Elbåtsbolaget Xshore hoppas på en Teslaeffekt genom lanseringen av sin nya båtmodell X Shore 1 som kommer att bli betydligt billigare än föregångaren Eelex. Den nya 6,5 meter långa modellen X Shore 1 har ett startpris ..." /> X Shore satsar på billigare elbåt | På KryssFör dig som vill segla lite längre! X Shore satsar på billigare elbåt | På Kryss
Hem » Nya prylar/båtar, Nyheter

Nya prylar/båtar   Nyheter

X Shore satsar på billigare elbåt

6 september 2022 – 10:34 En kommentar
Pressbild

Elbåtsbolaget Xshore hoppas på en Teslaeffekt genom lanseringen av sin nya båtmodell X Shore 1 som kommer att bli betydligt billigare än föregångaren Eelex.

Den nya 6,5 meter långa modellen X Shore 1 har ett startpris på strax över en miljon kronor jämfört med Eelex som har ett grundpris på närmare 2,7 miljoner kronor. Båten är utrustad med ett batteri på 63 kilowattimme, som räcker 50 sjömil i lägre hastigheter. Maxfarten är liksom för Eelex 30 knop. Båten passar att använda i såväl sjöar, skärgård och nära kusten och har dessutom övernattningsmöjligheter. De första beställningarna ska levereras till säsongen 2023.

– Vi har ansträngt oss oerhört mycket för att få ned båten i prisparitet. Startpriset är ett pris som motsvarar vad du betalar för en ny traditionell båt, säger bolagets vd Jenny Keisu till Di Digtal. Jag tror att vi kommer se ett liknande scenario som för Tesla. När de släppte sin modell 3 nådde man helt plötsligt en bredare målgrupp. Tesla 3 var ju Europas mest sålda bil i mars i år, och vi har givetvis förhoppningar om att det kommer att ske även på båtsidan.

På bilden syns föregångaren Eelex.

En kommentar »

  • Torsten/Blåskajsa skriver:

    På Xshores hemsida anges priset till 99.000 EUR exklusive moms, nog lite mer än ”strax över en miljon”. Deplacementet anges till 1,7 ton men däremot finns inga uppgifter om vad batterierna respektive motorn väger eller hur många pax båten kommer att kunna ta; inte heller vilken total nyttolast den tål. Och, hur fort går den med fyra personer ombord med lite packning, kan man fråga sig. Finns det en s k Blå Skylt för båten?

    Hur stor effekt båten kräver för körning med en viss last och en viss fart är en relevant fråga för att kunna bedöma driftskostnaden jämfört med fossildrivna båtar, särskilt nu när elpriserna skenar.

    Nej, jag är inte emot ny teknik och fossilfri båtdrift men alla relevanta uppgifter måste finnas med vid en presentation av något som anges som en revolutionerande teknik.

    Återkom gärna med lite öppnare, tydligare och mer konsumentinriktad information, så finns det nog många som är intresserade,