Löpsedel Nyheter Säkerhet
Se upp för otäta lock!
Stefan Petterson har alltid fått in lite vatten i dieseltanken på sin Scampi. I våras gick han till botten med problemet och pumpade in luft i tanken för att hitta läckaget. Största läckan visade sig finnas i själva locket och boven i dramat är den uppfällbara vridvingens axelhål som är öppet mot ena sidan.
”Hålet döljs av o-ringen som ändå inte täcker hålet helt. Axelns ände är också vass och skadar gummit,” säger Stefan som vill uppmärksamma andra på konstruktionen som kan leda till alla möjliga problem till följd av vatten i bränslet.
Hålet kan förslutas men Stefan har valt att byta lock. Det läckande locket är original från Stefans 70-tals-Scampi, svensktillverkat och av märket LEN.
Känner du igen det här felet eller känner till andra dolda problem som kan vara bra att känna till? Mejla isåfall redaktion@pakryss.se eller kontakta Båttekniska nämnden, BTN.
För fler tekniska tips och trix: klicka här för BTN:s tekniska forum på Kryssarklubbens hemsida
/Redaktionen
redaktion@pakryss.se
båtkonstruktion, motorbåt, prylar, säkerhet, segling, tips, tips&trix