Genom en ny informationskampanj hoppas HaV, branschorganisationer och andra myndigheter bidra till att Sveriges drygt 150 000 omoderna och miljöförstörande tvåtaktsmotorer går till skrotning. Trots att nyförsäljningen av tvåtaktsmotorer med förgasare är förbjuden sedan 2007 är fortfarande ..." /> Slopa tvåtaktaren för renare vatten | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Slopa tvåtaktaren för renare vatten | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Slopa tvåtaktaren för renare vatten

20 mars 2023 – 13:36 21 kommentarer
Slopa tvåtaktaren för renare vatten

Genom en ny informationskampanj hoppas HaV, branschorganisationer och andra myndigheter bidra till att Sveriges drygt 150 000 omoderna och miljöförstörande tvåtaktsmotorer går till skrotning.

Trots att nyförsäljningen av tvåtaktsmotorer med förgasare är förbjuden sedan 2007 är fortfarande nästan var fjärde båtmotor en tvåtaktsmotor med förgasare. Den gamla tekniken gör att upp till 30 procent av bensinen går rakt igenom motorn utan att förbrännas för att sedan släppas rakt ut i vattnet. I praktiken innebär det att cirka 2 000 ton bensin hamnar i våra hav och insjöar varje år.

– För varje liter du tankar så tankas också vattnet med upp till tre deciliter oförbränd bensin, säger Patrik Cederlöf, projektledare på Länsstyrelsen i Stockholm.

Bensin är mycket giftigt för vattenlevande organismer och de mest skadliga substanserna sprids uppåt i näringskedjan. Det innehåller en rad farliga ämnen som exempelvis de giftiga kolvätena – PAH:erna.

– Effekterna av dessa är nedsatt reproduktion och tillväxt, genetisk påverkan, cancer och försämrad motståndskraft hos fiskar, fåglar och människor, säger Josephine Rubia, utredare på HaV.

Målet med kampanjen är att fler ska lämna in sina tvåtaktsmotorer med förgasare för skrotning, eller skrota och byta dem mot mindre skadliga motoralternativ, till exempel eldrift.

– Byt helst till en elmotor, en fyrtaktare eller en modern tvåtaktare om du vill ha en ny motor. De har lägre bränsleförbrukning, renare avgaser och en lägre bullernivå än tvåtaktarna med förgasare, säger Lina Petersson, sakkunnig båtmiljöfrågor på Transportstyrelsen.

Det nationella nätverket Båtretur tar emot tvåtaktsmotorer kostnadsfritt under 2023.

Läs mer på Sluta tanka havet.

Foto: Monica Forsell

21 kommentarer »

  • Johan Hansson skriver:

    Är kanske inte relevant men vet sånna som köpt en ”skrotad” motor samt en förgasare via samma iniativ…motsvarande bilar mm brukar återfinnas i 3e världen.

  • Uno Andersson skriver:

    Vad menas med en modern 2-taktare?

  • Lennart falck skriver:

    Det vore lämpligt att PX sammanfattar och publcerar detta i sin tidning.

    Debatten är solklar och våra myndigheter är fulla av miljötalibaner utan helhetssyn

  • Dan skriver:

    Det här är ett påhitt från branschen som vill sälja motorer. Hur många år ska en ny fyrtaktare eller elmotor användas för att miljöbelastningen från tillverkningen ska väga upp den utsläppsminskning som åstadkomms jämfört med en tvåtaktare som tankas med 4l alkylatbensin om året?
    Vill man minska miljöbelastningen från fritidsbåtar är det kanske bättre att ge sig på de motorbåtar som bränner 1000l diesel under en dagsutflykt till Sandhamn?
    Ett system där vi får en utsläppsrätt per person och år vore mer rättvist. Sedan får man välja om man vill bränna den på 10min eller ha ett flytetyg där den räcker hela sommaren.

  • Ingemar skriver:

    Har en 6hk 4takt på segelbåten, den är inte rolig den vibrerar och är högljudd. Så jag letar efter en 2takt istället

  • Peter skriver:

    ”Sila mygg och svälj elefanter”
    Men visst, om vi kan få en fin skrotningspremie för vår gamla tvåtaktare!

