Hem » Långfärd, Läsvärt

Långfärd   Läsvärt

ATIS krav på kunskap och språk

30 juni 2010 – 05:15 2 kommentarer

I det föregående numret av På Kryss skrev jag om nya krav på kommunikation på de inre vattenvägarna i Europa. Carl Erik Tovås, författare till bland annat böcker för utsjöskepparintyg och kanalintyg hörde av sig, då han hade fått ett svar från tyska myndigheter att det krävdes ett speciellt intyg på kunskaper för de inre vattenvägarna, och inte räckte med ett svenskt SRC.

Eftersom det dokument som styr detta inte är helt tydligt tog jag hjälp av ansvarig handläggare på Post-och Telestyrelsen (PTS) Christer Jonson som svarade så här: Det mail som ligger i grunden är i sig korrekt men det är inte applicerbart för medborgare som kommer med en båt från annat, icke RAINWAT-land. Det blir annorlunda t.ex om man är svensk skeppare på tysk båt osv. Men det är väl inte fallet vi diskuterar? Jag har fokuserat på svensk medborgare i svenskflaggad båt på färd på Inland waterways. Så det vi tidigare kommit till stämmer fortfarande, man ska ha gilitigt SRC och man ska använda ATIS-radio på kanalerna, man får INTE använda DSC osv.

Christer Jonson var under vår diskussion på en konferens i Europa med kollegor från Rainwat-länderna, opch han passade på att fråga om vilket språk som man skall använda på kanalerna, då det står att man skall använda landets lokala språk. Belgien kräver t.ex. att man har med sig regelverket för kanalfart, CEVNI på det lokala språket.

Jag hade också uppe frågan om vilket språk man ska använda när man anropar land och den frågan är uppenbarligen stött o blött under lång tid. Det står ju i avtalet att man ska använda hemmaspråket i resp land som man anropar. Detta kan ju ställa till en del problem om man inte behärskar just det språket som skeppare. Så frågan har varit uppe många gånger i organisationen men man har inte kommit till en bättre lösning än eftersom ingen vill ge sig och kräva ökade språkkrav av sina anställda utefter kanalerna. Så det besked jag fick var att om man inte kan kommunicera på det aktuella språket så får man testa något annat och kanske kan till slut engelska fungera, avslutar Christer.

Christer Jonson som är den ansvariga handläggaren på PTS arbetar fortfarande med det dokument som skall läggas ut på PTS hemsida, som du kan medföra i din båt om du skall gå på kanalerna på de inre vattenvägarna i Europa.

Skall du iväg och behöver veta mera direkt, kommer du till PTS sida om radio genom att trycka här. Där hittar du också kontaktvägar till handläggaren.

Vill du läsa föregående inlägg om ATIS på vår webb trycker du här.

/Stina Jansson

,

2 kommentarer »

  • Stina Jansson skriver:

    Hej Sune
    Tack för ditt inlägg, det glädjer oss mycket att vi får in åsikter och erfarenheter av detta, då kravet på ATIS medför oväntade kostnader för de båtägare som vill följa lagen. Vi tar inte ställningen i artikeln utan informerar om de nya lagar och vilka krav som följer med dem. Det är viktigt med ATIS-numret, men ännu viktigare att man följer de krav på sändareffekt. Du får enligt det nya regelverket inte sända på mer än 0,5-1 W, och det klarar inte många fastmonterade VHFer, om de inte har möjlighet att ställa om till inlandsmode. I t.ex England var det under förra året flera annonskampanjer från bland annat Icom om att ställa om sin VHF.

    Än en gång ett stort tack för ditt inlägg, vi hoppas höra från flera kanalfarare om deras erfarenheter av ATIS på Europas inre vattenvägar.

    Stina Jansson

  • Sune West skriver:

    Hej
    Efter att ha läst om detta i På Kryss förra året tog jag kontakt med SRS i Karlstad och fick vår stationära VHF uppdaterad med ATIS-nummer, personen på SRS hade ingen aning om att det var nödvändigt. I artikeln stod också att man inte fick medföra en VHF utan ATIS, vad gäller då för handapparater ?.
    Vi startade i Karlstad i september 2010 och har avverkat kanalerna i Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike i vinter, kom till Port Saint Louis du Rhône i slutet av februari. Ingen har frågat efter något dokument, jag har det som en fil på datorn för eventuell utskrift.
    Dokument som vi fick visa upp, för tullpersonal som besökte oss, var dom som gäller båten och våra pass, ingen har frågat om VHF.
    Vår uppfattning om alla ”måsten” är att många är obefogade.

    Hälsningar
    Sune West
    Kungsbacka
    S/Y Deniz II