Långfärd Läsvärt Nyheter Ombord Säkerhet
Säkringskrok kan öppnas av sidbelastning
En säkringskrok som klarar ett tons normal belastning kan vridas sönder av 200 kilos belastning om kroken dras åt sidan, visar brittiska tester.
Efter en dödsolycka i november 2017 utreder brittiska haverikommissionen orsaken till varför den omkomne spolades överbord trots att han var säkrad. Slutsatserna har nu presenterats innan hela resultatet av utredningen har publicerats.
Det var en 60-årig seglare som i hård vind spolades överbord av en våg när han arbetade med segel på fördäcket på en av Clipper Round the World Races båtar mellan Sydafrika och Australien. Mannen var säkrad med en livlina som var krokad i en säkerhetslina på däck. När mannen så småningom lyftes ombord visade det sig att livlinans krok var söndervriden i sida och att låsningen gått upp.
Eftersom Clipper race-båtarna används inom kommersiell verksamhet utreds allvarliga olyckor ombord av den brittiska haverikommissionen MAIB. Praktiska tester har visat att krokar av den typ som 60-åringen var säkrad med kan vridas sönder av en belastning från sidan på 200 kilo. MAIB har kommit fram till att kroken fastnade under en knap och att kroken dragits åt sidan av kraften från mannen efter fallet överbord. Kroken öppnades och släppte säkerhetslinan.
Varken MAIB eller Clipper Round the World Race väljer att offentliggöra exakt vilken krok som den förolyckade använde eftersom det inte var något fel på själva kroken. Den uppfyllde standarden ISO12401 som dock inte ställer krav på att kroken till en säkerhetslina ska uppfylla en viss specifierad belastning. MAIB skriver att ”kroken var av standardmodell och av standardkvalitet och används av flera tillverkare av livselar och livlinor certifierade enligt ISO12401”.
MAIB uppmanar nu alla som använder livlina med krok att man försäkrar sig om att kroken inte kan fastna i något som gör att den kan vridas sönder.
Clipper Round the World Race har valt att fortsätta att använda den typ av krok som den förolyckade använde.
– Vi kommer att slå 10 mm-lina runt knaparna så att kroken ska glida över dem. Det är en snabb och enkel lösning, men vi hoppas hitta en bättre lösning så småningom, sa Robin Knox-Johnston, racets grundare och styrelseordförande, strax innan Clipper-båtarnas start i Sydney Hobart i december.
På Kryss skriver mer om MAIB-rapport när den publiceras senare i år.
Har du erfarenhet av en krok som vridits sönder och vill dela lärdomen? Kontakta redaktion@pakryss.se!
Johan Boström
johan@pakryss.se
LÄS MER: MAIB:s Safety Bulletin [ pdf på gov.uk ]
LÄS MER : Dödsfall i Clipper Race [ pakryss.se 20 november 2017 ]
båtkonstruktion, Clipper Round the World Race, långfärd, säkerhet
Christian: Plastimo har såna krokar här: https://www.plastimo.com/en/safety/tethers-safety-lines/longes-standard-10329.html
De uppfyller ISO-kraven men jag har aldrig använt dessa själv.
Om länkar inte funkar i kommentarsfältet så kolla Plastimos sajt.
Klätterkrokar saknar stängt öga. Man kan kroka loss klätterkroken från sin egen säkerhets lina när man skall flytta kroken till en ny säkrings punkt. Har letat efter krokar som både är säkra och lätta men det finns inga bra på marknaden. En bra krok går att splitsa fast på linan, så att den inte kan kopplas loss. Överaska mig och visa nån som säljer bra krokar, som inte är så tunga att man riskerar att slå sig på dem, och hållfasta för de belastningar som gäller, och har öga så att de går att splitsa fast.
Ja, fast de är inte heller så starka när de belastas fel pss som här, dvs med belastningen tvärs karbinen. De tappar 70% av sin styrka eller så.
Så även om de är bättre än den här konstruktionen, så löser de inte alla problem.
Det finns finns karbiner/karbinhakar med låsmutter. Dessa karbiner används av klättrare för att öka säkerheten vid besvärliga manövrar där karbinen kan riskera att öppnas ofrivilligt.Finns i butiker söm säljer klätterutrustning.
Mvh/Bengt Hansson fd seglare och klättrare