Långfärd Läsvärt Löpsedel Nyheter Säkerhet
60-fotare sänkt efter masthaveri
En 60-fots segelbåt sänktes i lördags mellan Azorerna och England efter ett masthaveri. Båten sänktes av säkerhetsskäl genom att öppna inspektionsluckan till kylvattenintaget.
Clyde Challenger byggdes 1996 som en av de första segelbåtarna till världsomseglingen Clipper Challenge. 18 meter lång har hon sedan deltagit i fyra världsomseglingar och sedan 2006 seglat som bland annat charterbåt.
På väg hem till Skottland från Karibien via Azorerna med revad stor slogs båten ner av en stor våg i torsdags kväll. Fyra av de fjorton i besättningen befann sig i sittbrunnen och var, enligt skepparen Roy Graham säkrade. Båten rätades omedelbart, men den genomgående masten, elektronik och andra delar ombord hade skadats kraftigt. Bland annat hade instrumenteringen vid styrplats slagits sönder och delar av kommunikationssystemen slutade att fungera, enligt skepparen.
”Vågen välte oss och spridarna drogs med av vågen, vilket drog ned hela masten som gick av vid däcket”, beskriver Roy Graham händelsen, enligt brittiska flottans pressmeddelande.
Ingen i besättningen skadades allvarligt vid nedslagningen, men skepparen bedömde att styrningen och riggen skadats så att hjälp behövdes. Epirben aktiverades manuellt och ett nödrop via vhf gick ut. Den brittiska tankern CPO Finland anlände till haveristen och läade i väntan på annan hjälp. Besättningen konstaterade då att skrovet inte läckte och att styrningen inte var skadad som man först hade trott. Flera andra handelsfartyg erbjöd sin hjälp, och CPO Finland försökte inleda evakuering, men skepparen valde att invänta ett säkrare alternativ.
Under tiden som räddningen planerades kunde besättningen laga mat och vila. Evakuering med helikopter övervägdes, men eftersom besättningen ansågs säker ombord väntade man in den stora brittiska jagaren HMS Dragon som gjorde en avstickare på 500 sjömil. Nära två dygn efter masthaveriet, på lördagseftermiddagen, evakuerades de fjorton personerna ombord på Clyde Challenger via ett par skeppsbåtar till den 152 meter långa Dragon.
Prognosen lovade fortsatt hårt väder och Clyde Challengers skeppare valde att sänka båten för att den inte skulle utgöra fara för andra.
– Sänkningen genomfördes genom att inspektionsluckan till dieselmotorns kylvattenintag öppnades för att släppa in vatten. Innan dess hade samtliga dörrar, ventiler och luckor till kabinen och vattentäta utrymmen säkrats i öppet läge. Båten sjönk utan någon ytterligare åtgärd, säger Clyde Challengers ägare Glenn Porter till På Kryss.
Så här beskriver Glenn Porter beslutet att sänka båten:
”Due to the severity of the damage to the yacht, the loss of equipment and the forecast weather the skipper was left with no option but to scuttle the yacht to ensure she did not represent a hazard to navigation.
Dragon styrde sedan mot närmaste större hamn, Lissabon, där de fjorton i segelbåtsbesättningen kunde gå i land.
(Artikeln uppdaterades den 15 februari med detaljer om sänkningens tillvägagångssätt.)
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
äventyr, långfärd, långsegling, säkerhet, segling, sjöräddning
I slutändan handlar det om pengar. Vem skulle betala bogseringen? Ägaren, försäkringsbolaget eller engelska flottan. Svaret är ingen av dessa, dessutom högst tveksamt att det skulle gå att genomföra rent praktiskt. Att tömma dieseltanken har säkert aldrig varit något tema, bara naivt att tro det. Frågan blir istället med vilken rätt tar dessa seglingsentusister samhällets resurser i anspråk? Varför inte bara stanna hemma och segla runt Isle of Wight istället.
Klokt beslut av skepparen! Detta borde alla göra som överger sin båt. Det flyter många båtar runt haven som utgör stor fara för andra seglare.
Kanske det även är en försäkringsfråga om man sänker båten. Vet inte om det är bra eller dåligt – att bogsera verkar svårt men har gjorts trots allt, och diesel och olja som läcker ut verkar tråkigt – jag gissar att de volymer som större båtar fortfarande spyr ut då ingen ser det gör att man kanske ser detta som mindre stort problem i det perspektivet. Vet inte heller hur man kan pumpa ur – om räddningsfartyget skulle ha tankar att låna ut och lyftanordningar att plocka upp alltihop… En lastbåt skulle ju kunna ta hela båten med sin kran. Teoretiskt, men man vill väl inte kladda omkring och riskera saker och ting i dåligt väder. Det är mycket som de fick besluta om under dessa dagar – undrar varför de inte tackade jag till den första räddaren och istället beslöt att ta brittiska skattepengar i anspråk med deras rätt stora och dyra krigsskepp. Räddning är inte gratis och jag tycker det verkade som om de tog det lugnt och i och för sig inte var i en livshotande situation trots allt. De hade kanske kunnat gå för motor, efter att ha kapat bort den havererade riggen. Det var inte en billig liten pråm de sänkte där. Och det såg ut som om motor och styrning funkade och båten flöt – och proviant hade de. Mysko.
Johan
Det hade varit snyggt om man tömt tankarna på diesel innan man sänkte båten med tsnke på miljön, men det kanske hade varit överkurs?
Hej, Vi tar reda på detta och uppdaterar texten samt skriver något i kommande På Kryss.
/Johan Boström, redaktionen
Vad säger försäkringsbolaget när man tar till en sådan åtgärd?
Tragiskt med en båt som varit med om så mycket
men fantastiskt att alla klarade sig. Säkert
nödvändigt att sänka henne.
Att bogsera en segelbåt i den storleken i hårt väder är väl nästan en omöjlig och mycket riskabel
Uppgift. Troligen helt rätt beslut att sänka båten.
Claes Nordfeldt
Vet någon varför inte jag fick båten istället??
Vet nån varför man inte bogserar båten till Lissabon?