Långfärd Läsvärt Nyheter Säkerhet
Seglar vidare trots allt
Efter några timmar för motor vände den rigglösa Vestasbåten tillbaka mot Falklandsöarna efter det första försöket att ta sig till Brasilien. I söndags startade båten igen med nysnickrad rigg för att ta sig de över 1500 sjömilen norrut.
Den senaste etappen under Volvo Ocean Race hör till de i särklass mest dramatiska i racets historia. På väg mellan Nya Zeeland och Brasilien via Kap Horn omkom en besättningsmedlem som föll överbord från båten Scallywag, två båtar fick allvarliga riggproblem, båten Vestas mast bröts av helt efter rundningen av Kap Horn och andra båtar drabbades av tekniska problem som krävde reparation eller lägre fart.
Vestas kolfibermast bröts av helt strax ovanför de lägsta spridarna den 30 mars. Vinden var ovanligt lugn jämfört med veckorna innan, det blåste frisk vind och vågorna var cirka tre meter. Men sent på eftermiddagen gick masten av i ”ett plötsligt brak”, enligt skepparen Charlie Enright. Besättningen sågade och klippte loss masten och sänkte den på plats. Eftersom båten befann sig cirka 100 sjömil från Falklandsöarna började man gå för motor mot öarna där man sedan påbörjade förberedelser för att gå för motor till Brasilien.
Redan ett par dygn efter ankomsten kastade en leveransbesättning loss igen med massor av diesel ombord. Bland annat hade vattentankar fyllts med diesel. Men något gick snett och båten återvände till hamn.
För att öka chanserna att ta sig upp till Itajaí i södra Brasilien valde besättningen och den tekniska markpersonalen att bygga en tillfällig rigg på plats i hamnen i Port Stanley. En aluminium-mast som fanns på Falklandsöarna modifierades och förseddes med vant och stag med möjlighet till ett specialsytt storsegel och en fock. I söndags kastade man återigen loss och går nu för motor med stöttande segel norrut.
”Efter nära åtta dygn på Falklandsöarna styr den blå båten norrut. Riggen kanske är lite mindre – men teamets beslutsamhet att fortsätta är starkare än någonsin. Vi förväntar oss att leveransen ska ta 10-12 dagar och vi kommer att göra allt för att vara på startlinjen i Itajaí!” skriver Vestas på sin Facebooksida.
Just Vestas-teamet har drabbats av allvarliga olyckor tidigare. 2014 gick Vestas VO 65 på grund i Indiska Oceanen utanför Mauritius och tidigare i den pågående omgången, på väg in mot Hongkong, kolliderade Vestas med en fiskebåt och var tvunget att fraktas med ett lastfartyg till Nya Zeeland. Skepparen på fiskebåten omkom. ( Läs mer i pakryss.se från den 22 januari ). De upprepade motgångarna har trots allt ökat intresset för teamet och det samlar nu en av de största skarorna av intresserade och fans i sociala medier.
[ I nyhetsbrevet den 10 april uppgavs att Vestas fraktats till Nya Zeeland efter en grundstötning. Haveriet berodde på en kollision utanför Hongkong. ]
LÄS MER: Vestas 11th Hour Racings Facebooksida
LÄS MER: Volvo Ocean Race
Johan Boström
johan@pakryss.se
@Kerstin, Fear what you don’t understand. Märkliga tävling? ^^
https://www.volvooceanrace.com/en/news/11370_Update-from-Team-Sun-Hung-Kai-Scallywag.html
Ännu en dödsolycka i denna märkliga tävling. Enligt uppgift var det hårt väder när besättningsmannen ramlade i sjön och då ska man väl vara kopplad. Har man inga livselar eller använder man dem inte? Det är väl skepparens ansvar att se till att detta sköts på rätt sätt.