Hem » Långfärd, Löpsedel

Långfärd   Löpsedel

Eskader runt hela Skandinavien

14 maj 2010 – 10:00 18 kommentarer

Karta Segla runt SkandinavienEn mindre vanlig väg att segla runt Sverige, Norge, Finland håller på att utforskas, och det är också möjligt att slänga in Danmark för att kunna runda hela Skandinavien . Ett riktigt äventyr …

Ocean Cruising Clubmedlemmen Michael Smith på Rival 34:an Williwaw har sedan 2006 seglat runt i Östersjön och förvarar båten i Trosa men planerar i sommar att segla upp Saima kanal. Sommaren 2011 är planen att segla upp längs svenska kusten till Luleå och sedan köra över båten på ett lastbilsflak till Narvik, en kostnad runt 15-20 000 kronor. NP Marin i Luleå och Norrkust Marina i Båtskärnäs lär kunna vara behjälpliga i den frågan.

Michael planerar sedan övervintring i nordliga Norge nästa vinter för att sommaren 2012 göra ett försök att segla upp vidare förbi Murmansk och runda Kolahalvön och segla ner i det mindre kända Vita Havet som genom kanal är förbunden med Östersjön. Kanalen heter Vita Havet-Östersjökanalen. Och som åtminstone inte jag kände till …

För detta projekt söker Michael fler båtar för att förbereda projektet och möjligen göra det i sällskap eftersom bland annat en lots krävs – som kostar runt US$ 1000, men en lots räcker för en grupp båtar. Byråkratin har minskat på senare år, även om denna del av Ryssland fortfarande ligger en del i bakvattnet.

Men ett riktigt äventyr är det. Två icke-ryska båtar lär ha gjort kanalvägen förra sommaren. Men frågan är om någon har rundat hela Skandinavien sedan innan ryska revolutionen? Om du vet, hör gärna av dig.

Kontakt med Michael förmedlas av redaktionen.Bild från Wikimedia

18 kommentarer »

  • I dag skriver vi den 26.5.2016.
    Träffade för en stund sedan en Norrman i Finska Hangö som startat från nord-Norge med sin Svan-båt och är på väg som jag förstod via St.Petersburg upp genom Ryssland och med en avstickare till det gamla Finska Karelen för att sedan segla vidare hem till Norge igen. Efter 5 minuters samtal så blev jag bjuden med för att fungera som tolk. Kanske oförståndigt, men jag tackade nej till erbjudandet. Jag kommer att få de 2 norrmännens blogg-adress. Det skall bli intressant att få följa med deras färd.

  • Johan Boström skriver:

    Ja, vilken fantastisk sväng ni gjorde och kul att så många hängde med! Lars Hässler skrev om sträckan genom Ryssland i På Kryss nr 7 tidigare i år och den kan även läsas här: https://pakryss.se/vitahavseskadern-pa-ryska-vattenvagar/

  • Vi är 6 svenska båtar som gjort resan motsols 2015

  • Jesper skriver:

    Jag googlade just på det här, kom in på denna sida och fann till min förvåning att det faktiskt FANNS någon som gjort/planerar göra denna rutt.

  • As my command of Swedish is not sufficient I hope you accept my commentary in English.
    In 2010 I sailed with my traditional Dutch yacht ”t Gauwe Haentje” (Snabbed Tuppen) from Helsinki to Solovetsky in the Wite Sea and back for 2 month. My plan was to arrive in Archangelsk around Midsommar, which was unfortunately not realised. It was a fantastic trip, but the planning and skipper must be flexible in and around St. Petersburg. If you are interested in the story please go to the indicated webbplats and link to scheepslog. The text is in English. Also a documentary has been made by a Finnish producer, Charlotte Airas: ”Pá okända vatten”, which was broadcasted on YLE TV 18 October 2011.

  • Torsten Jacobsson/BLÅSKAJSA skriver:

    För två somrar sedan mötte jag på Helgelandskysten en av deltagarna i den holländska eskadern När jag förhörde mig om eventuella problem med extra avgifter (mutor etc.), så fick jag det lakoniska svaret att han och hans båt ”bara” hade arresterats vid två tillfällen! Men bortsett från det var han nöjd med upplevelserna under färden.

  • Tomas Wahlberg skriver:

    Jodå, i vårt avbrutna projekt var vi väl medvetna om Vitahavskanalens (Belomorsk-kanalens) mycket tragiska och hemska tillkomsthistoria. Många tusen människor dog av svält och sjukdomar, avrättades eller arbetades ihjäl. Kanalbygget var hemligt och är fortfarande ganska okänt. En av kanalens viktigare funktioner var att transportera militära fartyg och förnödenheter mellan dåvarande Leningrad-området och norra Sovjetunionen, bla Arkangelsk och Murmansk. Även det stora kända klostret på Solovetskij-öarna i Vita havet — nu kanske en av de intressantaste besöksmålen under ”Skandinavien-runt” — var under många år ett ökänt fångläger med förfärliga förhållanden.

    Vi kände givetvis en viss betänksamhet på grund av detta inför planeringen. Men den sortens hemskheter har funnits på många platser och i många länder under modern tid. Det är sällan självklart hur man ska förhålla sig sådana resmål.

  • Mats Lindberg skriver:

    Ni vet väl om att Vitahavskanalen var ett av Stalins Gulagprojekt för att arbeta ihjäl dissidenter.

  • Micke skriver:

    Mer om Vita Havskanalen kan vi läsa om i På Kryss nr 8-2011 i en artikel av Dougald Macfie som gjorde resan i somras.

