Långfärd Läsvärt Nyheter
Vill över Atlanten i dryga metern kort båt
Som båtsman på 34 meter långa segelfartyget USS Niagara fick han idén. Nu ska den bli verklighet när han försöker segla (och driva) över Atlanten i en dryga metern kort båt.
Just nu förbereder sig amerikanen Matthew Kent på La Gomera, Kanarieöarna, inför sitt rekordförsök att bli minsta seglande båt över Atlanten. Farkosten är bara 1,06 meter lång och seglingen beräknas ta 3 – 4 månader.Matthew har seglat skuta länge och det var under ett långt nattpass ombord på USS Niagara som han började tänka på hur liten kan en båt båt vara för att ta sig över Atlanten. Svenskättade Hugo Vihlens gällande rekordsegling från 1993, för minsta seglande farkost över Atlanten, var med en 1,68 meter kort båt. Matthew ville slå det rekordet med råge!
Sedan sex år har han funderat på och med hjälp konstruerat en farkost med sex millimeter aluminiumplåt under vattenlinjen och 4,5 mm ovan och med ett litet råsegel på en kort mast. Båten är i princip en fyrkantig låda med en 1,5 meter djup köl med 200 kilo blybulb längst ner. Matthew har provseglat i hårt väder och säger att båten glider undan i höga vågor, men att möjligen kan brytande sjö göra att den slås omkull. Båten är dock självrätande. Livet i lådan kommer vara långt från bekvämt!
Teoretisk högsta fart är 2,5 knop och med en medström på en halv knop och passadvinden i ryggen över Atlanten kan det teoretiskt bli tre knop — men han räknar med två knop och att det ska ta upp mot 120 dagar att komma över de dryga 4000 nautiska milen. Själva Atlantöverfarten ska nog gå bra, men sedan ska han in i sundet norr om Puerto Rico och segla runt Bahamas till Florida och då blir det inte lika enkelt. Båten kryssar inte alls, men kan segla halvvind hyggligt. Han räknar med att han ska lösa detta.
Dagarna kommer att gå genom att förbereda mat, tillverka dricksvatten av havsvatten, se till att hålla batteriet laddat och blir det någon tid över har han också en surfplatta med massor av eböcker på.
Matthew är en stor kille men räknar på att klara sig med 1500 kilokalorier per dag. Hälften av det i form av frystorkad mat som går att äta kall, men han har också med sig mycket ”färsk” mat och såklart en del godis. Det finns 150 liter dricksvatten i flera fack i båtens botten. Två handdrivna watermakers ska i huvudsak producera allt dricksvatten och fungera som redskap för fysisk träning samtidigt.
Ombord delar säkerhetsutrustning det knappa utrymmet med Matthew: epirb, gps, ais, lanternor, ett uppblåsbart flottörsystem (något han fortfarande jobbar på här på Gomera), överlevnadsdräkt med mera.
All väsentlig elektronik har dock egna batterier och kan klara sig på egen hand om huvudbatteriet skulle sluta fungera. Små solcellsförsedda led-lampor ska ge ljus inne i kabinen på natten. Kabinlådan går att stänga till helt. En liten lucka med kupol i lexan ska göra att han kunna titta ut och hålla utkik.
Den lilla storleken gör att Matthew inte kan sova raklång utan måste halvsitta eller ligga med benen uppdragna alternativt i fosterställning under de tre till fyra månader som överseglingen till Florida väntas ta.
Just nu väntar han och hans flickvän Carrie Soltis, i Marina La Gomera på en reservdel. Kopplingen från gasflaskan, som ska kunna fylla flottörsystemet och som ska ge båten flythjälp om båten får in vatten, är på väg från USA. Han räknar med att lämna Kanarieöarna någon av de första dagarna i april.
LÄS MER: Little Boat Project [Projektets sajt]
LÄS MER: Little Boat Project på Facebook
Micke Westin
redaktion@pakryss.se