Läsvärt Nyheter Säkerhet
Skarpt läge efter stor räddningsövning
En segelbåt nådde inte sin destination i tid och anhöriga blev oroliga. Så började helgens omfattande sjöräddningsövning där sex myndigheter och frivilliga sjöräddningen samarbetade för att rädda liv.
– Förutom lite strul med vhf-kommunikationen gick det väldigt bra trots så många inblandade, säger Göran Johansson, sjöräddningssamordnare vid Sjöfartsverket.
Scenariot för olyckan är bekant för den flitige På Kryss-läsaren. En segelbåt på kurs söderut från Stockholms södra skärgård är saknad och misstänks förlist någonstans i de grynniga skärgårdarna mellan Oxelösund och Västervik. Just det var förutsättningarna i oktober förra året när en ensamseglare seglade vilse och gick på grund några sjömil söder om Harstena. Den gången hittades seglaren av en räddningshelikopter och fördes till säkerhet. Under helgens övning som inleddes på lördagen var förutsättningarna liknande, med skillnaden att det var flera personer ombord på den fiktiva segelbåten.
– Anhöriga väntade i Arkösund, men när båten inte dök upp larmade de sjöräddningen, berättar Göran Johansson som är regional sjöräddningssamordnare vid Sjöfartsverket och en av de ansvariga för övningen.
– Där kan vi skicka På Kryss-läsarna en hälsning att man inte ska tveka att larma om man är orolig för någon. Om man tror att någon kan vara i fara på sjön ska man ringa 112 och så avgör sjöräddningscentralen vad som eventuellt behöver göras. Drar man inte igång en räddningsaktion är det vanligt att man påbörjar så kallad inre spaning. Att man helt enkelt går ut med efterlysningar via vhf och exempelvis skickar polis till hamnar för att leta spår efter den saknade båten eller personerna, säger Göran Johansson.
Under helgens övning drogs ett omfattande sökarbete igång över två sjöräddningsområden: Mälaren – Landsort och Bråviken. Nära nittio personer och femton enheter, båtar och flyg, deltog från Sjöfartsverket, Försvarsmakten, frivilliga sjöräddningssällskapet SSRS, Kustbevakningen, kommunal räddningstjänst, polis och ambulans.
– Utmaningen när det är så många enheter och myndigheter inblandade är att få kommunikationen att fungera. Den sker framförallt via vhf och Rakel. Under övningen leddes arbetet från ett fartyg i området och istället för vhf-trafik via de fasta masterna leddes arbetet endast via vhf på fartygen och då var räckvidden inte alltid tillräcklig. Vissa mindre båtar hade sämre mottagning och sändningsmöjligheter än vad som är idealiskt, säger Göran Johansson som ändå är mycket nöjd med resultatet.
– Ledningen via en så kallad OSC, On Sea Coordinator, fungerade bra och vi kunde ta tillvara resurserna som Sjöräddningscentralen i Göteborg larmade, berättar Göran Johansson.
– Den första ur besättningen hittades på en holme efter sökarbetet som påbörjades norrifrån. Sedan togs skadade personer omhand på olika skär i området. De var uppsminkade med skador och det var nedkylning och andra skador. Enligt rapporterna gick det bra att ta hand om de skadade och få dem ombord och i säkerhet.
Den saknade besättningen på segelbåten var inte den enda övningen i spelet. Även Askölaboratoriets fartyg Elektra deltog med en simulerad brand ombord. Fartyg som i övningen ryckt ut för segelbåtens skull delades av till Elektra som så småningom övergavs av sin besättning.
Om övningens spelscenario hade inträffat i verkligheten hade troligen en efterlysning gått ut efter spår av den saknade segelbåten och besättningen via vhf, kanal 16.
– Det kan vara tips från allmänheten som gör att vi hittar en båt eller människor. Man kanske har hittat vrakrester eller sett båten med en viss kurs. Att vi får veta det är mycket viktigt, säger Göran Johansson som påminner om att tiden kan vara avgörande för liv.
– Man jobbar mot tiden. Det är tiden som avgör om de i nöd till sjöss har en chans att överleva när de väl hittas.
Bara ett par dagar efter helgens övning var det skarpt läge med en tragisk olycka för några av de som var med under helgen. På måndagskvällen gick en motorbåt på grund vid skären Roxen cirka 5 sjömil öster om Landsort. En lotsbåt från stationen på Landsort, Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 001, SSRS:s räddningsbåt Rescue Marc Wallenberg och räddningstjänstens båt Nynäshamn larmades och en person påträffades vid liv i vattnet nära den grundstötta båten. Den andra personen hittades senare av dykare under vattnet och överlevde inte.
Sammanlagt sju personer har omkommit i samband med fritidsbåtsolyckor hittills i år, vilket är ett lågt antal jämfört med motsvarande period tidigare år.
Johan Boström
johan@pakryss.se
Kustbevakning, säkerhet, Sjöfartsverket, sjöräddning, Sjöräddningssällskapet
https://www.nynashamnsposten.se/logga-in/misstankt-sjofylleri-vid-dodsolyckan-utanfor-landsort-far-och-son-i-batkrasch
Misstänkt sjöfylleri vid dödsolyckan utanför Landsort – far och son i båtkrasch