Björn Borg och kungen hör till kunderna. Hög kvalitet, säkerhet och bekvämlighet är ledorden som gjort bröderna Wiklunds Nimbus till en motorklassiker. Västkusten är vaggan där många svenska succébåtar har fötts. Nimbus är en av dem. ..." /> Succébåten från Långedrag | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Succébåten från Långedrag | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Succébåten från Långedrag

7 september 2021 – 09:13 Kommentarer inaktiverade för Succébåten från Långedrag

Björn Borg och kungen hör till kunderna. Hög kvalitet, säkerhet och bekvämlighet är ledorden som gjort bröderna Wiklunds Nimbus till en motorklassiker.

Västkusten är vaggan där många svenska succébåtar har fötts. Nimbus är en av dem. Den första båten ritades på beställning av chefen för Volvo-Penta, Harald Wiklund, som behövde avsättning för sina motorer. En passande fritidsbåt skulle skapas och uppdraget gick till designgurun Pelle Pettersson. Pelle kallade båten för Nimbus och i september gjordes den första provkörningen av Nimbus 26 på Vänern. Redan året efter blev Nimbus utsedd till ”Årets båt”.

Nimbus Boats grundades 1975 och under de kommande tre decennierna byggde bröderna Wiklund sitt företag som skulle bli ett av Europas största. Framgångsrika samarbeten har också hjälpt populariteten på traven.

– Avtalet vi slöt med Björn Borg tidigt i vår verksamhet blev en verklig dörröppnare på de utländska marknaderna, säger Lars Wiklund.

Företaget växte till en koncern med märken som Maxi, Ryds och Storebro. Men efter den finansiella krisen 2008 sålde bröderna sina aktier. På grund av den ekonomiska krisen och minskad efterfrågan på fritidsbåtar under 2012 gick Nimbus i konkurs. En omorganisationsfas påbörjades av den nya ägaren, R12 Kapital AB. Trenden vände och åren efter utvecklades många nya båtmodeller och man skaffade även nya återförsäljare. Nu hoppas Nimbus ägare att växa mer utanför Europa och Nordamerika. Siktet är inställt på Oceanien och Asien.

– Våra nya produkter är väldigt uppskattade internationellt. Efterfrågan är stark och vi tror på många fina år framåt med flera inplanerade produktlanseringar, säger Michael Bohm, CMO på Nimbus Group.

Läs hela artikeln i På Kryss nr 4–21.