Läsvärt Nya prylar/båtar Nyheter
Segelbåtar, vattenlek och massor av motorbåtar
Allt för sjön pågår för fullt i Älvsjö och har fler segelbåtar på plats än på mycket länge.
– Försäljningen har spritt sig över hela året, säger Magnus Rassy som en förklaring till varför Hallberg-Rassy är på plats.
Motorbåtarna är överlägset flest till antalet på Allt för sjön som pågår till och med söndagen. Men för första gången på mycket länge har flera stora segelbåtar svenska mässpremiärer. Längst in i den stora A-hallen är de tre av de största nordiska båttillverkarna representerade. Hallberg-Rassys nya 44-fotare är på plats liksom Najads helt nya 395 AC, Arcona Yachts kappseglare 410 och en X-yachts X4³. De nordiska båtarna har sällskap av havskappseglarna Pro4u:s Beneteau First 36.7.
Magnus Rassy är vd på Hallberg-Rassy och förklarar varvets närvaro på mässan med att försäljningen har spritt sig över hela året. 44-fotaren som ställs ut är den första i varvets nya serie med bland annat dubbla roder, rak förstäv och bredare akter. Modellen började säljas för ett par år sedan, men det är premiär för en båt med ljus ek i inredningen istället för den traditionella mahognyn.
– Förut sa vi att vi måste ställa ut på hösten för att leverera till sommaren, men nu märker vi att köparna är beredda att beställa under hela året, säger Magnus Rassy.
Alldeles intill Hallberg-Rassy ligger två av de alldeles nyligen sammanslagna segelbåtstillverkarna Arconas och Najads båtar (läs mer på pakryss.se). Jörgen Ottosson är vd för bägge bolagen och han delar Magnus Rassys uppfattning om inomhusmässornas återkomst som betydelsefull marknadsplats.
– Här når vi ut brett till flera personer och vi når stockholmarna som är seriösa köpare, säger Jörgen Ottosson.
På samma plattform med segelbåtar ligger danska X-Yachts 42-fotare X4³ som både är en kappseglare och familjebåt för långfärd. Peket kan användas för riggen eller bytas ut till ett avsett för ankarförvaring.
Havskappseglarprojektet Pro4u har sin Beneteau First 36.7 alldeles intill de nordiska varven och på platserna intill i hallen finns exempelvis Far Easts lilla dagseglare på 19 fot och en Starbåt. Varvet, uthyraren och charterarrangören More har sin 40-fotare på plats.
Men mässhallarna domineras stort av praktiska motorbåtar anpassade för fiske eller familjen.
– Vi är inne i en högkonjunktur, konstaterar Mats Eriksson, vd för branschföreningen Sweboat. Branschen omsatte cirka sju miljarder förra året.
Mats lyfter gärna fram intresset för lättdrivna skrov och eldrift.
– Räckvidden ökar för elbåtarna och man får alltmer för pengarna, konstaterar Mats Eriksson.
Samtidigt växer förbränningsmotorerna. Aldrig har så många stora och kraftfulla motorer radats upp i hallarna. Men det finns gott om mindre båtar i både aluminium och plast.
Som vanligt är det ingen brist på ideella krafter på plats. Svenska Kryssarklubbens monter är fylld av både medlemmar och nyfikna mässbesökare som vill veta mer om klubben. Ett omfattande föreläsningsprogram pågår dagligen intill montern på Sailforums scen. Se program här. På lördag berättar Milo Dahlmann, familjen Veber och Linda Lindenau om långfärd för den som drömmer om en egen resa eller bara vill inspireras. På långfärdsseminariet finns också möjlighet att själv ställa frågor och få tips för sina egna planer. Läs mer om seminariet här.
I C-hallen står Hans Brandt vid en rejäl plastbåt från 1965: en Firally som började sitt liv i räddningstjänsten och som i dag fungerar som en arbetshäst för en familj i skärgården.
– Vi är ganska många som gillar de här båtarna, konstaterar Hans Brandt och skickar med en efterlysning till På Kryss läsare:
– Är det någon som känner till en Firally ute i landet så hör av er! Vi har nu hittat 75 av de 90 tillverkade båtarna så nu behöver vi hjälp med att hitta de där sista.
I C-hallen finns också en stor bassäng med fläktar öppen för alla att pröva på wakeboard, SUP eller jollesegling.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se