Läsvärt Mitt På Kryss
Insändare: Svindyra gästhamnar skapar ilska
Kryssarklubbsmedlemmen Ragnar Hedlund är besviken på att gästhamnar, med exempel på Arkösund där Ragnar betalade 280 kronor natten för en 27 fots Vega, i allt större utsträckning drivs av företag vars främsta syfte är att skapa god vinst till sina aktieägare.
Arkösund har för mig varit den ”goda hamnen”. Där kunde man handla mat, vila ut efter en lång översegling, få skyddad natthamn och välbehövlig vila till ett rimligt pris.
I år har företaget Promarina tagit över den gamla havsviken som sedan urminnes tider varit en naturligt skyddad hamn, tillgänglig för alla. Tyvärr har företaget samtidigt genomfört en orimlig prishöjning på gästplatserna.
Båtklubbar emellan har det varit tradition att gästfritt erbjuda bryggplats för långväga båtturister. Då betalar vi självklart gärna självkostnadspris och lite mer till klubbkamraterna för bryggunderhåll och service. Detta har alltid varit rimliga semesterutgifter för vanligt båtfolk.
Promarina driver kall affärsverksamhet. Man drar in pengar till sitt bolag och tar otillständigt betalt för sin service: 280 kr per natt. Detta blev det dyraste vi råkat ut för under seglingar längs ostkusten i sommar. Undantaget Västervik där samma Promarina från och med i år köpt in och tagit över gästhamnen Det visar sig att företaget planerar och genomför uppköp med samma prispolicy på många ställen både i Mälaren och på ostkusten. Är vi på väg in i en monopolsituation?.
Kommer man som vi sent en kväll i en gammal Vega från Landsort över havet och ser fram emot välbehövligt skydd mot blåst och vågor i en hamn där det finns butik, toa och färskvatten har man inte mycket att välja på. Det är många distansminuter till nästa möjlighet. Valfrihet och priskonkurrens existerar inte i Arkösund. En segelsemester längs ostkusten innebär ju att man i förväg har planerat in övernattningar på de få ställen dr skärgårdshandlaren fortfarande finns kvar nära en hamnmöjlighet.
Irritationen var förstås stor bland båtfolket i Arkösund, det märktes vid bryggsamtalen. ”Här är till och med dyrare än i Visby!”
Vi diskuterade om detta kan vara början till samma utveckling som skett på land med allt mer privat markutnyttjande för att bygga allt fler parkringsplatser för bilar. En affärsegoistisk exploatering av allemansrätten. Ska flera av våra skärgårdshamnar med fina hamnmöjligheter börja köpas upp i spekulationssyfte av bolag som Promarina.
Framsynta kommuner bemödar sig om att underlätta och främja turism i glesbygden. Svenska Kryssarklubben har en positiv policy som jag tycker likar Svenska turistföreningen genom att arbeta för att främja båtturismen längs våra kuster.
På hemresan behövde vi dessvärre också gå in i Arkösund – även om det var motvilligt.
Kryssarklubbens blå boj på redden blev ett välkommet alternativ. Vårt medlemskap i Kryssarklubben blev ännu mer uppskattat efter den erfarenheten.
Jag har hemmahamn i Lagunen i Malmö och seglar under min korta sommarsemester i Öresund och s:a Östersjön. I sundet har vi ett sammarbete med svenska och danska hamnar i sundet som kallas Frihamnskort, alla hamnar är inte med i avtalet, men Du ligger tre nätter utan att betala hamnavgift i de hamnar som är anslutna. Du betalar 100sek för en dekal som sätts på masten och Du får en folder över vilka hamnar i Danmark och Sverige som är anslutna till avtalet. Sen är det bara att fräsa runt och sova gratis. Anväder Du el får Du betala c:a 20sek/dygn.
Kjell: Gästhamnsguiden är en rent kommersiell produkt som tar”bra” betalt av de som vill annonsera sina hamnar. SXK bör ge ut en egen lista över klubbhamnar som vill ta emot gäster samt vilket ekonomiskt bidrad man förväntar sig per natt.
SXK måste agera offensivt. Båtturism ska stimuleras inte försvåras. Med en fortsatt ”promarinisering” av hamnavgifterna så undermineras båtturism som en folkrörelse där vanligt folk har råd och lust att ”långfärdsturista” i båt. Vad kan göras? SXK:s riksförening skulle kunna t ex:
1) Inventera avgifterna i hamnarna och publicera i På Kryss en ”skräckexempellista” över hamnar med orimliga hamnavgifter.
2) Sätta in en debattartikel i DN som uppmärksammar konsekvenserna av en ohämmad utveckling av hamnavgifterna och minskad båtturism.
3) Förse kretsarna med faktaunderlag till en ”protestartikel” i kretstidningar och regional dagspress.
4) Tillskriva kommuner med ”högavgiftshamnar” och påtala risken för och konsekvenserna av dåligt rykte, färre båtturister, mm.
5)Tillskriva övriga hamnkommuner och påtala värdet av båtturism och hamnar med rimliga avgifter och service.
6)Få Gästhamnsguiden att ta in aktuella hamnavgifter och att i varje kustområde presentera översiktliga tabeller med hamnarna utifrån hamnavgiftens storlek.
7)Initiera en bred debatt om vad som är rimlig basservice respektive önskad tilläggsservice i en båthamn. Vad är vi villiga att betala för?
8)Utreda förutsättningarna för att göra återkommande prisjämförelser mellan hamnavgifter i Sverige-Danmark-Norge-Tyskland-Finland-Baltikum.
Åldringsvård (Carema), friskolor och nu också båtlivet ! Storbolag som bara i första hand vill tjäna stora pengar tar över. SXK måste göra mycket mer för att stoppa Promarinas (m.fl.)framfart: Ta kontakt med och förmå kommuner att inte låta detta rövarbolag ta över verksamheten. Ge också ut listor över rekommenderade hamnar som inte ruinerar båtfararna på Promarinas vis.
