Nyheter Säkerhet
Säkrare in i dimman
Flera fritidsbåtar har åkt vilse i dimman senaste veckan och Sjöfartsverket har gått ut med en samling tips för att öka säkerheten.
Utan gps, primärradar eller ais är det lätt hänt att hamna alldeles vilse i dimma. Just det har inträffat för ovanligt många fritidsskeppare senaste veckan, enligt Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral. Utan någon visuell referens för navigation kan en situation snabbt bli dramatisk om det finns risk för kollision eller grundstötning, men inte minst kan en situation upplevas som väldigt obehaglig även i vatten som man i vanliga fall känner väl. Exempelvis hjälpte frivilliga sjöräddningen, SSRS, förra veckan ett par personer utanför Oskarshamn som ankrat i dimman 300 meter från sin brygga. I Skåne åkte en fritidsskeppare vilse i dimman på torsdagen och tappade sedan sin mobil i havet innan han fick hjälp av SSRS att hitta hem till Barsebäck.
Väderläget med relativt varm och fuktig luft som tillsammans med kallare vatten eller land bildar dimman kommer att hålla i sig i stora delar av landet under veckan även om det finns hopp om en kallare och klarare avslutning på veckan. Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral har ställt samman åtta punkter som tips för fritidsskepparen utan radar:
• Ta del av väderprognosen för området du ska vistas i. Varnas det för dimma betyder det att sikten är mindre än en kilometer. Dis innebär sikt mellan en och tio kilometer.
• Ser du dimman framför dig, vänd hellre om än fortsätt in i den.
• Om du ändå hamnar i dimma: tänk på att plottern inte alltid visar all omkringliggande trafik, använd radar om du har en sådan ombord. Tänk på att kajaker och mindre båtar syns dåligt från bryggan på större fartyg och väldigt dåligt på radarn. Dessutom släpar ofta plottern och fördröjningen av information är en osäkerhetsfaktor du måste ta hänsyn till.
• Är det dimma och du hör en lång signal varannan minut betyder det att ett fartyg gör fart genom dimman någonstans i närheten.
• Sänk farten eller stanna upp helt om du tappar orienteringen. Om du driver kraftigt, ankra i ett säkert område så att du inte driver på grund.
• Se till att du har med dig visselpipa eller signalhorn om du ligger i trafikerade stråk.
• Larma vid behov, se till att du har telefonen laddad och att du har funktionen ”platstjänster” igång. Då kan sjö- och flygräddningscentralen snabbt lokalisera dig och vid behov varna kringliggande trafik.
• Vid alla situationer oavsett väder: bär flytväst. Välj en flytväst som tydligt syns om vi skulle behöva söka rätt på dig från vattnet.
Efter att den här artikeln publicerades har fler tips lämnats i kommentarsfältet nedan. Björn Kjellström påminner om att använda sig av radarreflektor för att synas på primärradar. Tor Melin tipsar de som har ekolod, men är vilse i dimma, att gå sakta på cirka 4 meters djup för att undvika kollisionsrisk med stora fartyg som håller sig på djupare vatten (med ekolod kan man också få en uppfattning om var man är med hjälp av sjökortet). Torsten Jacobsson från Göteborgs skärgård ger rådet att använda Viva-appen för att få aktuell lokal observation.
När det gäller signalering är i själva verket alla fartyg, inklusive fritidsbåtar, skyldiga att avge ”ändamålsenligt signal med högst 2 minuters intervall” vid nedsatt sikt som dimma. Fartyg över 12 meter som är maskindrivet och gör fart genom vattnet ”ska med högst 2 minuters intervall avge en ljudsignal bestående av ett långt signalljud”.
Dessutom säger sjövägsreglerna att fartyg vid nedsatt sikt ska framföras med säker fart utifrån rådande omständigheter och förhållanden.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
dimma, motorbåt, nedsatt sikt, säkerhet, segling, Sjöfartsverket
”Regel 19 – Fartygs uppträdande i nedsatt sikt” är bra att känna till för alla även om man inte har radar/ais, speciellt väjningsreglerna som i princip ändras…
Jag köpte en ais B innan vi gick från Nyköping till Göteborg via Bornholm. Jösses vad den gav oss info och med det lyckades hålla oss på kurs. Men dock så blev det ett problem när vi mötte en 45-fots segelbåt (vi har en 57-fots segelbåt). Båda gick för segel och han tutade febrilt varpå jag signalerade tveksamhet———————. (såg han på aisen vilket han gjorde med oss med.) Vi fick ANROP efter att jag väjde och de bad om ursäkt för deras okunskap.
