Hem » Nyheter, Säkerhet

Nyheter   Säkerhet

Inte oväntat besök på Gäveskär

12 februari, 2018 – 16.08 En kommentar

På lördagen gick kemtankfartyget Ternvind på grund vid Gäveskär på väg ut genom Göteborgs skärgård. Men det var inte första gången ett större fartyg gick på grund i området och tidigare bilder på Gäveskär med ett grundstött fartyg har blivit klassiska.

Södra farleden i Göteborgs skärgård innebär en genväg för trafiken till och från Göteborgs hamn jämfört med den norra och den södra är den mest trafikerade. Så sent som i somras prickades en farled för fritidsbåtar parallellt med leden för att minimera risken för kollisioner mellan fritidsbåtar och sjöfarten. Men den södra leden är också ökänd bland annat för Gäveskärssvängen, en nära fyrtiograders krök med bara några hundra meter mellan öar och skär.

Gevalia har sålt in sitt kaffe med kopplingen till den svenska gästfrihetens självklara lag att bjuda på fika även vid oväntat besök. Gäveskär avbemannades på 1950-talet och ingen person var på plats för att bjuda på en skvätt i lördags.

Gevalia har sedan 1985 sålt in sitt kaffe med koppling till den svenska gästfrihetens självklara lag att alltid bjuda på fika.

I Sjöfartsverkets trafikinformation för området uppmanas lotsarna att ”undvika möten i krökarna vid Böttö, Gäveskär och i passegen Dynan – Torshamnen”. Just vid Gäveskär, som är en liten fyr med boningshus och brygga, har flera fartyg blivit stående under årens lopp och bilderna från grundstötningarna är som hämtade från den klassiska reklamen för Gevalia sedan 1980-talet. Den med texten: ”Vad skulle du bjuda på om du fick oväntat besök?”.
Gäveskär är obemannad sedan cirka 60 år, men kan hyras. Vid den senaste grundstötningen befann sig ingen på fyrplatsen för att kunna bjuda på en tår.

Leden vid Gäveskär breddades och gjordes djupare efter en större utredning som pekade på risker i början av 2000-talet, men senast 2008 gick Stena Danica på ett grundflak vid fyren i tio knop. Färjan studsade då över utan att fastna, men skadades.

Fartyget Ternvind som gick på i lördags vid 15-tiden fick maskinproblem och förlorade styrförmågan. 14 personer var ombord inklusive en lots på bryggan, men ingen skadades och fartyget fick hjälp av bogserfartyg att komma loss. Efter kontroll av dykare och myndigheter ombord fortsatte Ternvind senare på natten mot Odense, Danmark, för reparation på varv.

Ternvind var inblandad i en olycka sommaren 2015 på väg ut ur södra farleden längre västerut. Då kom Haverikommissionen fram till att Ternvind hade bristande utkik och att det uppstått missförstånd i kommunikationen mellan Ternvind och Stena Jutlandica som blev påkörd i sidan av Ternvind och sprang läck. Ingen person skadades.

Gäveskär

Södra farleden, South Channel, i Göteborgs skärgård. Bild: Sjöfartsverket

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , ,

En kommentar »

  • Torsten Jacobsson/BLÅSKAJSA skriver:

    Gäveskär avbemannades i början av 1950-talet. Den siste fyrmästaren, Axel Ågren, bosatte sig på Kössö. Med sin enepinnade ruffade snipa, försedd med en tändkulemotor, körde han ibland taxibåtstrafik när den glesa trafiken med Styrsöbolaget inte räckte till. En mycket vänlig person. Om han hade varit kvar när Ternvik kom på besök, så är jag övertygad om att han hade bjudit på gammaldags kokkaffe, behandlat med klarskinn, och kanske en semla?