SXK bör alltså vara aktiva och se till att inte ta död på t.ex. långfärdsseglingen. En vanlig långfärdsseglare, som är ute en månad eller två eller kanske mer, har inte råd med så dyra hamnar som Promarinas. Det måste finnas många och billigare alternativ.
Det smärtar mig att läsa att Oskarshamns gästvänliga och trevliga kommunala gästhamn eventuellt ska tas över av Promarina (Är det sant? Katastrof!) Jag brukar tillbringa en vecka där de flesta somrar. Men om utsugarna tar över där också så är det tyvärr slut med det.
Till Jan
tror Du att en annan genomsnittlig socioekonomisk grupp av befolkningen är lustbåtsägare i Medelhavsländerna, jämfört med hur det är i Sverige?
Kan det i så fall ha betydelse för marknadsläget avseende hamnavgifter?
Jag har traskat runt på bryggorna i Monaco och en del andra rivierahamnar och tittat på båtar. Jag har då förundrats över båtar med helikopter i stället för dinge på akterdäck.
Promarinas gästhamnar .
Vi har återkommit från Medelhavet . Vi tillbringade 16 år i Frankrike ,Grekland, Turkiet och Spanien . Det var en stor upplevelse som vi minns med glädje . Nu är vi tillbaka i Östersjön igen . Mycket har ändrats under dessa år . Servicenivån har totalt förändrats . Tillgång till el och vatten samt hygien i form av dusch och toaletter har blivit standard . Priserna har stigit men ännu inte nått den prisnivå vi erfor i Medelhavet. Där finns endast marinor att tillgå , där finns inga trygga ankarvikar. Vikarna är öppna och vida och besväras av kraftiga vindar nattetid . Den allmänna prisnivån i marinorna där var minst den dubbla mot den här hemma .
Nu till Promarinas gästhamnar : Priset är för mig som är van vid Medelhavspriser inte avskräckande . Vi besökte i somras två av Promarins marinor; Strängnäs och Mariefred. Dessa båda hamnar är mycket populära och i semestertider överfulla; vi var där precis under toppsäsong
I Strängnäs låg gästbåtarna mycket tätt packade och vi cirkulerade flera varv i hamnen tills ett par i en liten båt vinkade oss till sig och anvisade delad akterförtöjning med dem. Hela marinans personal häckade på kontoret totalt ointresserade av att hjälpa nykomna båtar . I Mariefred blev vi invinkade av en glad och tjänstvillig kille som hjälpte oss tillrätta. Senare på eftermiddagen kom en båt som under tilläggningen råkade sätta en tamp i propellern . Det äldre paret ombord kunde inte klara situationen men hjälptes genast av de unga marinakillarna som dök ner i vattnet samt kapade linan.Jag pratade sedan med pojkarna och berömde dom för deras hjälp.Fick dom något för hjälpen,ja 20 kronor till en läsk !
Tyvärr händer det oss alla att tampar fastnar i propelleraxeln. I Medelhavet blev vi inte sällan vittne till sådana incidenter . Då räckte inte 20 kronor, nej priset för hjälpen låg mellan 100-200 euro alltså 1000-2000:- för den som behövde hjälp.
Slutligen , priset är inte det allra mest avgörande . Det är viktigt att servicenivån ligger lika högt som prisnivån. Där ger jag en komplimang till marinan i Mariefred.
Marianne o Jan Kullenberg
Akka Pinn Pinn
Bregenz
Österrike
Känslorna svallar, och båtfolket är förbannade på Promarina, dess service och framförallt dess prissättning. 280 kr/natt, och i Västervik 320 under några veckor i juli. Västervik som inte ens är bra, slitna faciliteter, usla bojar och långt till stad och restauranger. Men båtlivet har nog länge befunnit sig i ett läge där kommuner och båtklubbar ville ha besökare till sina anläggningar. Gärna fullt varje kväll.
Det är inte så med Promarina, för om vi båtåkare tror att Promarina driver gästhamnar av omtanke om båtturitsterna så kan inget vara så fel. Detta är ren business, och om Promarina tror att man bara tappar 40% beläggning om man fördubblar avgiften, så fördubblar man avgiften. Vi får nog räkna med 500 kr/natt och halvfulla marinor inom inte alltför många år. Frågan är om det är detta politikerna har tänkt när man arrenderat ut gästhamnarna till en rent affärsdrivande verksamhet?
Tack och lov finns det massor med fina vikar i St.Annas, Gryts, Tjusts och Misterhults skärgårdar. Och dessutom en och annan gästhamn som fortfarande vill ha fullt, varje kväll.
Kära upprörda medseglare !
Vad härligt med lite ”sydländskt” temperament. Ni minns när franska bönder tippade kodynga framför
myndigheterna?
För att nu låta Promarina och andra ”excess-profiterare” förstå vad vi KUNDKRETSEN tycker, så ser jag två
klara möjligheter:
1. Vi mailar till respektive Kommun och påtalar det bedrövliga val av operatör man valt.
2. Vi går in på Promarinas webb-sida och noterar vilka ställen vi skall undvika till sommaren.
Omsättningsbortfallet bör visa vår gemensamma ståndpunkt.
Om vi bara svär, muttrar, knyter näven i byxfickan blir det aldrig nån skillnad.
Vi har ju gott om smultronställen att tillgå – handelsboden kommer vi åt ändå !
Ror i lä
Hälsn
Hans
Vad jag kan utläsa av alla kommentarer ang promarina så är de inte något bra alternativ att övernatta i deras hamnar. De verkar vara på ostkusten mest som dessa aktörer slagit i sina klor. Jag har själv inte stött på deras marinor men skall försöka att undvika dem. Enda sättet att få dem att inse att priset är helt åt he–te är helt enkelt att få till en samlad bojkott. Sitter själv med i styrelsen för Getteröns småbåtshamn (medlemsägd hamn) och vi försöker att hålla priserna på en rimlig nivå. 180:- upp till 12 meter med fri ström och fri dusch. Vi kör också med röd grön skyltning för att kunna ta emot så många gäster som möjligt. Hoppas nu bara att Promarina inte utökar sitt ägande på västkusten utan att vi som seglar där fortfarande kan besöka hamnarna och betala ett rimligt pris.
