Nya prylar/båtar
Spaning: Extrem stäv snart på var mans segelbåt
De extrema kappseglingsbåtarna leder utvecklingen av utrustning och konstruktion. Några år efter att vi sett det på Vendée Globe och Volvo Ocean Race brukar det dyka upp för fritidsbåtar.
De första att plocka upp det är de som kappseglar. Sedan brukar också vanliga båtägare komma efter.
En sådan trend har i några år gällt de raka stävarna. Det ger förvisso en lång vattenlinje och därmed teoretiskt högre fart, men det gör också att det blir mycket svårt att komma iland när man ligger vid en klippa i naturhamnen.
De nya Volvo Ocean Race båtarna har gjort en reboot och man har tagit fram en entypsklass som inte tar hänsyn till några kappseglingsregler utan bara att det ska vara en så bra seglare som möjligt. Det för att besättningarnas skicklighet ska fälla avgörande snarare än hur stor budget det finns i projektet.
De nya VOR-båtarna har negativ för! Ingen nytt, det var vanligt på militärbåtar redan på 1920-talet (och tidigare).
Men hur snart kommer vi att se dessa stävar även på båtmässorna för oss vanliga semesterseglare att ta ställning till.
Ytterligare exempel
Revolution 22 har inspirerats av Transat 6.50 där vinnaren förra året hade en helt rund stäv och gjorde nästan en knop bättre medelfart än medtävlarna och vann överlägset.
Än så länge bara på en fransk konstruktion – de gillar lite mer extrema båtar. Men kanske snart också i Sverige – om inte annat är den europeiska marknaden gemensam och det är enkelt att åka ner till La Rochelle och köpa en rund båt …
Revolution 22-Voilemag from PLUSCOM on Vimeo.