Mitt På Kryss
Rikseskader 2014
Kryssarklubbens fjärde rikseskader gick till Tallinn i juli. Nio deleskadrar från hela landet samlades i Port Noblessner nära Tallinns centrum.
Deleskadrarna valde olika rutter i så stor utsträckning som möjligt så att det inte skulle uppstå trängsel i hamnarna. I ett sent skede fick man ändra hamn i Tallinn från den planerade Old Town Marina till Port Noblessner någon kilometer västerut. Bytet innebar en någon sämre standard och en omgivning i gammal industrimiljö. Men maten i hamnens restaurang var god och hamnavgiften betydligt lägre. – Vi fick också vara för oss själva mer, säger Bengt Dagberg, en av Kryssarklubbens arrangörer av rikseskadern. En stor vits med rikseskadrar är att Kryssarklubbare från olika delar av landet träffar varandra. Övriga arrangörer av rikseskadern var Kjell Vestberg och Hans Norman.
En kväll i Tallinn höll Hans Norman från uppsalakretsen ett uppskattat föredrag om Estlands historia och kopplingen till Sverige. Under avskedsmiddagen bjöd Tallinns stad på ett fantastiskt framträdande som belyste den svenska musiktraditionen på ”svensköarna” i Estland. Dessutom gjorde ”Skärgårds-Anna”, den ena av S:t Annakretsens eskadrar, ett bejublat framträdande med ”Frisk vind på länsen”. För övrigt var dagarna i Tallinn fria för egna upptäcktsfärder. Det finns mycket miljöer, kultur och SPA-anläggningar att uppleva.
Ann-Mari Westerlind från Sörmlandskretsen beskriver hur hennes deleskader med 9 båtar förberedde och genomförde sin eskader. Både tillfarten och frånseglingarna gick i olika konstellationer. Eftersom båtarna hade olika önskemål startade fem på svenska sidan och de andra anslöt allteftersom. Några dagars gemensam segling fick eskadern från Sottunga i Ålands skärgård och österut.
Därefter gick några tidigare till Tallinn för att reparera utrustning eller göra andra ärenden. Efter dagarna i Tallinn hade några bråttom hem och seglade snabbaste vägen, några seglade genom Finska skärgården och några seglade genom Estlands farvatten och gjorde ett stopp i Roomassaare på Ösel. – Det kändes tryggt att ha en vit lanterna att titta på vid överseglingen från Rigabukten till Gotland, berättar Ann-Mari. Fördelarna med att segla i eskader är att man hjälps åt när problem uppstår och man hjälper varandra vid till- och frånläggning.
I hamn blir det fin gemenskap och man lär känna nya båtbesättningar. Båtar med bra internetuppkoppling delade med sig av vad de fick reda på om väderutsikterna och båtar med cyklar lånade ut sina till utflykter. Nackdelar med eskadrar kan vara att det finns olika önskemål och hänsyn måste tas till dem som inte vill segla i tuffa förhållanden. – Eskadrar bör inte vara för stora, anser Ann-Mari. Då är det lättare att komma överens om färdväg och det blir mindre problem med att få plats i hamnarna.
Lotta Lanne / foto: Ann-Mari Westerlind