Alla vi SXK medlemmar kan väl komma överens om att vi bojkottar deras hamnar så kanske vi får dem att tänka om!
Ingemar
Till Torsten
Tack för vänligt svar. Vi verkar ju stå på samma sida, så jag skall stilla min vrede. Jag kommer gärna och ligger på Din grönskyltade plats på Kossö , dess begränsade faciliteter räcker säkert för mig. Jag är nöjd med sjölä.
Samtidigt så är Du naturligtvis hjärtligt välkommen att ligga på min grönskyltade plats i Lomma.
Det är väl just så vi vill att det skall fungera till allas nytta. Du får ligga på min, om jag får ligga på Din, s.a.s.
Kan SXK styrelse hjälpa oss att bevara det så, genom att bekämpa Grefabs gästförbud och Promarinas råkommersialism så vore det bra för oss alla som älskar seglingens frihet.
Röd/grön skyltning är en välfungerande lösning som bör praktiseras i alla hamnar, även kommunala och andelshamnar. Det är bedrövligt vanligt ( särskilt på norra västkusten ) att bara ett mindre antal platser – eller inga alls – anges som tillåtna för gästande båtar.
På sådana bryggor råder kaos samtidigt som de ”privata platserna” gapar tomma och ej får beläggas.
Exempel på detta oskick är Lysekil, Strömstad, Hunnebostrand Syd m.fl. Jag frågar Er som har ”privat plats”; – Hur gör ni själv när Ni seglar bort? Ligger Ni inte på någon annans plats då??
Röd/grön skylt kan med fördel kompletteras med ett SMS till hamnvärden dagen innan man kommer hem till sin egen plats. Då blir platsen omskyltad till rött, och den som eventuellt ligger där just då kan lugnt byta plats efter hamnvärdens anvisning.
Tor,
Det passar illa att polemisera på dessa sidor. Lite vanlig hövlighet tycker jag dock att man kan kräva av dem som gör inlägg här. Jag argumenterar verkligen inte för GREFAB:s räkning; det får Peter Hartzell göra själv, jag försökte bara belysa en tänkbar orsak till att GREFAB:s hamnar tyvärr inte är öppna för gästande båtar. Var du har fått det ifrån att jag skulle önska att ”den principen”, vilken den nu är, skulle gälla allmänt, förstår jag inte rikigt.
De som känner mig vet att min båt och jag sällan är hemma i vår hemmahamn, Kössö, så visst har jag under mina 58 år som långseglare varit i rätt många andra gästhamnar. Välkommen till Kössö för övrigt, där har vi numera grön/röda skyltar och en trivsam liten hamn, om än med begränsade faciliteter.
Torsten
Till Torsten Jacobsson/BLÅSKAJSA
Ja Du Torsten, problemen som seglare åsamkas av Promarina och Grefab är ju av olika natur.
Det som jag ondgör mig över när det gäller Grefab är det som Du själv påpekar att de inte vill ta emot gäster eftersom att det ” ligger vid sidan av företagets primära ändamål enligt bolagsordningen.”
Inser Du inte att den utveckligen är en totalkatastrof för båtlivet Torsten? Om Du nu önskar att den principen skall gälla allmänt, vart skall vi då långtursegla? Om ingen hamn tar emot gästbåtar så kollapsar hela båtlivet, det måtte Du väl fatta??
Du behöver inte spela dum och fråga hur man skulle kunna ordna gästplatser. Har Du aldrig varit till sjöss utanför Din egen hamn?
Lösningen finns sen decennier i form av röd/grön skyltning och skolungdom som går runt och tar betalt på kvällen. Så gör man i massor av föreningshamnar och kommunhamnar i Sydsverige, Danmark, Tyskland.
En specialvariant av detta har vi i Sydsverige-Danmark-Tyskland, Frihamnsförordningen, Googla så ser Du hur det funkar.
Vad som var orsak till att båtklubben i Fiskebäck hade satt upp anslaget ” Slut upp i kampen mot Grefab ” vet jag inte, men det vet kanske Du?
SXK måste leda en motoffensiv mot denna smygande katastrof.
En liten fundering: Kan inte kryssarklubben ta fram en förteckning över klubbhamnar som tar emot gästbåtar och det ”bidrag” som man vill ha per natt?
Detta vore den riktiga ”Gästhamnsguiden”
Till Tor Melin:
Det skulle vara bra om du kunde utveckla hur du menar att GREFAB skulle kunna bedriva ”gästhamnsverksamhet”, något som ju ligger vid sidan av företagets primära ändamål enligt bolagsordningen. Men, det är klart att det finns ju många lediga platser i GREFAB:s hamnar sommartid, så visst vore det ju bra om de kunde stå till lång- och kortväga gästers förfogande. Men hur skall man ordna det med den organisation som gäller i GREFAB:s hamnar idag?? Skillnaden mot Promarinas verksamhet är himmelsvid och jämförelsen haltar. Ta ett snack med GREFAB:s vd, Peter Hartzell peter.hartzell@grefab.se, och få hans synpunkter. Jag är övertygad om att han kan vara intresserad av att ha gästhamnsverksamhet i GREFAB:s olika hamnar, om det kan bidra positivt till bolagets ekonomi och om det kan ske utan en massa administration och servicepersonal. Betänk också att GREFAB är ett interkommunalt bolag, som i jämfört med Promarina inte har vinst till aktiegäraren (-arna) som viktigaste mål.
Om Promarina på ostkusten och Grefab och andra på Västkusten succesivt tar över hamnarna så får vi i Sverige ett nytt båtliv. Ut med alla som långseglar på budgetsemester. Det blir ledsamt.
