Hem » Långfärd, Nyheter

Långfärd   Nyheter

De skramlar till Rykings storsegel

13 september, 2018 – 16.34 Ingen kommentar

En utsliten gammal stor står i vägen för det första svenska deltagandet i legendariska Route du Rhum. Seglaren Mikael Ryking har kvalificerat sig till havskappseglingen, men kassan sinar.
– Det vore för jäkligt om det här skulle stoppa honom, säger Henrik Hydén som är en av initiativtagarna till en insamling för ett nytt storsegel.

Mikael Ryking är en av Sveriges mesta havskappseglare och har lagt över 30 000 sjömil bakom sig de senaste åren i allt från Gotland runt, Transat Jacques Vabre och Rorc Caribbean 600 till ARC:en. Han har bokstavligen tävlat sig ett par varv runt Atlanten. Efter glädjebeskedet i augusti att han kvalificerat sig och fått en startplats i legendariska Route du Rhum blev det tydligt att det intensiva kappseglandet slitit hårt på båten och utrustningen.
– Vi har sett Micke från sidan och varit nära honom under de senaste åren och ser att det behövs hjälp för att nå dit han förtjänar, säger Henrik Hydén som tillsammans med Jesper Hoffstedt och Karl Jungstedt dragit igång en insamling till Mikael Rykings satsning.
– Vi tror att det finns ett stöd hos seglare och allmänhet att backa honom till starten av det här. Micke är en inspiratör! Kan han segla så tjänar seglingen och många andra på det. Han visar vad man faktiskt kan göra – att man kan gå vidare från de små seglingarna här hemma till internationella sammanhang. Han har gjort det många drömmer om och själv har jag väl tänkt att ”Visst! I nästa liv”, men Micke gör det nu! Trots sponsorer drar han ekonomiskt största delen av lasset själv och det är tungt!

Henrik Hydén

Henrik Hydén vill att fler ska få chansen att inspireras av vännen Mikael Rykings havskappseglingsäventyr. Nu hoppas han att många bäckar små ska räcka till ett storsegel inför Route du Rhum.

Mikael Ryking har beskrivit deltagandet i Route du Rhum som en av sitt livs största drömmar.
– Nu har han chansen, men ett helt storsegel står mellan honom och startlinjen. Det vore för jäkligt om det här skulle stoppa honom. Därför gör vi det här nu, säger Henrik Hydén som beskriver sig som en seglingsentusiast som gillar kappsegling.
­– I år har jag inte alls haft möjlighet att kappsegla, men jag och flickvännen har utforskat Stockholms skärgård med båten. Och jag tror inte att man måste vara kappseglare för att inspireras av Micke att våga lite mer – vad det än handlar om i ens eget liv.

Starten går den 4 november. Hur bråttom är det att stötta med pengar?
– Micke är i skriande behov av ett nytt storsegel och ska man sy upp ett nytt så är det akut. Vi kanske har två veckor på oss. De här pengarna kanske inte räcker hela vägen, men i kombination med någon sponsor hoppas jag att det ska gå vägen. Vi har valt den billigaste lösningen med Swish och ett bankkonto för de som vill bidra och all information finns på vår Facebooksida.

Inititativet är helt vännernas eget.
– Jag tror förstås att Micke uppskattar det här. Har man möjlighet att bidra med en större summa eller vill sponsra som företag är det bäst att ta kontakt direkt med Micke via hemsidan Ryking Ocean Racing.

Mikael Ryking finansierar sin havskappsegling bland annat med kurser ombord på sin Pogo 40 S2, Talanta. Mellan havskappseglingarna föreläser han också och var bland annat med i Kryssarklubbens program under de senaste årens Allt för sjön-mässor. Hans båt ligger för närvarande i Lorient i Frankrike, drygt ett par hundra sjömil från starten av Route du Rhum i St Malo.

Route du Rhum startades 1978 och går från St Malo i Frankrike till Guadeloupe i Karibien. Sträckan är cirka 3500 sjömil lång och Mikael Ryking är en av rekordmånga, 122, deltagare i en av sex klasser.

LÄS MER: Insamlingens Facebooksida (med Swish- och bankkontonummer)

LÄS MER: Ryking Ocean Racing

LÄS MER: Ryking toppade långseglaråret med guld (pakryss.se 27 oktober, 2016)

Mikael Ryking

Mikael Ryking seglar ofta solo eller med liten besättning ombord på sin Pogo 40 S2, Talanta. Nu kan han bli förste svensk i Route du Rhum.

, , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar