Läsvärt Säkerhet
Skepparen till man över bord: ”Hårdare vind och mörker: du är död”
24-åringen klättrade osäkrad ut på bommen och drogs med av en våg. Mindre än tio minuter senare var han ombord på Volvo Ocean Race-båten igen tack vare en erfaren besättning.
[ SE VIDEOKLIPP FRÅN HÄNDELSEN NEDAN ]
Det var i söndags i Stilla havet på sträckan mellan Melbourne och Hongkong som den tidigare jolleseglaren Alex Gough arbetade med ett segelbyte. En lina hade fastnat ute på en bom till förseglet och Alex klättrade ut för att lösa problemet. Det blåste cirka nio meter per sekund när en våg slog över bommen och kastade Alex i havet. Han var klädd i mörka kläder och hade inte på sig något blixtljus eller någon lampa som kunde underlätta upptäckt. Alex bar en klocka, men det finns ingen uppgift om att han bar någon elektonisk utrustning som kan pejlas (Personal Location Beacons, PLB eller Search and Rescue Transponder, SART).
Men besättningen under ledning av skepparen David Witt kastade flytande markörer i vattnet och vände omedelbart båten och letade i riktning mot platsen där Alex föll överbord. Framme vid Alex startades motorn och båten styrdes upp i vindögat under sekunderna som det tog att få ombord den relativt unga havskappseglaren.
Omedelbart efter räddningen påminde David Witt om att erfarenheten kunde ha varit den sista för 24-åringen.
”Hårdare vind och och mörker: du är död! OK?” säger David Witt i ett videoklipp som visar räddningen. David styr båten samtidigt som han läxar upp Alex genom att konstatera: ”Enda anledningen till att vi hittade dig var för att du höll upp armen. OK?”
Efteråt resonerade David Witt om orsakerna till olyckan som kunde ha undvikits genom att följa grundläggande regler: ”I en sån situation ska du för det första vara säkrad, eller åtminstone säga till styrman vad du håller på med. Men han gjorde inget av detta. Han gick ut på bommen. Jag styrde och vi gick över en stor våg som plockade upp honom och kastade av honom, som från en häst.” ”Det här visar hur svårt det är att se någon i vattnet även om det är relativt lugnt och soisken. Man vill inte göra det här i 20 knops vind och mörker.”
David Witt var själv mycket nära att skiljas från sin båt under Sydney Hobart 1998. Efter ett nedslag under en segelmanöver blev han hängande överbord i aktern, men kunde räddas ombord igen.
Alex själv säger själv att han var ”ganska dum” och hann bli rädd innan båten återvände.
Enligt Volvoracets organisation har alla i besättningen möjlighet att bära personliga nödlarm som går att pejla.
Båten Sun Hung Kai/Scallywag låg på måndagen i ledning på etappen från Melbourne till Hongkong.
KLIPP FRÅN HÄNDELSEN:
Johan Boström
redaktion@pakryss.se
Det aller verste er at mannskapet tydeligvis ikke bruker personlig AIS transponder. Uansett forhold leser man av MOB posisjon på kartplotter og det er meget enkelt å finne vedkommende. Burde påbys i regattareglement!
Såvitt jag kan se har ingen ombord flytväst på. Är det inte regel på havskappseglingar?
Ingen av de personer som syns på filmerna har flytväst på sig och ingen har livsele. Så dåligt omdöme att man har svårt att tro att det är sant. David Witt ”läxar upp” besättningsmedlemmen som just fiskats upp ur havet. Men ser han inte sig själv? Inget vidare föredöme.