Läsvärt Nyheter
Video: Därför greps båttjuven
Helt öppet en lördagsmorgon drog tjuven upp rib-båten på en trailer i småbåtshamnen och körde iväg. Men tack vare spårsändare och lite tur kunde polisen gripa mannen någon timme senare. Se video från gripandet.
[ Länk till film nedanför artikeln ]
Det var i början av november förra året som en sjumeters rib stals från Hinsholmkilens fritidsbåtshamn i västra Göteborg. Båten låg i vattnet och en man i 50-årsålden stal först en trailer inne på hamnområdet och flyttade sedan båten till rampen som saknar bom.
– Han agerade som att det var hans grejer, säger polisen och förundersökningsledaren Anders Lycke.
– Det är så man kan komma undan med sånt här helt öppet – för att det inte verkar misstänkt.
Ombord fanns en spårsändare som larmade till båtägarens mobil när positionen ändrades. Ägaren larmade polisen och började samtidigt röra sig mot Hinsholmen och så småningom följa efter positionerna som spårsändaren skickade när tjuven lastat båten på vagnen och åkte iväg in mot stan. Den misstänkte tjuven hade med sig en störsändare avsedd att störa ut spårsändarens gps-funktion, en så kallad jammer, men av någon anledning fungerade den inte.
Tack vare att polisen just denna lördagsförmiddag hade en helikopter i luften, i samband med ett rån, kunde sändarens positionsangivelser vidarebefordras till helikopterbesättningen. De upptäckte inom kort ekipaget på E6 på väg norrut från Göteborg. Bilen, en Saab-kombi med körförbud, svängde sedan av vid Kungälv och fortsatte på E45 norrut. Vid samhället Ale stannade 50-åringen på en parkering och strax därefter hann ett par polispatruller fram efter vägledning av helikoptern. Mannen som greps uppgav att han ägde bilen men att han inte ägde båten. Polisen omhändertog även en hund som befann sig i båttjuvens Saab.
– Det fanns lappar med anteckningar om vilken båt och vilken vagn som han skulle ta. Han var i akut behov av pengar och hade tänkt sälja båten för ungefär en tiondel av värdet. Det blir en del ändå, konstaterar Anders Lycke.
Mannen är tidigare dömd för småbrott, sedan ett par år tillbaka. Han hade vid stölden en anställning och var skriven i Göteborg.
Att just den här tjuven greps var ingen slump, konstaterar Thomas Andersson, polis i Göteborg som arbetar med projektet Båtsamverkan.
– De flesta vi griper har spårsändare monterad. Den ger helt andra förutsättningar för oss att agera, säger Thomas som samtidigt efterlyser mer förebyggande arbete från båtägare:
– Det börjar ju alltid med båten. Om den är låst och om värdefulla saker som utombordare, elektronik med mera inte finns ombord så minskar intresset och vi skulle sannolikt se färre stölder.
Att rampen saknar låsbar bom har båtägarna i hamnen ifrågasatt. Fritidsbåtshamnen drivs av det kommunala företaget Grefab.
– Vi skulle helst se att hamnområdet och rampen förseddes med grind eller bommar, men Grefab hänvisar till att det är allmän plats, säger Rustan Zachrison, ordförande i Hinsholmens båtförening.
– Efter den här stölden i november har ett par hundrahästare stulits inne i hamnen, säger Rustan.
Att stölden som i det aktuella fallet ägde rum på dagtid är inte ovanligt, enligt polisen Thomas Andersson:
– Hur många tror att det är en tjuv som drar upp en båt sådär öppet? Vi ser att man ofta stjäl på dagtid och att det är inte sällan små motorer från segelbåtar. Många segelbåtsägare lever i tron att deras motorer inte är intressanta, men så är det inte, tyvärr.
Både Anders Lycke och Thomas Andersson menar att det bästa sättet att förebygga båtstölder är att skapa en samverkan båtägare emellan i hamnarna. För att helt enkelt hålla koll på vilka som rör sig på området.
– Det är bra med kraftiga lås som gör att en stöld tar längre tid, men inget lås i världen håller borta en förslagen tjuv, säger Anders Lycke.
Spårsändare finns i en mängd varianter, men bara tretton sändare är godkända av Stöldskyddföreningen, SSF. Flera försäkringsbolag sänker premien för båtar försedda med godkända sändare. Svenska Sjö ger en rabatt på tio procent för båtar med godkänd sändare, men vd:n Per Grywenz påminner om att en sändare inte är en garanti för att slippa bli av med båten.
– För det första måste sändaren fungera. Det är avgörande att ägaren kontrollerar funktionen med jämna mellanrum, att larmet når någon som kan agera och att det går att följa sändarens position, säger Per Grywenz.
– Vi har massor med exempel när larm skickas från sändare till båtägaren mitt i natten med sms. På morgonen när mobilen slås på är det ofta försent.
50-åringen är åtalad misstänkt för stöld av ribben och trailern. Åtal väntas väckas senare i vår.
VIDEO: Polisens film på Facebook [ Polisen Båtsamverkan Väst ]
LÄS MER: Godkända spårningssystem [ SSF ]
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Hej Johan! Vi kommer att skriva mer om störsändare under våren. Förmodligen begränsar vi översikten till SSF-godkända sändare. Se länk ovan.
/Redaktionen
Har vi någon artikel som jämför olika larmsystem? Funktioner, utbyggbarhet, pris, tillförlitlighet, räckvidd? Batteriberoende / strömbehov, erfarenhet hos användare, t.ex.
Hej Jan! Sändaren var avsedd att störa gps-sändarens funktion. 50-åringen är ännu inte misstänkt för något brott relaterat till störsändaren. /Redaktionen
Hur fungerar ”en störsändare avsedd att störa ut spårsändaren, en så kallad jammer”? Sör den ut GPS-signalen eller telefonsignalen?