Läsvärt Nyheter Ombord Säkerhet
Uppblåsbar väst ur funktion vid drunkning
Minst en av de omkomna i förra årets olyckor med fritidsbåt bar en uppblåsbar flytväst utan fungerande uppblåsningsfunktion.
– Vi misstänker ytterligare ett fall, säger Lars-Göran Nyström vid Transportstyrelsen.
Det är inte ovanligt att uppblåsningsmekanismen på en uppblåsbar flytväst slutar fungera om den inte underhålls. Kryssarklubben har kontrollerat över tvåtusen västar sedan 2016 och bedömer att mellan 5 och 10 procent av västarna inte skulle ha blåsts upp på grund av att gaspatronen är lös eller saknas. Tidigare har ingen myndighet undersökt kopplingen mellan dödsfall och uppblåsbara flytvästars funktion, men Transportstyrelsen konstaterar nu att uppblåsningsmekanismen var ur funktion vid minst en av förra årets dödsolyckor med fritidsbåtar.
– Gaspatronen saknades helt på västen som bars av en man som drunknade i samband med fiske, säger Lars-Göran Nyström som utreder fritidsbåtsolyckor vid Transportstyrelsen.
– Vid ytterligare en drunkningsolycka med uppblåsbar väst misstänker vi att mekanismen inte har fungerat, men vi har ännu inte kunnat undersöka västen.
Transportstyrelsen är från och med förra året mer uppmärksamma på de dödsolyckor med fritidsbåtar där uppblåsbara flytvästar varit inblandade.
Problemet med urgängade, lösa gaspatroner uppmärksammades i samband med en arbetsplatsolycka 2013. Kryssarklubbens Västkustkrets ansåg att åtgärderna från återförsäljarna var otillräckliga och valde att inleda frivilliga kontroller och service av sina medlemmars uppblåsbara flytvästar. Kontrollerna med underhåll anordnas numera i hela landet. De flesta flytvästar med brister är av märket Baltic som också är det märke som säljer flest flytvästar i landet.
– Vi fortsätter med kontrollerna och jag vill poängtera att det inte är de uppblåsbara västarna som är problemet utan att de inte underhålls. En uppblåsbar väst som fungerar har större lyftkraft än exempelvis en vanlig seglarväst, säger Ove Thorin, ordförande vid Västkustkretsens tekniska kommitté.
Baltic säljer numera endast västar med en särskild säkring av gaspatronen, men det finns andra tillverkare som inte har säkringen som ska förhindra att patronen skruvas ur och slutar att fungera. Förra året upptäcktes på Kryssarklubbens kontroller i ett par fall att säkringen, gummiringen som ska hålla gaspatronen på plats, var skadad och inte fyllde sin funktion.
– En kontroll av sin uppblåsbara flytväst ska göras regelbundet och på våra träffar får man hjälp med det. Vi har också utrustning på plats för att byta utlösare och gaspatron och komplettera med säkring, säger Ove Thorin.
Problemet med bristande service av uppblåsbara flytvästar har uppmärksammats på flera andra håll i världen. I Tasmanien, där lagen kräver flytväst ombord på fritidsbåtar, bedömde myndigheterna i en utredning 2016 att mindre än 2 procent av delstatens cirka 70 000 uppblåsbara flytvästar underhålls regelbundet. I Chicago omkom förra året en seglare som bar en uppblåsbar flytväst där uppblåsningsmekanismen inte fungerade.
LÄS MER: Underhåll din uppblåsbara flytväst! [ pakryss.se ]
LÄS MER: SXK:s flytvästkontroller [ kretsarnas träffar publiceras under Aktiviteter på sxk.se ]
Johan Boström
johan@pakryss.se
Sverige och EU är i sanning helt tandlösa när det gäller både konsumenträtt och produktsäkerhet. Dessa flytvästar skulle redan för flera år sen ha tvingats att återkallas för åtgärder/återköp av tillverkarna.