Det finns två sätt att försvara sig:
1) Bojkotta dessa företags hamnar. SXK får lägga ut lista på nätet.
2) Tillåt inte att kommunen lejer ut hamnarna. Det är ju trots allt en politiskt styrd verksamhet. Tala med klubben, politikerna och arrangera att båtklubben sköter hamnen.
Vid ett besök i en Grefab hamn, Björlanda, såg jag en skylt att gästseglare inte var tillåtna. Nähä, hur blir det då när Grefab fått monopol på alla hamnar? Ingen kan längre segla till någon annan hamn överhuvudtaget? Ut en runda och sen hem på kvällen igen varje dag på semestern enligt Grefabs kommersiella önskemål?
Ett annat anslag var ett upprop från lokala båtklubben där det stod : ”Slut upp i kampen mot Grefab”.
Vem vill ha ett båtliv där vi skall föra kamp mot hamnadministationen?
SXK måste leda en motoffensiv mot denna smygande katastrof.
Jag tillhör också den kategori som har reagerat på Promarinas sätt att prissätta sina gästhamnar. Jag tror att enda sättet att komma till rätta med problemet är att vi båtfarare bojkottar/undviker deras hamnar. Jag tror även att SXK kan föra en dialog med kommunerna som har ett samarbete med Promarina för att få en påtryckning därifrån. Kommunerna vill ju ha bra rykte och mycket turister. I många fall tror jag inte att kommunerna är medvetna om problemet.
Till min stora besvikelse så kan jag konstatera att Oskarshamn ska låta Promarina ta över driften av gästhamnen. Detta har varit en hamn som vi ofta besökt och tyckt mycket om. Jag är helt övertygad om att politikerna i Oskarshamn hade ratat Promarina som samarbetspartner om dom kände till vilket rykte dom har hos båtfolket.
Dom bästa gästhamnar jag har besökt har drivits av kommuner eller båtklubbar.
/Fredrik
Vid Västra Stendörren har inte SXK någon boj.
Med seglarhälsning
Erik Nyström som seglar sveakryssaren Eriana
Såg i ett inlägg om sommarens stora negativa överraskning för många av oss nämligen Promarinas gästhamnspriser. Angjorde själv Oxelösund efter att tidigare alltid stannat i Fiskehamnen utanför. När jag skulle betala avgiften och hörde priset undrade jag lite spydigt om det ingick middag.
Jag tycker att förslaget från krögarna i Sävsundet i senaste På Kryss var bra. Fler bojar! Men de som finns angivna är inte alltid på plats. Ex. vis bojen vid Kråkelund fanns inte på plats i sommar liksom bojen vid Västra Stendörren, Varför?
Det finns en enkel lösning på ”Gästhamnsproblemet”!
Vill du inte betala vad det kostar, gå till en annan hamn. Det finns gott om skyddade naturhamnar, klubbhamnar och billiga gästhamnar längs hela Sveriges kust, med några få undantag på vissa kuststräckor.
Vill du ha en riktig lågbudgetsemester och samtidigt få en naturupplevelse utöver det vanlig, segla längs norrlandskusten. En snabbkoll jag gjorde i Gästhamnsguiden 2011 visar ett medelpris på 54kr/dygn i de gästhamnar som redovisat avgiften. Ibland ingår el, bastu och dusch i priset, men ofta är det tilläggsavgifter för den servicen.
Förekommer också frivillig avgift eller ingen avgift alls (medräknade i medelpriset),lägre avgift om man stannar flera dagar osv.
Lägg därtill ett trevligt bemötande från hamnansvariga och ortsbefolkning.
Med seglarhälsning
Erik Nyström som seglar sveakryssaren Eriana
Ytterligare en kommentar till redaktionen som vi lägger ut:
Till: Mats Bylund
Läste Ragnar Hedlunds inlägg och din kommentar angående Arkösund.
Jag besökte även Arkösund i sommar och försökte låta bli att lyfta ögonbrynen när flickan i kassan sa priset 280:-.
När jag läser vad du skriver så kan jag inte koppla ihop detta med Arkösund.
Om du menar att fler bryggor finns så stämmer det säkert då vi ser en ny brygga, som ligger relativt utsatt utanför själva hamnområdet.
Men när jag läser att service funktioner blivit upprustade så stämmer detta inte – utan toaletter och duschar håller den gamla standarden ………..(då till en betydligt lägre hamnavgift).
Det jag frågar mig är vad som är rimligt när man ser i samma nummer av På Kryss att Ystad erbjuder denna service till 160:-
Om du frågar runt bland de som färdas i våra skärgårdar, vilket jag och andra klubbmedlemmar har gjort, kommer du inte att finna stöd för 280:- även med det du hävdar ska finnas.
Din avslutning på din kommentar kommer sannolikt att visa sig kontraproduktiv – då många inte komma att känna igen sig av denna ”förenklade” syn på båtlivet.
Men …….kom ihåg …….det är vi som du vill skall betala hamnavgiften.
Som du har förstått så instämmer jag med Ragnar Hedlunds inlägg.
Med vänlig hälsning
Bo Lindbom
Redaktionen fick en insändare angående Promarina och publicerar den här för att alla kommentarer ska hamna på samma plats.
Med anledning av artikeln i På Kryss Nr 8 vill jag först kommentera Dan Strömbergs inlägg.
Jag håller helt med då vi fick samma upplevelse i Västervik och många med oss som vi träffade på väg ner till Bornholm hade samma inställning. Promarinas hamnar finns listade på deras hemsida, men låt oss hjälpas åt att sprida den så att så få som möjligt som inte behöver tvättstuga anlitar dessa hamnar.
Vår andra negativa erfarenhet av Promarina var när vi var på väg till Rosättra för att lägga upp vår båt, vi bestämde oss för att ta natthamn i Furusund helgen 24/25 september. Hör och häpna där var hamnavgiften 280kr/natt OFF SEASON. Skamligt!
