Hem » Löpsedel, Nya prylar/båtar, Nyheter

Löpsedel   Nya prylar/båtar   Nyheter

Boot Düsseldorf 2015: Sirius, C-Yacht, Linssen, Discovery, Garcia

21 februari, 2015 – 07.30 Kommentarer inaktiverade för Boot Düsseldorf 2015: Sirius, C-Yacht, Linssen, Discovery, Garcia

Nästan en kvarts miljon besökare, varav långt över 50 000 icke-tyskar och däribland många svenskar, kom till världens största inomhus-båtmässa i Düsseldorf i januari. På plats fanns 1 741 utställarna från 57 länder – och en hel del flytetyg. Bland annat Sirius 40DS, C-Yacht 1250i, Linssen Grand Sturdy 30.9AC Brilliant Edition, Discovery 58 och Garcia 45 Exploration.

DD-SiriusSirius 40DS – däcksalong av högsta kvalitet

Tyska varvet Sirius visade sin nya och största skapelse, som på 40 fot erbjuder hela tre dubbelhytter, två badrum, verkstad med skruvstock, tvättmaskin och AC samt däckssalong med runtomsikt från pentry och U-soffa.

Tack vare den förhöjda salongen är stuvutrymmena enorma, med både vinkällare, flera kylskåp och frys, diskmaskin och massor med lådor.

Man styr båten lika bra från den inre navigationsplatsen med runtomsikt som utifrån. Ratten kan flyttas från babord över midskepps till styrbordssidan, om så önskas. Det fiffiga salongsbordet förvandlas snabbt från kaffe- eller vinbord till ett stort bord för 6 personer.

Längd: 11,99 m Bredd: x,x m Djup: 4,08 m Vikt: 11,6 ton Motor: 55 hk


C-Yacht 1250i – mittsittbrunn i 20 varianterDD-CYacht

Holländska C-Yacht premiärvisade sin 40-fots 1250i. De tror också på att kunden vill kunna påverka design och konstruktion av sin nytillverkade båt.

Mittsittbrunnsbåten är av typisk holländsk båtbyggarkvalitet. Den byggs med två inbyggda vattentäta skott, som förhindrar att vatten kommer in i salongen vid en eventuell kollision.

För interiören erbjuds många olika designalternativ, där man särskilt utnyttjar indirekt belysning för att åstadkomma känslan av volym och atmosfär.

Längd: 12,88 m Bredd: 3,9 m Djup: 1,8 m Vikt: 11 ton Motor: 57 hk


DD-LinssenLinssen Grand Sturdy 30.9AC Brilliant Edition – att glida fram i stål genom kanalerna

Holländska Linssen bygger turbåtar i stål sedan 1948. De presenterar nu sin 30.9AC Brilliant Edition. På knappt 10 m ryms två tilltagna dubbelkabiner, toa och separat duschkabin tack vare att ”sittbrunnen” är placerad ovanpå den aktre kabinen, som på så sätt får ett förhöjt akterdäck.

Bra sikt föröver underlättar manövrering. Ger även en suverän känsla av att sitta som på en terrass. Varvet riktar sig mot kunder som önskar bo bekvämt och uppskattar stål, som i synnerhet är passande när man kör på de många inre vattenvägarna som finns i hela Europa.

Längd: 9,75 m Bredd: 3,35 m Djup: 1 m Vikt: 8 ton Motor: 55 hk


Discovery 58 – bekväm långfärdsbåtDD-Discovery

Brittiska Discovery riktar sig helt mot ”Bluewater Cruising-segmentet”. De designar kompromisslöst bekvämt boende och vad de kallar ”komplex lyx” samt stora stuvningsutrymmen, tack vare den förhöjda salongen.

Den mogna långfärdsseglaren med liten besättning ska bekvämt kunna styra båten från den inre styrplatsen, som erbjuder 270 graders panoramasikt.

Kundanpassningen är mycket hög: Välj mellan en central eller två förhöjda styrpiedestaler, tre eller fyra kabiner plus den utrustning som önskas! Dubbla förstag tillåter självslående kutterfock samt genua med skotskena utanför mantågen, lämpligt för passadvindssegling.

Längd: 17,9 m Bredd 5,1 m Djup: 2,35 m Vikt: 28 ton Motor: 150 kh


DD-GarciaGarcia 45 Exploration – Jimmy Cornells äventyrsbåt 

Aluminiumbåten Garcia 45 från Frankrike väckte stor uppmärksamhet. Jimmy Cornell, 74 år, med 200 000 seglade sjömil i bagaget, började utveckla sin fjärde båt tillsammans med det franska varvet Garcia Yachting. De gick år 2010 samman med Allures Yachting.

Resultatet blev en aluminiumbåt med centerbord och extremt skyddad sittbrunn. Navigationsplats med styrkontroll i den förhöjda salongen med 270 graders panoramablick och riktig ”bryggkänsla” med lutande framrutor.

Jimmy Cornell berättade inspirerat om sina äventyr i sin nya Garcia, som i somras förde honom genom Nordvästpassagen via Grönland.

Längd: 14,21 m Bredd: 4,44 m Djup: 1,1-2,9 m Vikt: 14,1 ton Motor: 55-75 hk


Text och bild: Leon Schulz

redaktion@pakryss.se

, ,