Slutsats: radarreflektor, ais, transponder B, vhf kopplat till detta samt 360 graders utkik och även apparna Marintraffic eller Eniro sjö är grymt bra och hjälpsamt. Dock så är ett mistlur (horn) bra att ha med sig när man går kustnära, då kan man tuta sig runt och hör avvikelser i hur ljudet studsar vilket kan verifiera ungeför var du är på sjökortet.
I stället för att styra enbart utgående från positionsangivelsen i plottern kan man använda ruttfunktionen. Man lägger in waypoints (WP) efter den väg man ska färdas och låta plottern ge styrinstruktioner t ex med den s k ”motorvägen” eller med XTE (cross track error) för att se hur man ligger i förhållande till kurslinjen och styra med hjälp av detta. Har man lagt kurslinjen så att det är fritt vatten mellan WP så går man klar. Självklart ska man hålla sig borta från farleder, avge mistsignal, lyssna, hålla utkik osv.
Bra att slå ett slag för ekolodet. För Brittiska RYA var förmågan att kunna använda en lämplig djupkurva som ledlina till en säker ankarplats en del av träning och prov för yachtmaster. Det fungerar verkligen. Givetvis bort från tungt trafikerade områden.
Kaj Mattsson/S/y Desiree: Några tips till som borde vara med i listan:
– Låt autopiloten hålla kursen på båten när du kör i dimma och kör SAKTA. Ändra kurs så att autopiloten gör kursändringen. Om du kör för handstyrning och tittar på plottern som förhoppningsvis har radarbilden direkt på sjökortet så reagerar plottern alldeles för sent och du kan inte alls hålla kursen utan kommer att vingla alldeles för mycket och det blir bara mera problem.
– Om du skall gå i en farled i dimma skall du använda s.k. HÖGERTRAFIK dvs att du håller dig så nära den högra sidan av farleden som möjligt. DU FÅR ABSOLUT INTE köra mitt på farledsstrecket.
– Om du inte har AIS, Plotter med GPS och radar så rekommenderar jag dig att då du finner ett av farledens högra sjömärken som du vet vilket sjömärke det är fråga om att gå nära det och söka dig en säker plats UTANFÖR FARLEDEN där du kan ankra och som ändå är trygg, tillräckligt djup, inga grund nära osv.
– Om du har VHF så kan du sedan då du ser andra båtar i farleden kontakta dem. Om du har tur kanske du kan ansluta dig till en ”minieskader” åt det håll du skall åt med att följa efter en båt som skall åt samma håll och som har all tillgänglig erforderlig utrustning och kompetens för att navigera och röra sig i dimman. Håll kontakt med båten på en överenskommen VHF kanal. Du måste hela tiden vara i god synkontakt till ledarbåten. Kom överens om lämplig långsam och för förhållandena lämplig fart.
– Om du inte har plotter så är ett gammalt gott knep att av eltejp göra en pil dvs. klippa snett av tejpen och vika andra ändan dubbel till ett handtag. Märk sedan det senaste farledsmärket med tejp-pilen när du har sjökorten i plastfickorna. Flytta pilen hela tiden varje gång du passerar följande sjömärke. (Dethär kan du göra också när du följer den andra båten). Denna pil hjälper dig alltså genast hitta din förra position när du igen använder sjökortet.
Björn, Torsten och Tor: Tack! De påminnelserna lyfter vi in i artikeln!
/Redaktionen
Det skadar inte att använda sig av radarreflektor också….
Ett tips till, som kan vara värt att tänka på: Om man har ett ekolod och är nära en flack kust, kan man gå sakta på 4 m djup och undvika att förintas av handelsfartyg.
Kloka råd. Det behövs inte mer än propellerns sidoverkan för att man skall börja köra i cirklar utan att själv ha kontroll. Använd ViVa-appen för att kolla sikten i din närhet innan du går ut; för mig är Torshamnen en viktig informationskälla.