Ombord
Sjöräddningssäsongen har börjat
Trots att det bara är i början av april börjar det märkas att fritidsbåtarna börjar komma ut eftersom våren kom tidigt.
Räddningsstation RS Stockholm har ett område som i mångt och mycket har en tidig topp redan vid sjösättningen när de hundratals båtklubbarna har sjösättning och båtarna inte fungerar som de ska när de körs till sin sommarhamn – numera gör man inga bogseringar, men förebyggande sjöräddning kan ibland behövas när någon båt ligger och driver i farleden där till exempel Finlandsbåtarna kommer in.
Den andra stora toppen är i juli, då det kan vara 8-10 uppdrag per dag med medlemmar som gått på grund eller fått motorkrångel. Och ibland är det allvarligare med stora skador eller drunkningar – en situation ingen sjöräddare egentligen vill uppleva men måste vara förberedd att möta.
De 60-talet sjöräddarna på Stockholms-stationen har också ägnat den mörkaste vintern sig åt att uppgradera och fixa med båtarna den korta tid då isen sätter hinder och man har utbildat sig för att just möta svåra fall. I vinter framförallt inom IVPA som betyder I Väntan På Ambulans och är de livsavgörande åtgärder som behövs vid ett hjärtstopp, skadade nackar eller kraftiga blödningar.
Men det har också varit flera föredrag – extra roligt är det när personer som räddats till livet kommer tillbaka och berättar sin sida av händelsen. Här finns mycket att lära av de som sjöräddarna tar hand om.
På bilden är det Rs Stockholm, med frivilliga räddningsmän och -kvinnor från bryggorna i Hammarbyslussen och Österskär. I bakgrunden Rescue Österskärm en Stridbåt 90E och Rescue Pantamera, en 8-meters räddningsbåt. Båda har jetdrift och gör runt 30-35 knop.