Kryssarklubben svajboj räddade oss för vi behövde varken vatten eller el, varför inte en differentierad prislista där man betalar för vad man utnyttjar.
Samt en prislista för och eftersäsong, se och lär av våra campingar i Sverige.
Vår familj vet vilka hamnar vi kommer att undvika framöver
Leif Lindberg
Nacka Strand
SXK medlem
Mats skriver’
Angående Oskarshamn är det ännu värre hör och häpna där planerar man att ta över invånarnas bryggplatser och lämmna ut allt på enterpenad .
Ernemar hamn drivs som ekonomisk föerening vliket var ett krav från kommunen när hamnföreningen tog över driften1992.
Allt sker i besöksnäringens namn men det kommer att svartlista Oskarshamn i alla båtorganisationers tidskrifter så besöksnäringen minskar.
Kommunledningarna lever sina liv på moln.
Mats Nilsson Oskarshamn
Andelsägare i EHEF
Kommentar till Promarians inlägg i PÅ KYRSS nr 8/2011
När man analyserar resultatet av en kundundersökning bör man tänka på principen ”som man ropar får man svar”. Det är viktigt att tänka på vilka som har svarat och vilka som inte har kunnat svara.
Det är en brokig skara båtägare som besöker gästhamnar. Dessa kan delas upp i åtskilliga kategorier. Vill här bara göra en uppdelning på två trots att den kan kännas något överdriven. Kategorierna är som följer: De båtägare som har tolerans för högre avgifter och de som inte har tolerans för höga avgifter. Dessutom har vi stora båtar och mindre ”Vegor”, båtar med allt d.v.s. toalett, landström, frys, kyl och dusch ombord eller inget av detta ombord. De som saknar faciliteter ombord har ofta större behov av en toalett som ligger nära och en dusch som fungerar – till ett bra pris.
Nu till dem som har eller inte har tolerans för höga gästhamnsavgifter: Det är med hög sannolikhet de som var beredda att betala en högre avgift som stannade kvar i gästhamnen och svarade på Promarinas kundundersökning. Undersökningen fångar inte dem som inte stannat kvar utan valt att handla i butiken (som inte tillhör Promarinas anläggningar) och därefter sökt annan hamn. De som har varit missnöjda har kanske inte haft något val utan stannat kvar ändå. Att Promarinas kunder är nöjda är inget bevis på att anläggningen i överhuvudtaget är ett alternativ för dem som inte har hög tolerans för högre avgifter.
Att vagga sig i en trygghet att ha nöjda kunder trots att de blir allt färre när ryktet om avgiften sprider sig, kan vara en falsk trygghet. En affärsrörelse kan å andra sidan vara nöjd med de kunder den har och inte försöka skaffa sig nya – eller vinna tillbaka dem som den redan förlorat. Båtarna lyste i alla fall med sin frånvaro andra helgen i augusti trots det skapliga vädret, då vi i vår lilla ”mitt emellan” utrustade båt valde att inte stanna i denna skvalpiga och ofta oroliga hamn. Skylten i den delen av hamnen där vi snabbt lade till för proviantering höll på att plockas ned. Kanske för upprustning eller för nedrustning, det får vi se nästa sommar.
Snedseglaren
PS. Det är en positiv utveckling som har skett i butiken i Arkösund. För ett antal år sedan var butiken den rörigaste jag någonsin sett med rövarpriser och undermåligt sortiment. I augusti var butiken som vilken lanthandel som helst dit man kan tänka sig att återvända.
Förstår att folk undviker Västervik. Vi får naturlikvis skylla oss själva som inte valde Vikingarnas gästhamn. Följande brev skrev jag till Promarina efter vårt besök. behöver väl knappast påpeka att jag inte fått något svar:
”Hej,
Nu har vi legat 2 dagar i er gästhamn i Västervik. Jag har ett
klagomål angående hur hamnen sköts. Vi blev anvisade en plats på den s.k. S-bryggan nära den nedlagda restaurangen. Bryggan är under all
kritik, inga fastgöringsanordningar så vi får binda båten direkt i
bryggkonstruktionen vilket sliter oerhört på tamparna. Men vi har
accepterat den här platsen för 280:-/dygn.
Mitt egentliga klagomål handlar om den tafatthet er personal visar när det gäller hur besökarna sköter sig. Vi har nu legat 2 nätter bredvid en öppen båt som spelat musik på mycket hög volym. Dessutom är den utrustad med rökmaskin och subwoofer. Mycket irriterande! Och ingen gör något åt det.
Jag tycker att ni borde tänka lite mer på er image som en proffetionell hamnvård och ta itu med denna typ av problem. Jag har
också försökt att få tag i en hamnvärd och ringt 08 506 121 68 som anges i hamnen, men jag får inget svar.”
Min erfarenhet baseras på besök i följande hamnar som hade usel service och sköttes av skollediga ungdomar med noll koll. Arkösund, Oxelösund och Västervik.
Dessa platser kommer jag garanterat inte att besöka så länge Promarina har hand om gästhamnarna.
Restauranger, livsmedelsbutiker, butiksinnehavare och andra som får en stor del av sin inkomst under de få sommarveckorna borde koka av ilska.
Vi är många som kommer att undvika fantastiskt vackra ställen p g a Promarina.
Detta är min lista på gästhamnar jag kommer att undvika, (jag funderar på att trycka upp tröjor där det står vilka hamnar Promarina huserar över så vi inte av glömska ofrivilligt hamnar där)
Arkösund, Furusund, Mariefred, Norrköping, Norrtälje
Oxelösund, Rindö, Sandhamn (viamare hamnen), Sopot i Polen, Strängnäs.
Uddevalla, Västervik, Wallhamn.
Promarina verkar vara ett gäng ”stekare” som på sin höjd har varit på Sandhamn och partajat i Princess V båtar med alldeles för unga brudar.
