Löpsedel Mitt På Kryss
Vissen Vega – något att rädda från ruttna raden?
Ta hand om gamla vrak som kanske bättre hör hemma på skroten, kan det vara en idé? Hundratals Vegor står numera och ruttnar bort på land – varför inte skänka dem till en tonåring?
I sommar har vi på Fingal och Skärgårdsströvaren i runda slängar besökt femtio hamnar (i några har vi stannat två nätter och några naturhamnar har det också blivit). I de flesta lite större har det stått (minst) en, till synes, övergiven Vega på land. I bland har det legat en Vega utan mast på sin båtplats vattnet.
I större hamnar, som Lagunen och Limhamn utanför Malmö, har det stått 4-5 Vegor på land. Några verkar ha stått där i flera år. I större hamnar är det också vanligt att hitta strandsatta Maxi 77, IF, Fingal, Monsun 31, H-båt, Shipman 28 och så vidare. Tipsen angående gamla Vegor gäller också dem.
Vega, men också Maxi 77, var en revolutionerande båt på sin tid: De gjorde att många nybörjare tog sig ut på sjön med hela familjen under sommarsemestern. Den var relativt billig och enkel att segla och passade därför fint som förstabåt.
Den första Vegan kom redan i slutet av 1960-talet och närmar sig femtio år snart. De sista kom på mitten av 1980-talet och enligt uppgift har det tillverkats drygt 3 300 Vegor. Självklart är det faktum att det tillverkades så många som gör att man ser dem på land överallt.
Chansen att någon ska ta hand om alla dessa Vegor är inte så stor, trots att det i grunden är en mycket bra båt. Att skrota en Vega kostar runt 10 000 kronor om det ska göras på rätt sätt, det vill säga källsorteras. Inte mycket går att återanvända, men det malda skrovet kan i alla fall skickas för energiåtervinning. Det vill säga eldas för att bli fjärrvärme. Utrustningen är troligen inte intressant att återanvända i någon annan båt, det är den alltför sliten för. En blyköl kan man få några tusenlappar för på en skrot, om man kan transportera dit den.
Vad kan man då göra med en halvrutten båt? Det ska vi ta upp i nästa artikel, där det möjligen blir uppenbart att det kanske är dags att köra den gamla båten på skroten.
PS. Vi har inget emot Vega, det är dock att det stora tillverkade antalet gör att det blir den mest framträdande båten på land.