Hem » Löpsedel, Nya prylar/båtar

Löpsedel   Nya prylar/båtar

Vackra dagseglare

18 februari, 2010 – 01.56 Kommentarer inaktiverade för Vackra dagseglare

Uppslag från På Kryss nr 2-2010 omdagseglare En dagseglare med sina ofta klassiska former blir alltmer populära båtar – med lagom storlek kräver de ingen stor besättning och de är ofta enkelt utrustade som gör att man inte behöver dra sig för att sticka ut bara för ett par timmar. Ofta har den en enkel ruff där man kan campa en helg när man vill ut på lite längre turer.

Dagsegelbåten är som motorbåtarnas ”daycruisers”, lätta att hantera, snabba, smäckra och snygga. Det är lättare att optimera linjerna så att de passar ögat när designern inte tvingas rita in kojer och ståhöjd. En dagseglare behöver varken ha toalett, kök eller motor, även om många är utrustade med sådana. En hink eller ett öskar kan duga som toa, men har man nu kostat på sig en båt för flera hundra tusen, ja, kanske miljoner, då vill man förmodligen kunna sitta på en riktig toalett. Med en lättseglad och lagom liten båt kanske det är dags att damma av kunskapen att segla ända in i hamnen, ända fram till bryggan. Det kan vara en skön konst att behärska. Vågar du segla utan motor?
Många av oss som varit med ett tag välkomnar att det börjar komma båtar som ser ut som förr, men  samtidigt är moderna i utförande och material. Några av dessa finner vi här nedan, men det finns fler spännande dagseglare såsom Varianta 18, CB 66, K650, Comet 21, Extreme 25, Go-Five, med flera. Vi hoppas kunna presentera någon av dem en annan gång. Alla byggs inte i Europa. Till exempel kan nämnas att gamla norska 12,5 kvm-kryssaren (länk till norska Seilas) nu görs i Vietnam och kan bli din för ca 150 000 norska kronor med rigg och segel.
Huzar 28

Huzar 28 (Wojciech Wesolek & Tymon Butkiewicz)
Längd: 8,55 m
Bredd: 2,59 m
Vikt: 2,5 ton
Djup 1,9 m
Segelyta 44 m²
Motor Beta Marine 14 hk
Övrigt: Fräsiga Huzar 28 är en polsk båt i samma stil som Brenta 30, med ”parksoffor” i sittbrunnen, självslående fock och inget häckstag.
Pris från 95 000 € exklusive segel.
Mer info: Huzar 28

Multi 23 (Van Peteghem-Lauriot Prevost)
Längd: 6,72 m (peke tillkommer)
Bredd: 4,80 m
Djup: 0,40 m – 1,37 m
Vikt: 360 kg
Övrigt: Ständigt aktiva Pia L’Obry tar in denna franskdesignade trimaran från Kina. En intressant dagseglare som skiljer sig från de övriga i denna sammanställning genom att den har trippelskrov. Hög fart och hög stabilitet blir vad man därmed får. Stort nöje, menar de flesta också, som efter att  ha seglat flerskrov brukar utropa: ”Aldrig mera blygruva!” eller ”Varför måste man luta? Det måste man inte alls!” Det är konstigt att svenskarna har varit så konservativa i sina båtval, men nu har det börjat röra på sig. Man ser fler och fler flerskrovsbåtar och Multi 23 är en underbar introduktion till dem och till ett liv av lätthet. Och den kan faktiskt luta!

Pris: Ca 28 500 euro, plus segel för minst ett par tusen euro, beroende på vilken ambitionsnivå man har för sina segel. Totalt drygt 300 000 kr. Boka en provsegling och låt dig övertygas!

Mer info: www.multi23.se, www.multi23.com

casinoutansvensklicens.co