Så länge dessa kostymnissar tror att de kan tjäna pengar utan att leverera något kommer de inte bli långvariga. Att de är oseriösa har vi som besökt dessa hamnar redan förstått. Det brukar heta att vilja men inte kunna och i det här fallet är det till och med viljan som saknas.
Svaret från VD Mats Bylund känns bara patetiskt, att läsa fritt ur företagets affärsidé som svar på alla klagomål känns som han inte fattar allvaret.
Till alla kommunstyrelser runt om i landet: Undvik Promarina, de ser till att minska antalet båtgäster och naturligtvis minskas även intäkterna från oss båtgäster.
I vanliga fall önskar jag initiativtagare som bidrar till ett bättre båtliv all lycka, men i Promarinas fall hoppas jag att det går åt pipan.
Om Promarina hade varit duktiga på de som de har utlovat så skulle det kunna finnas en framtid, men dåliga saker som det inte finns någon som vill ha brukar på sikt försvinna. Jag ser fram emot det.
Har just läst artikeln och insändarna om Promarinas höga priser. Själv har jag en P28,en båt i Vegans storlek. När man kommer till en gästhamn så är det ofta fullt. Man kan på nåder klämma in sig i någon hörna om man har tur. Jag har ofta slagits av hur stora de moderna båtarna är och vad de kostar. Om man har råd att ha en båt i mångmiljon klassen så nog borde det finnas pengar i kassan att betala gästhamn avgiften utan att gnälla. Vi som inte har så stora båtar och oftast inte heller så gott om pengar kan snart inte lägga oss i en marina som Promarina driver. 280kr för en liten Vega är för mycket och för de pengarna skall man då kunna kräva att det finns vatten,el,bränsle,toasug,tvättmaskin dusch odyl samt eventuellt kiosk,affär som har det nödvändigaste.Kolla Slagsta Marinas prislista. För de som inte har feta plånböcker kan Promarinas prissättning närmast vara en katastrof om man av någon anledning måste ligga i en vecka.
Curt Magnusson
Till Promarinas försvar
Vi angjorde Mariefred i början av juli och hajade också till över den höga hamnavgiften. Jag ringde på morgonen och aviserade vår ankomst – kan vi reservera en plats? Inga problem.
Väl framme vid 18-tiden var gästhamnen sprängfylld och ingenstans syntes en lucka som påminde om en anvisad plats. Det blev ett nytt mobilsamtal till hamnkaptenen, som direkt ryckte ut på bryggan och etablerade kontakt. Den rejäla lappen med vår reservation doldes bakom fören på en båt vars skeppare ursäktade sig med att han inget sett, men de gav sig genast av utan tjafs och vi kunde lägga till.
Har sett antydningar i tidigare inlägg att Promarinas unga personal inte är mogen sin uppgift. Det kan jag med tacksamhet dementera. På en segling där vi på flera andra platser gjorde tråkiga erfarenheter av unga sommarjobbare som inget visste – och inget fått lära sig – om service och kundbemötande står Promarina i Mariefred ut som ljuset i mörkret (Dalarös sjömack var bottennappet). Företaget kan vara stolt över sina unga medarbetare och jag tror inte att det är en slump att de klarade jobbet så väl.
Vad gäller prisnivån kan jag bara gissa att bakgrunden till Promarinas växande lista med uppdrag att sköta före detta kommunala gästhamnar är att skattebetalarna på respektive ort tröttnat på att subventionera verksamheten. Det är i så fall ingen orsak att bli upprörd, bara ett skäl att höja våra förväntningar.
Svenske sejlere pas på jeres havnemiljøer så de ikke alle bliver opkøbt med spekulation for øje. Fastliggerpladserne vil blive så dyre at havnene lukker. Det er netop formålet således at der kan bygges dyre lejlighedskomplekser helt ud til vandet.
I Danmark er vores tidligere bestyrelseformand i Dansk Sejlunion blevet indsat som lobbyist for at imødegå de tendenser I har set begyndelsen til i Sverige.
Dyreste havn i DK for en Vega er Skagen med 180,- i 2011. Det koster 180,- DKR; men så er der også toilet og bad, diesel el-, indkøb,kraner og gratis internet.
Gratis internet er der ikke meget af i Sverige og i havnenes udhængsskabe er der kun en vejrangivelse kl 08:00 men ingen udsigt. Det må I god se at få indført.
På Vejrø i Smålandsfarvandet ligger en privat havn, der er hundedyr, Den er slet ikke medtaget i Dansk Sejlunions hæfte ”Tursejler”. Heri er der en oversigt over danske havne med priser og faciliteter, foruden en oversigt over vejrtjenester i Norden og en komplet fortegnelse over DS´ cqa. 150 turbøjer med kortskitser og positioner.
Turbøjerne er kun for medlemmer af DS. Der skal føres klubflag og flag for medlemskab af DS for at bruge bøjerne. De er meget besøgt.
Måske skulle Sryssarklubben i Sverige udlægge rigtig mange tilsvarende bøjer til glæde for sejlerne.
Med den mængde svenske både I har og de meget naturskønne omgivelser, burde det være svenskernes foretrukne ferieform til penge så alle kan være med. I skulle jo nødigt have samme tilstande som i Kroatien.
Da vi besøgte Arkösund i 2010 bemærkede vi et skilt på havnen, der proklamerede, at Kong Valdermar Sejr, i år 1219, passerede Arkösund med en krigsflåde på 700 skibe på vej til Estland.
Det er fuldt forståligt, at han netop passerede. Med de havnepenge man betaler her, kunne det have blevet en dyr fornøjelse med så mange skibe.
SXK bör ta initiativet till en enkel katalog över de icke-kommersiella gästhamnar som drivs av klubbar runt om i landet och släppa kopplingen till ghg som dels inte talar om priset dels är en rakt igenom kommersiell produkt.
Vi ska jobba för att få båtägare (seglare) att vilja göra långfärder medan många av gästhamnarna (läs Promarina) helst vill ha campinggäster. Det som vi kryssarklubbare vill ha är trygga förtöjningsplatser där man kan ta in om busvädret nalkas, inte ett Sommarland för båtburna.
