Läsvärt
Sjöhistoriska museet k-märker 7 fritidsbåtar
K-märkningen är ett sätt för museet att visa uppskattning för de privatpersoner och föreningar som genom stor möda och stora kostnader håller liv i ett kulturarv i hela landet.
Blandningen på årets k-märkta båtar är stor – från eleganta segelbåten Gandul byggd redan 1895 till Evert Wetters helt autentiska motorbåt på Visingsö byggd 1933. Här finns även Tärnungen Gina byggd 1960 och två Vänerbaserade motorbåtar; Frida från 1950, och Eva från 1947. Sedan starten 2009 har Sjöhistoriska museet k-märkt 183 fritidsbåtar efter det ägaren ansökt till museet.
I samband med k-märkningen presenterar även Sjöhistoriska den vimpel som ägaren till en k-märkt fritidsbåt kan köpa. Den är utformad av museets kommunikatörer och är tänkt att komplettera det emaljmärke som de k-märkta båtarna kan skaffa. Vimpeln har tagits fram med ekonomiskt stöd från Sjöhistoriska museets vänner (FSSS).
En film om den hundraårsfirande motorbåten Silva, som k-märktes 2012, spelades in under våren. Den går att se här. Filmproduktionen står Sjöhistoriska museet för, men huvudpersonerna är förstås den båtägande familjen Widström.
Årets 7 k-märkta båtar
Motorbåten/motorseglaren Eva
Konstruerades av båtbyggaren Hjalmar Johansson, Långedrag men byggdes av Ivan Klar på Hönö 1946–47. Den har kravellbyggt skrov i mahogny på ekspant. Eva är 9,15 meter lång och 2,65 meter bred. Motorn är en Volvo Penta från 1966, ursprungligen fanns en Hesselman-motor. Båten kan seglas med storsegel och fock.
Evert Wetters motorbåt
Byggdes och utformades 1933 av Bertil Bäckman som själv drev båtbyggeri på Visingsö. Till sin utformning är den en traditionell fiskebåt i Vättern. Materialet är lärk på ekspant på den 8,5 meter långa och 2,6 m breda klinkbyggda båten. Akter om styrhytten finns en väl tilltagen sittbrunn. Tändkulemotorn, en Bolinder Type W3 M11, är fortfarande densamma som sattes in när båten byggdes.
Motorbåten Frida
Konstruerades och byggdes vid Bröderna Ambergs Båtbyggeri, Otterbäcken 1950. Det är en klinkbyggd snipa med skrov i furu där översta bordet och överbyggnaden är utförda i mahogny. Frida är 8 meter lång och 2,20 meter bred.
Segelyachten Gandul
En kravellbyggd segelyacht byggd i furu enligt den så kallade kubregeln 1895. Båten ritades av Axel Nygren och byggdes vid Stockholms Båtbyggeri AB på Liljeholmen. Ursprungligen var båten gaffelriggad, men sedan 1930-talet har den ersatts av bermudarigg med för- och storsegel. Sedan 1970-talet sitter det en aluminiummast på båten. Gandul är 11,2 meter lång och 2,20 meter bred.
Segelbåten Gina
En Tärnunge (Tu-24) byggd enligt bestämmelser som togs fram av Segelsällskapet Gullmar i Lysekil. Gösta Svensson stod för typritningarna. Det är en svensk ungdomsbåts-typ som byggts i ett fåtal exemplar. Gina är kravellbyggd i mahogny 1960 på Hjalmar Törnbloms båtbyggeri i Vikhus, Västerås. Båten är 6,91 meter lång och 1,58 meter bred.
Motorbåten Löga
Byggdes 1929 vid Mälarvarvet på Långholmen i Stockholm. Det är en 7,4 meter lång kravellbyggd snipa, med stor öppen sittbrunn, styrplats med vindruta och ruff föröver. Löga har furuskrov men överbyggnaden i mahogny. Motorn är en Lombardini från 2018, tidigare fanns bland annat en tvåcylindrig Solo.
Motorbåten Parbleu
Byggdes 1932 vid Fisksätra varv i Nacka. Konstruktör var C G Pettersson och förste ägare var varvsägaren F A Larsson själv. Parbleu är en dubbelruffad motorbåt som är 9,74 m lång och 2,05 m bred. Material i skrov och överbyggnad är mahogny.
Bildtext: Segelyachten Gandul
Bild Gandul: Jorma Rautapää
Bild Evert Wetter: Jörn Ivar Baade