Nyheter
Stark båtbransch trots pandemi och krig
De senaste två åren har det sålts båtar som aldrig förr under pandemin. I år kan man se en normalisering av de rekordnivåer som man uppnådde 2020 och 2021 – framförallt under sommaren.
Varje år skickar Sweboat ut en enkät till sina medlemmar, och numera även till företag som ställer ut på deras mässor, som deltagarna kan välja att svara på anonymt. I enkäten tar man tempen på båtbranschen och får en grov uppskattning på hur försäljningen av nya och begagnade båtar och marina tillbehör och tjänster har gått den gångna säsongen.
Intresset för båt och vattensport är fortsatt stort och merparten vittnar om en fortsatt stark marknad. Fortfarande uppger 25 procent att de har haft en mer än 10-procentig ökning jämfört med förra året (som var ett fantastiskt år) och mer än hälften har haft en bättre försäljning än ett genomsnittligt år innan pandemin. 25 procent har haft en oförändrad försäljning och bara 25 procent anser att försäljningen har backat mer än 10 procent.
Många uttrycker en lättnad över att varuförsörjningen åter är i balans efter ett år av leveransförseningar.
– Nu går det att få tag på sin drömbåt igen utan att behöva vänta flera år, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat. Det är positivt både för köpare och säljare.
Allra bäst går det för varven som sysslar med service och reparationer enligt undersökningen. Beläggningen har ökat sedan 2019 och ligger kvar på förra årets höga nivåer. Många kunder vill ha mer hjälp än tidigare och trenden är tydlig – båtägare söker ett bekvämare båtliv.
Bränsleförsäljningen ligger på samma nivåer som 2019, vilket är en viss minskning jämfört med pandemiåren då alla semestrade på hemmaplan. Mycket tyder på att de höga bränslepriserna har haft viss effekt och gjort att man har åkt kortare sträckor och tänkt mer på sin förbrukning.
Under pandemin hittade många nya ut på sjön, men den tillströmningen verkar ha avtagit något. Den största gruppen som har köpt båt i år har varit befintliga båtägare som bytt upp sig.
Synen på framtiden bland företagen verkar huvudsakligen vara att man tror på en normalisering och en återgång till 2019-års nivåer som var mycket bra. Kriget, bränslepriser, räntorna och börsen kan göra att försäljningen inte skenar trots det fortsatt stora intresse för båtlivet.