Nya prylar/båtar
Rostsäkrare inombordardrev
Volvo Penta har, åtminstone i USA, lanserat nya Ocean X-drevet som har några användbara innovationer. Rostskyddad från saltvatten och med två, möjligen välbehövliga, sensorer inne i drevet.
Den första sensorn kollar drevoljans smörjande egenskaper, det vill säga talar om att oljan är fri från vatten och föroreningar och fungerar som den ska.
Den andra sensorn kollar om vatten trängt genom gummibälgen – som i sin tur kan leda att saltvatten tar sig vidare in i motorn med korrosion som följd. En sprucken bälg är en av de vanligaste orsakerna på äldre drev till problem, men nu kan man alltså få en varning i god tid och kan åtgärda omgående.
Båda sensorerna triggar ett ljudalarm (ljuslarm är extra) på motorpanelen, men funkar bara med bensinmotorerna än så länge.
Den tredje nyheten är att hela drevet, som är gjutet i aluminium, är täckt med en titankeramisk beläggning (”titanium-ceramic coating”) och som Volvo Penta menar ska ge överlägsna rostskyddsegenskaper – upp till fyra gånger bättre än den färg man använt tidigare. Det täckande lagret läggs på genom elektrolys och sitter på ett helt annat sätt än tvåkomponentsfärg som vanligen används.
Drevet kan användas till Pentas större bensin- och dieseldrivna inombordare; som bensinmotorerna 5.0 GXi (270 hk) till 8.1 GXi (420 hk) och D3-130 till D3-190 på dieselsidan.
Priset är inte angivet, men det går självklart att importera från USA till Sverige, möjligen billigare än dreven skulle vara här …
Läs mer på: www.volvopenta.com (USA)