaktade sina kollegor i USA, dit fartyget var på väg och i september 2013 undersökte amerikanska kustbevakningen Caribbean Princess i New York. Men chefsingenjören hade vid det laget beordrat besättningen att koppla tillbaka rören och ljuga om vad som hade hänt. Misstankarna fanns dock kvar och ett år senare kunde kustbevakningen slå fast att oljerester fanns i en ledning som ledde ut i havet. Senare visade det sig att teknikerna ombord hade kopplat ihop rören för oljeavfall från bland annat maskinrummet med gråvatten som sedan gick rakt ut i havet. Den elektroniska övervakningen av oljeblandat vatten var manipulerad. Dumpandet av olja ut i havet visade sig ha pågått sedan 2005 när fartyget varit i trafik under ett år.
Amerikanska myndigheters undersökningar visar att även fartygen Star Princess, Grand Princess, Coral Princess och Golden Princess förorenat havet genom att släppa ut oljeblandat vatten.
I en överenskommelse från den 1 december, mellan fallets åklagare i USA och rederiet, ska Princess Cruise Lines betala 40 miljoner dollar (motsvarande cirka 390 miljoner svenska kronor) i böter. Dessutom kommer kryssningsfartyg från åtta andra rederier som ägs av Carnival: Carnival: Cruise Line, Holland America Line, Seabourn Cruise Line och Aida Cruises; att tvingas delta i ett program där de undersöks särskilt noga när det gäller att uppfylla miljökrav.
Princessrederiet och Aida trafikerar regelbundet Östersjön och svenska hamnar. Stockholm har haft minst femton besök i år av Princessrederiets fartyg Regal och Emerald som alltså inte är något av de fartyg som av amerikanska myndigheter utpekats för olagligt utsläpp, men som ingår i den särskilda kontrollen av rederiet.
”Föroreningarna i det här fallet är resultatet av mer än några som uppfört sig illa på ett fartyg. Det speglar tydligt Princessrederiets kultur och ledning,” kommenterade John Cruden, åklagare vid USA:s justitiedepartements överenskommelsen om böter.
Motivet för föroreningen framställs av amerikanska myndigheter som rent ekonomiska. Att dumpa avfallet till havs innebär en lägre kostnad än att använda hamnarnas möjligheter att deponera oljeavfall.
Delar av bötesbeloppet ska användas till miljöförbättrande åtgärder i havsmiljö.
LÄS MER: Pressmeddelande om fallet på USA:s justitiedepartements sajt
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Vad jag vet har man aldrig krävt från myndigheternas sida att man visar ett rengöringsintyg över var man har spolat ut oljerester varken på passagerarfartyg eller tankfartyg. Det är helt otroligt att man kan komma och lasta oljeprodukter utan att visa detta. Det är alltså fortfarande möjligt att pumpa ut restskiten i havet och ändå få ny last. Kör man bulktransport på väg måste man visa intyg att man har tvättat tank och slangar samt kanske blir inspekterad innan man får lasta exempelvis socker. Varför klarar inte våra politiker att ställa krav på rederierna?
Tänk, jag är inte förvånad.
Hur är det med utsläpp från septi tankarna?
Har hört att dom inte vill tömma dom hos Stockholms hamnar då man inte vill betala för det.
Varvid man tömmer det rakt ut i havet.