Läsvärt Nyheter
Elddop i kuling
Besättningen på Martin Strömbergs båt är den yngsta i Volvo Ocean Race och den som seglat kortast tid tillsammans. Ändå lyckades man hålla flera av konkurrenterna inom synhåll ner till Sydafrika.
– Att gå från lugnet i Lissabon rakt ut i kuling var tufft, men vi klarade det bättre än jag vågat hoppas på, säger Martin Strömberg efter målgång i Kapstaden.
Den 5 november gick starten från Lissabon för Volvo Ocean Race:s andra sträcka. Tjugo dagar senare fajtades Martin Strömberg med sin besättning ombord på Turn the Tide on Plastic mitt i natten om att slippa jumboplatsen de sista sjömilen in mot Kapstaden. Båten Scallywag låg inom några hundra meter och angöringen av Kapstaden är ökänd för sina strömmar och oförutsägbara skiftningar i vind på grund av de höga bergen.
– Vi visste att mycket kan hända när man kommer in under bergen och tyvärr tabbade vi oss lite längre ut någon timme innan mål och hade inte marginalerna, säger Martin Strömberg som är ende svensk i den pågående upplagan av Volvo Ocean Race, VOR.
– Det var ett långt upplopp och vi hade fajtats i fyra, fem dagar och visste att vi hade chansen att placera oss bättre. Samtidigt som vi var besvikna känns det jättebra att vi arbetade så bra som besättning. Och det var hård press – andra förstörde både segel och däcksutrustning.
Trots att sträckan från Lissabon till Kapstaden är 7000 sjömil lyckades Turn the Tide on Plastic hålla flera av konkurrenterna inom synhåll under långa perioder.
– När vi gick ut från Lissabon, rakt ut i uppåt 35 knop vind, var jag orolig att vi skulle tappa mycket de första dygnen. När det går så fort så blir det snabbt stora skillnader. Men vi höll god fart och det finns många fördelar med att se andra. Ju närmare man kommer desto mer kan man lära sig av varandra utöver segelsättning. Var har de placerat sin vakt? Hur fördelar de vikten ombord?
Den mixade besättningen på Turn the Tide on Plastic är den yngsta i världsomseglingen.
– Alla har utvecklats otroligt mycket. Kan vi börja där vi avslutade så kommer vi att göra bättre ifrån sig oss på nästa sträcka. Många har också blivit bättre på det rent praktiska som att styra och trimma.
Sträckan till Sydafrika gav en försmak på nästa som sträcker sig ända till Melbourne i sydöstra Australien. Farten var aldrig under sex knop och de sista dygnen var vattentemperaturen under tio grader.
– Kylan gör nästa sträcka lite speciell. Fyra grader i vattnret och med vinden så blir det kallt. Och i de tidigare Ocean Racen har vi seglat norrut en bit ut i Södra oceanen. Nu är det hela vägen och hur vi faktiskt kommer att gå avgörs av vädret då, konstaterar Martin som får några dagar av relativ vila i väntan på kappseglingarna i hamnen, inshore race, den 8 december.
Den tionde december går starten mot Melbourne och i juni är Göteborg värd för VOR.
Johan Boström
johan@pakryss.se
äventyr, långsegling, segling, tävlingssegling, Volvo Ocean Race