Nya prylar/båtar
Sjöräddningssällskapets hemliga testlabb
Sjöräddningssällskapet testar nästa generations svävare både på is och vatten i form av en skalamodell 1:5, med exakt samma egenskaper som den riktiga svävaren. De preliminära resultaten på vatten var enastående enligt
uppgift.
Det är distriksansvarige på ostkusten och uppsyningsmannen på Rs Dalarö Helge Skärlén som leder testerna. Konstruktör är Andreas Martinsson, en 25-årig räddningsskeppare och svävarpilot (jo det heter så) på Rs Stockholm/Slussen.
Det är vanligt att Sjöräddningssällskapet testar olika båtmodeller i tysthet med ibland opåkallat mycket hemlighetsmakeri i vissa fall.
Just nu är bland annat en förenklad version av 12-meters räddningsbåten av Victoria-klassen. Denna båt har gått runt på räddningstationerna halva sommaren och flera hundra punkter på förbättringar har kommit in. Just nu byggs båt nummer 2 som ska inkorporera många av förbättringsförslagen. Den vanligaste kritiken mot 11-metersbåten är att den är mycket svår att backa med de två stora utombordsmotorerna. Läs Sällskapets egen information.
Nästa projekt är att in vinter testa hydrokoptrar på västkusten. Sedan ett par år har det varit svåra isvintrar och de svävare som plockats ner från ostkusten har problem med det stora och vassa snövallar som blir vanliga i saltvattenis – det sliter sönder kjolarna (tyget runt undersidan som håller luftströmmen på plats). När 3-4 stycken gått sönder blir det svårt att köra och man måste stoppa och sätta dit nya kjolar, ett projekt som kan ta en timme medan man ligger på rygg på isen. Hydrokoptern kommer från Finland och med sin hårda botten tål den mer vass is.