    Vem som anordnar första svenska eskadern återstår att se …

  • Bengt skriver:

    Hej, jag kände Karl Aspelin, som gjorde den här turen tillsammans med en eskader från Holland.
    Har själv drömmar om att få göra samma resa, men kan tidigast deltaga i en eskader 2013.

  • Tor Kihlman skriver:

    En lite utförligare beskrivning av vad Tomas Wahlberg skrev i sin avslutning.

    Kring 1990 hade jag en hel del kontakter med kollegor i Ryssland, framför allt i St Petersburg. Med deras hjälp gjordes 1991 en ansökan om tillstånd att färdas från St Petersburg och via kanalen och Vita havet till Norge. En yngre, rysk kollega var vidtalad för att kunna vara med på etappen från St Petersburg till Belomorsk vid Vita Havet. Alla förberedelser var klara för avfärd från Göteborg då vi dagen före avfärd fick ett kort telex: ”The passage of your yacht through Sovjet inland water has been banned”.

    Senare fick jag veta att personen bakom beslutet att förbjuda vår färd var generalen Mocajev som något senare samma sommar deltog i den s k Augustikuppen. (Det renderade honom en tid i fängelse.)

  • Tomas Wahlberg skriver:

    Tyska Yacht skriver i nr 24/1993 om ett tyskt sällskap från Kiel som seglade skandinavska rundturen moturs, inklusive Svalbard, med ryska vänner ombord på stålbåten Wibo 1100 ”Maria C”. Det var möjligen den första fritidsbåten från väst som gjorde detta.

    Norska Aftenposten skriver den 26 okt 2002 om en norsk seglare på Bavaria 38an ”Coulant” som gjorde rundresan åt andra hållet.

    För några år sedan skrev Göteborgsposten om ett engelskt par som också seglat samma väg (hittar dock ej artikeln just nu).

    Träffade på Anholt förra veckan ett holländsk par som för något år sedan deltog i en eskader Skandinavien runt med egna bygget ”De Drei Gratien”. De var ett tiotal båtar med rysk lots som seglade Holland-Norge-Vita havet-Belomorskkanalen (Vitahavskanalen)-Onega-Ladoga-St Petersburg-Östersjön.

    (I början av 90-talet deltog jag i planeringen av en sådan rundtur, men vi blev då bestämt avrådda från försöket av ryska bekanta och privat kontakt med svenska ambassaden i Moskva.)

  • Magnus P skriver:

    Stötte för något år sen på en websida av en ädre engelsk herre som jag dessvärre inte kan erinra mig namnet på. Hur som helst gjorde han med en varierande besättning under några år den här spännande rundturen. Jag var själv mycket sugen innan jag bestämde mig för att segla söderut i stället.
    Dessutom var den där tunga ryska byråkratin med lots en avkylande faktor i högre grad än luft- och vattentemperaturen däruppe.

    Byråkratin har tydligen börjat lindras eller åtminstone luckras upp.

    Jag ser fram emot framtida skildringar i På Kryss.

  • Tor Melin skriver:

    Som kontrast kan nämnas att det bara vid ett tillfälle har praktiserats att runda Östersjön torrskodd. Det var den Lundensiska Uardaakademien ( äldre herrar med ett förflutet inom Lundaspexen ) som stod för den bragden. Tågresan genom Sverige – öresundsbron- Danmark – Tyskland – Polen var lätt liksom Ryssland – Finland. Dramatiska strapatser utspelande sig i mellanliggande Vitryssland där kpistbeväpnade gränspoliser körde upp sällskapet ur sovvagnen gång på gång, det måste ju röra sig om spioner och sabotage sett ur ett Vitryskt perspektiv.

  • Joonas Köll skriver:

    Den norske seglaren Jarle Andhøy har gjort en liknande resa i två etapper med Vegan ”Berserk”, år 2002 och 2004 tror jag. Första etappen utgår han och hans besättning från Oslo och seglar till Shetlandsöarna och vidare norrut via nordnorge, Björnö, Svalbard och ända upp till packiskanten. Han återvänder i slutet av sommaren till Tromsø om jag minns rätt. Efter två år av rättsprocesser p.g.a. lagöverträdelser i samband med vistelsen på Svalbard fortsätter resan över Barents Hav mot Ryssland och Vita Havet. Han går genom Vita Havet-Östersjökanalen och korsar Östersjön och avlutar varvet med att segla tillbaka till Shetlandsöarna.

    Seglingen finns dokumenterad dels i två böcker och dels i två tv-serier som visats på norska NRK; ”Berserk” och ”Berserk veien til Valhall”

    Jarle har även gjort en del andra äventyrliga seglatser, t.ex. till Antarktis och genom Nordvästpassagen.

  • Mikko Lampinen skriver:

    Ilmari Schepel från Finland seglade runt Skandinavien 2004. Han avmastade på Östersjön och maskinen gick sönder i Ryssland. Hela resan tog 45 dagar. Här finns slideshow: https://www.vienansilta.fi/purjehdus/

  • Hasse Pettersson skriver:

    1992-93 seglade irländaren Miles Clark med Wild Goose en ännu fräckare rutt genom Ryssland. Vita havskanalen- stora sjöarna och vidare kanal och flodvägarna till Svarta Havet. Efter resan drabbades han av en djup depression och tog sitt liv. Hans far seglaren och linnevävaren Wallace Clark skrev färdigt en bok om resan. Sailing Round Russia ISBN 0 9509042.

  • Henrik Lindblom skriver:

    Hei.
    Dendär rutten har nog seglats för inte så länge sedan.
    Karl Aspelin från Finland seglade runt Skandinavien och ner genom Vita Havs – Östersjökanalen till Finska Viken.
    Det var på 1990 talet men jag kan inte på rak arm hitta dokumentation på nätet. Skall kolla med Kalles son och återkommer.
    Hälsningar