Jag och min fru var också i Västervik i slutet av juli. Vi blev anvisade en plats vid ruinen och blev mottagna av en ung tjej (anställd hos Promarina) plus ett par starka båtgrannar. Det blåste nämligen mycket hårt från söder, med andra ord från sidan. Allt gick bra, men avgiften 280 kr chockade även oss. På bryggan fanns varken el eller vatten! Lindrigt rena toaletter och duschar hade vi 1 km att gå till, eftersom man ju måste gå runt hela viken.
Västervik har nog sett oss också för sista gången!
Det verkar som om Promarina inte vill ha gäster!
Vi besökte Oxelösund och fick betala 280:- Då ingick dusch,el och tvättmaskin. Vi var fullbunkrade, fulladdade och hade inte behov av deras tilläggstjänster. Jag frågade:” skall ni bestämma vad jag skall köpa?
Dessutom blev vi invinkade av en ung man (som tydligen inte var särskilt båtkunnig) till en ny brygga där det var så nära till motsatta bryggans bojar så det fanns inte svängrum att komma in, utan att ”meja ner” dom för att kunna svänga in mellan alldeles för tätt placerade bojar, som dessutom låg för nära bryggan vilket medförde att vi fick ha bojtenen på sidan av båten och skydda med fendrar och dynor för att undvika skador.(Vår båt är på 33 fot)
De flesta vi mötte var mycket irriterade på Promarinas agerande.Det är inte värt priset! Under seglatsen mellan Mälaren och syd Västervik sa många att ”Promarinas hamnar skall vi inte besöka mer!”
Sluligen vill jag nämna att vår hemmahamn är Mariefred, där har priserna höjts kraftigt i 2 omgångar UTAN ATT NÅGON FÖRBÄTTRING HAR SKETT!
Skall man skapa goda kundrelationer så bör Promarina först leverera, Man börjar man inte med att höja!
Vi kommer att undvika alla Promarinas hamnar!
Det är viktigt att SXK fortsätter att vara engagerad i Gästhamnsguiden. Detta är ju den enda prislista som finns att tillgå inför val av hamn. Dock saknas det ofta prisuppgifter (t ex för Promarinas hamnar) eller så är de så svepande att man inte vet vad priset blir. Så, SXK, sätt press på GHG inför nästa utgåva och kräv att alla hamnar redovisar sina priser i detalj (båtstorlek, el/dusch mm). Vi medlemmar kan ju sedan rapportera in eventuella avvikelser mellan publicerat och verkligt pris. Då får marknadskrafterna en chans att fungera.
Man har konstaterat en allmän nedgång av antalet gästbåtar i Bohuslän på runt 10% i sommar enl. artikel i Göteborgs Posten. Kan detta ha att göra med de höjda avgifterna i komunernas gästhamnar ? Betalade t.ex 290 kr på Käringön inkl el.
Seglade i stället i Danmark och Tyskland med billigare avgifter och all tänkbar service. Det verkade som det var fler än jag som fattat detta beslut med tanke på alla svenska båtar överallt. I Tyskland betalar man 12-15 Euro.
Jag var också i Västervik i somras, det var i slutet av juli. Servicenivån var då uppenbarligen bättre än i början av månaden. Jag blev mött av en gummibår utanför hamnen, blev informerad om vid vilken brygga det fanns lediga platser och fick t.o.m. hjälp att förtöja (jag var ensam ombord och det hade hamnvakten uppenbarligen uppfattat). Toaletter och duschar var någotsånär ok. Det negativa var förstås avgiften, 320 kr för en 31-fotare – helt orimligt, och mer är dubbelt så dyrt som medelavgiften i de 18 gästhamnar som jag besökt under seglingen från Uddevalla till Västervik. Visserligen ingick både el, tvättstuga, bastu och utomhuspool i avgiften. Då jag av dessa bara utnyttjade elen kände jag att jag fick betala dyrt för tjänster/service som jag inte behövde eller ville ha. Om Promarina inte sänker sina avgifter rejält kommer jag självklart att undvika deras hamnar i framtiden.
Vi besökte tyvärr Västervik denna sommar, 280 kr inkl el.
Jag påtalade att jag inte ville ha el, men det gick inte att välja bort på priset. Skitiga toaletter och duschar. Bojarna låg alldeles för nära bryggorna. Jag sa till om bojarna. Det visade sig att redskapet att flytta bojar med inte fått alla tillbehör ännu. De anställda skulle få en båt att möta upp gästerna med, den hade inte heller kommit. Vi var där andra veckan i juli. Hoppas att det var sista gången.
Enligt deras egen hemsida (sep 2011) har Promarina gästhamnar på följande platser:
Arkösund
Furusund
Mariefred
Norrköping
Norrtälje
Oxelösund
Rindö
Sandhamn
Sopot
Strängnäs
Uddevalla
Västervik
Wallhamn
Vi kanske ska hoppas att listan är kortare nästa sommar …
Kryssarklubben borde ta sig en rejäl funderare om man verkligen ska sammarbeta med gästhamnsguiden och dessa komersiella marinor.
Många Klubbhamnar har lämnat GHG då man inte tycker att publisiteten i den publikationen är av godo, Ex nämnda Snedskär (100:- Bengt), WSSW i Västervik, Likskär i Luleå (Guldstjärna för några år sedan).
I sommar har jag pratat med ett flertal Tyska gästseglare och ett upprop mot Promarinas anläggningar är på gång i tysk seglarpress som däremot kommer att rekomendera alternativhamnarna.
Släpp all koppling mellan gästhamnsguiden och SXK!
Hej Tragedin är flerfaldig, inte nog med att vi skall betala för urkass service, obefintliga tjänster och detta till skollediga ungar som inte har något som helst ansvar som hamnkaptener eller inte ens vet vad som gäller.
