Läsvärt Löpsedel Nyheter Säkerhet
Revansch för bärplan över Atlanten?
På måndag startar solokappseglingen Transat från Plymouth till New York. Racet kan bli en revansch för bärplan på enskrovsbåt.
I höstas deltog flera enskrovsbåtar med bärplan i racet Transat Jaques Vabre med tvåmansbesättningar över Atlanten. Men något genomslag för den nygamla tekniken blev det inte. Tre av bärplansbåtarna bröt på grund av att utrustningen inte klarade påfrestningarna.
– Vi hade kulingvindar och tre till fyra meter höga vågor. Sjön var inte särskilt stökig och vi hörde aldrig några ljud, berättade Safrans skeppare Morgan Lagravière direkt efter att båten brutit när bärplansområdet på styrbord sida fått läckande sprickor.
På måndag är det dags för nästa riktiga test för bärplan på enskrovsbåtar när tre av de deltagande Imoca 60 är utrustade med stöttande foils. Bärplanen lyfter främre delen av skrovet och minskar motståndet.
Foilen anses som en självklar fördel under rätt omständigheter, men Atlantvädret i maj kan innebära i stort sett vad som helst och minst ett stort lågtryck väntas i veckan.
Båtarna med bärplan är Banque Populaire VIII, St Michel Virbac och Edmond de Rothschild och alla har franska skeppare.
I Transat deltar tjugofem soloseglare varav tre kvinnliga. Tävlingen grundades 1960 av Sir Francis Chichester och Blondie Hasler. Hasler sammanfattade sin vision för racet med ”en man, en båt, ett hav” och även om tekniken ombord har utvecklats enormt är bansträckningen densamma som 1960: start i Plymouth på Englands sydkust och målgång i New York City. Raka spåret blir det 3000 sjömil.
Transats sajt: The Transat
Redaktion
redaktion@pakryss.se
äventyr, bärplan, båtkonstruktion, flerskrov, foil, långsegling, säkerhet, segling, tävlingssegling