  • Fjalar skriver:

    Det hela är som vanligt så överdrivet från miljömupparna så man funderar över deras hjärnstatus. Vi ska förstås vara rädda om vårt natur och Östersjön i synnerhet, men att som miljötillskyndarna kasta ur sig ideliga överdrifter och ”fakta” utan underlag ger ingen trovärdighet och lämnar enbart en misstanke att de driver det hela för att få ett levebröd och fiska efter bidrag från dem som inte själva förstår överdrifterna och heller inte söker relevanta fakta.
    Det slående är ju också att det aldrig ges ett rimligt svar på hur de kommit fram till de mantraliknande utsagor man använder sig av.
    Vilken grund lutar man sig i påståendet att det i dag finns 150.000 2-taktare i aktiv drift över året? Hur kommer man fram till siffran 2000 ton utan att veta den faktiska förbrukningen för de aktivt använda motorerna?
    Till detta kommer den osakliga, opålästa och sensationshungriga kadern av journalister som struntar fullkomligt i vilken effekt deras sensationsskriverier orsakar, parat med slötänkande och ointresserade politiker, som endast har sitt eget välbefinnande i tankarna och bryr sig föga så länge de kan hitta på något som gör att de fortsatt kan klamra sig fast i taburetten.

  • Kaj Mattsson skriver:

    Instämmer med alla dem som motsätter sig skrotandet av 2 T motorerna.
    Använd dem med gott samvete med alkylatbensin. Använd åxå alla andra små motorer med alkylatbensin som åtminstone i Finland kan köpas i egen dunk på vissa mackar. Jag har redan i flera år kört alla små motorer med alkylatbensin t.ex. motorsåg, moped, aktersnurror både 2T och 4T, gräsklippare, snöslunga osv. Det goda med detta bränsle är åxå att gamla små motorer med förgasare kan användas i åratal utan att förgasarna stockas av gammal vanlig besin som var ett stort problem tidigare för mig.
    Så kör lugnt vidare utan att tro på dessa uppmaningar att skrota de äldre motorerna. Med vänlig hälsning, Minne, Esbo, Finland

  • C-G skriver:

    Har en enkel och driftsäker 4hk 2taktare till gummibåten som kör upp 8-10 l per säsong.
    Med alkylatbränsle blir det mindre PAH-utsläpp än från en 4-taktare. Stor viktskillnad.
    Min 2-taktare blir aldrig utbytt.

  • Henrik skriver:

    Det är bara bluff, som allt annat, betyder ingenting

  • Arne Landström skriver:

    Diskussionen känns igen som den om snabb skrotning av äldre bilar till förmån för att snarast köpa en elbil. Jag har en äldre 4-hk utombordare till min segelbåt som används 5 – 10 tim. per säsong för att komma ut och in i hamnar. Om jag skulle köpa en ny fyrtakts motor så skulle jag vilja veta hur stor miljövinsten (även den globala) blir med denna motor under den 10-årsperiod som jag räknar med att den gamla ytterligare kan användas. Den nya motorn kan antas vara tillverkad i Kina som fortfarande har mycket kolkraft i tillverkningsindustrin. Kostnaden för en ny motor, ca 15 tkr, kan jag sedan värdera utifrån Er bedömda miljövinst.

  • Inge Carleson skriver:

    Det här skulle jag vilja få lite mer fakta kring. Den ”gamla tekniken” sägs resultera i 2000 ton oförbränt bränsle från 150 000 ”gamla tvåtaktare”. Hur har denna siffra kalkylerats fram. Hur har man viktat beståndet tvåtaktare beroende på ålder, effekt och teknik? Det är som bekant mycket stor skillnad på vad en modern 2-taktare släpper ut jämfört med rena veteranmotorer. Jag menar att 2-taktbeståndet idag består av relativt moderna motorer när det gäller större maskiner. Gamla 70-80 talare hittar du främst på jollar, roddbåtar och som hjälpmotorer. Att estimera hela beståndet till att bara förbränna 70% av tillfört bränsle tror jag är en grov överskattning då de flesta 2-taktare som används frekvent tillhör senare generationers teknik med bättre verkningsgrad. Hur har man sedan estimerat antalet gångtimmar för hela detta divergenta bestånd? Det är ju gångtimmarna som skapar miljöproblemen. Kör du din Crenscent 6 hk i genomsnitt 2 timmar per säsong har du garanterat inte anledning till något dåligt samvete.
    Här får man nog vara lite försiktig med att oreserverat hävda att det alltid är bättre att skrota en en väl skött 2-taktare till förmån för att köpa en nyproducerad motor. Jag vill hävda att det går en gräns någonstans då det faktiskt är BÄTTRE för miljön om du behåller din gamla motor istället för att låta tillverka en ny enhet i Kina till noll miljöhänsyn och med råvaror från när och fjärran, för att transporteras till din hemmabutik på andra sidan jordklotet. Jag tror att en mycket stor del av antalet 2-taktare idag till övervägande delen är små motorer (särskilt de äldre), snurror som dessutom används mycket sparsamt. Låt säga att en genomsnittlig 2-taktare körs 10 timmar per säsong. Jag skulle tro att du då främjar miljön allra bäst genom att INTE konsumera en nytillverkad enhet. Se istället till att köra på bra bränsle, och var mån om att din gamla motor är i bra skick med injusterad förgasare och så bra förbränning som möjligt. All miljöbelastning en nytillverkning resulterar i måste beaktas när man skall väga samman miljöeffekterna. Att miljöbelastningen är lägre med en modern motor jämfört med en äldre är odiskutabelt, men om du väger in hela tillverkningseffekten och dessutom räknar ut miljöeffektdifferensen vid användning per timme tror jag att man kommer fram till att för de allra flesta användare blir det bästa miljövalet att ha kvar sin trotjänare och avstå konsumtion. Ju mer du kör desto mer effekt får du givetvis av driftsfördelarna av modern teknik. Frågan är hur många timmer per säsong du skall använda din motor för att ett nyköp skall bli det bättre valet för miljön? Detta är den springande punkten om vi verkligen vill veta förutsättningarna innan vi som konsumenter fattar ett miljömedvetet val. Även om det idag kan komma som en överraskning så är det faktiskt inte så att du per automatik gör en miljöinsats genom att konsumera nytt, hur grön och elektrifierad tekniken än sägs vara.
    Inge Carleson