Upprop till alla ! Betalvägra ! Vägra delta i kommunernas utförsäljning utav våra hamnar till pengakåta bolag.
Vad vi ser är en total utförsäljning utav våra resurser. Om en normal båtfamilj inte längre har råd att gå in i hamn var hamnar båtlivet då ? Dessutom borde SXK´s ledning stämma i bäcken innan hela båtlivet kantrar.
Det andra som ingen har belyst på mycket länge är de fullständigt orimliga priser bränslet har tagit, varför i hela … skall jag behöva betala 17:- litern för diesel till havs ??? Varför kan inte Sverige göra som andra länder och differentiera priserna för sjö respektive landbruk. Varför betala vägskatt och andra avgifter för något som inte kommer sjölivet tillgodo ?
Slutligen varför vet ingen längs västkustens alla sjömackar något om utförselpriser, du är i din fulla rätt att tanka momsfritt vid färd utom EU (Norge) .
Vi får skriva motioner till våra resp. kretsar och kräva agerande om dessa förhållande
Willy H.
Det finns ett alternativ till Promarina i Arkösund!
I fjärden innanför ligger Snedskär, Bråvikens Segelsällskaps klubbholme. Där ligger man för 70:-. El finns på bryggorna men vatten saknas (än så länge) och ska man bunkra får man ta jollen in till Nordanskog.
Jag besökte Västerviks citynära marina ”Waterfront” och höll på att trilla av pinn när jag hörde att dom tog 320kr, utan el! Dessvärre var deras service rent ut sagt dålig; dom erbjöd mig bojar som inte fungerade och hade ingen vuxen personal att tala med; enbart skolungdomar. Det är skamligt! Jag går aldrig dit mer och inte helst inte heller till någon av Promarina andra gasthamnar. Snälla På kryss, hjälp oss att sprida en lista på deras gästhamnar samt vettiga alternativ till dem; det ligger väl i linje med föreningens målsättning och intresse! Jag hoppas att Promarina får det rykte de förtjänar!
Svindyra gästhamnar med minimal service och skitiga toaletter = Sverige
Enklaste lösningen (för oss Göteborgare) är att sätta kurs 230 grader och dra till Danmark, rimliga priser, utmärkt service, vänligt bemötande, god mat, inga systembolag och ingen rabiat, nykterhetsextremist inspirerad, sjöfyllerilagstiftning.
Att ta natthamn i en marina är inte sällan både trångt och stökigt. Det förvånar mig därför att så många går från marina till marina. Och så länge som man fortsätter på det viset så lär det inte bli några sänkningar av hamnavgifterna. Så fungerar lagen om tillgång och efterfrågan.
Var på försommaren ute i Sandhamn. Döm om min förvåning när hamnavgiften var 380:00. Visserligen ingick el med 80:00 vilket vi tyckte var ren ocker. Ducharna var smutsiga och flera ur funktion. Toaletten var en svinstia. De fyra betongrören som fungerar som blomlådor i hamnen innehöll förra årets vissna blommor. Vi tyckte att det minsta man kan begära för den dyra hamnavgiften är att säsongen börjar med en hel och ren anläggning med nyplanterade växter på därför avsedd plats. Skärpning.
Pelle
Jag brukar undvika gästhamnar och städer, tyvärr måste man ju bunkra då och då, men det går på någon timme, sedan blir det någon naturhamn som tack och lov ännu inte exploaterats.
Längs Norrlandskusten är hamnavgifterna relativt låga ännu så länge och blir lägre ju längre norrut man kommer. Många båtklubbar tillämpar frivillig avgift och sådana klubbar ska man verkligen vara generös mot.
Med seglarhälsning
Erik Nyström som seglar sveakryssaren Eriana
Besökte nyligen Västervik och förtöjde vid ruinen,för att få nära till staden. Ingen service i närheten – inte ens en soptunna och vi fick betala 280 kr.
Vi var ett antal båtar på plats och det var en mycket upprörd stämning. De flesta av oss kommer nog aldrig mer att besöka någon av Promarinas marinor. I Västervik finns ju ett bra alternativ i form av Vikingarnas klubbhamn.
Promarinas gästhamnsavgifter har verkligen blivit en snackis bland båtfolket i Mälaren, alla tycker att det är alldeles för dyrt i jämförelse med det man får för pengarna.
Till exempel kan man ju undra vad som motiverar en avgift på 280:- hos Promarina i Strängnäs/Mariefred i jämförelse med 170:- i den utmärkta gästhamnen i Sundbyholm? Tyvärr kommer detta att på sikt skada besöksnäringen i de hamnar som ProMarina driftar.
Hej, ytterligare info.
Enligt trovärdig uppgift gäller samma för Västervik, med Promarina.
För en Dehler 28 (8,5 m) en dag kostnad 280 kr/dygn. Nästa dag 320 kr/dygn. Argument var ”.. nu är det högsäsong..”.
Måhända att turistansvariga, kommunpolitiker, handlare och köpmän blir intresserade eller upprörda. Mängden båtturister kommer att minska drastiskt. Rycket sprider sig fort inom och utom Sverige. Vi upplevde i Simrishamn att nordgående Tyska besättningar var väl informerade om den drastiska höjningen i år och kom att hoppa över olika Promarina hamnar. Dvs mindre gästnätter och mindre omsättning i aktuella orter.
Inre gästhamnen i Oskarshamn, nyligen upprustad, kostar i år 110 kr/dygn. Men den socialistiska majoriteten (>50 år) kommer troligen att outsorca till Promarina. Nya grepp att främja framtida turistnäring i kustkommunen Oskarshamn!
Please, present a list of Promarina run marinas along the beautiful Swedish coast. The price they charge for an overnight berth is far too high considering the service provided in comparison with other marinas in northern Europe.
Håller fullständigt med. Det borde vara en mänsklig rättighet att färdas fritt och förtöja säkert för ntten utan att nån annan skall profitera på dt. Självklart skall vi betala för tjänster som el, dusch mm.