  • Lasse M skriver:

    hA SAMMA PRIS PÅ aSPEN SOM BENSIN ENKELT

  • Staffan Jönsson skriver:

    Instämmer med både Jonas och HH ovan. Att 2000 ton bränsle skulle hamna i havet verkar taget ur luften. Många av dessa motorer sitter på gummijollar eller som hjälpmotor på mindre segelbåtar och har därmed mycket få årliga driftstimmar.

    Att tvinga fram meningslösa byten till nytillverkade motorer är såklart inte utan miljöpåverkan som lätt kan bli mångdubbelt större än den påhittade vinsten.

  • Olle Katz skriver:

    små och stora 2-taktare
    Jag. reagerar på samma sätt som de ovan. Liten snurra på gammal segelbåt, körs kanske 4-5 timmar/säsong.
    Inititivet tycker jag är bra, m en det viktiga är att de störra och mer använda motorerna försvinner. Rimligt att det ges en premie.

    Olle Katz, Göteborg

  • Lasse M skriver:

    jAG HAR SETT UNDER MÅNGA ÅR ATT 2 TAKTARE SLÄPPER UT CA 30% EJ FÖRBRÄNNT BRÄNSLE. vARIFRÅN KOMMER DENNA PROCENTSATS?

  • Sture Magnusson skriver:

    Gamla amerikanska tvåtaktare, som körs på fullgas, kan säkert släppa ut 30 % av bränslet oförbränt och kanske mer därtill. Har du en modernare japansk tvåtaktare, som du dörjer makrill med, så måste utsläppet vara minimalt, eftersom det knappt går åt något bränsle. På två liter dörjer du nästan hela dagen. Kör du dessutom på alkylatbensin, så kan du fortsätta med gott samvete. Tyvärr så gick min 4 hk tvåtaktare sönder för några år sedan, så jag blev tvungen att köpa en ny 4 hk fyrtaktare, vilket var mycket olyckligt. Den nya motorn har så hög vikt, att den är väldigt otymplig att hantera, i synnerhet för mig som är till åren kommen. Jag tycker inte, att det behöver vara någon hets med att byta ut alla tvåtaktare.
    Har du en stor gammal tvåtaktare, som du använder mycket, har du ju dessutom omaket att behöva åka och bunkra ofta och söla med 2-taktsolja.

  • Janne skriver:

    Dom kan få köpa min 70-hästar, men jag vill ha en rätt bra peng för den. köpa ny direktinsprutade fyrtaktare är ju inte helt gratis.

  • Mikael skriver:

    Vilken morot finns för ett byte? En ny 4hk kostar 13 tusen. För det kan jag tanka 650 liter, vilket för mig blir ca 50 års förbrukning. Läge för en skrotningspremie om vi ska motiveras att byta?!

  • Jonas skriver:

    Spontant känns det märkligt att 2000ton skulle hamna i vattnet varje år
    Skulle vilja veta hur den summan beräknas
    Jag har i dag en 3hk utombordare och en dunk akrylatbensin som nödmotor på segelbåten
    Att byta ut den är större miljöpåverkan än att den ligger i stuvfacket för att snabbt kunna sättas på badbryggan vid någon oförutsedd anledning
    Ex när jag fick en jacka i propellern och inte lyckades få loss den
    Att segla in en 34 fots modern segelbåt själv är inget jag längre gör i min ålder

    Jaga miljöbovar där det märks och gör nytta
    Många politiker jagar snabba poäng

  • HH skriver:

    Obs, många körs vldigt lite. Nya 4 taktare kostar för mycket anser jag.