Läsvärt Säkerhet
Kölhaveriet som sänkte Oyster?
Ägaren av en Oyster 825 som sjönk i juli 2015 har publicerat sin version av haveriet på en omfattande hemsida. Han menar att olyckan, och Oysters agerande, ligger bakom varvets likvidation.
Polina Star III sjönk i juli 2015 utanför den spanska Medelhavskusten. Ingen person kom till skada fysiskt, men haveriet ledde till en tvist mellan ägaren och Oyster. Ägaren menar att han tidigt upptäckte problemen med brister i båtens konstruktion och att Oyster borde ha agerat redan då för att undvika olyckan. Oyster själva uppgav redan i februari 2016 att olyckan berodde på ett tillverkningsfel där kölens tyngd fördelades över från båtens balkar till själva skrovet. Motsvarande fel hade då upptäckts på andra båtar i serien. Men processen om ersättning till ägaren blev utdragen och är inte över än. Kostnaderna i samband med olyckan uppskattades i Oysters bokslut för 2015 kunna uppgå till motsvarande 64 miljoner kronor. Förhandlingar om ersättning och skadestånd fortsatte med och utan mellanhänder under åren utan resultat. Trots att Oyster hade en rekordstor orderstock så sent som efter Düsseldorfmässan i år så drog sig finansiärerna ur av någon anledning och likvidationen var ett faktum i början av februari. KPMG Restructuring är numera förvaltare av företaget med över 400 anställda i Southampton, på Mallorca och i Newport i USA.
När beskedet om likvidation kom upprättade Polina Stars ägare Alexander Ezhkov en hemsida där han ger sin syn på saken. Hemsidan är omfattande och ger en intressant inblick i följderna av en tvist mellan köpare och säljare av en segelbåt i lyxsegmentet. Att båten inte var sjövärdig står alldeles klart. Men är det bristande kundvård och nonchalans från Oysters sida som lett till konflikten eller är Ezhkov en kund med orimliga krav? Sällan har så mycket information om en pågående konflikt med så stora konsekvenser för ett fritidsbåtsvarv kommit i dagen.
Efter att Alexander Ezhkov publicerade sajten har David Tydeman, den tidigare vd:n på Oyster Yachts, skrivit och bett Alexander Ezkov om ursäkt för haveriet och besväret efteråt. Likvidationen kan i sig innebära att Ezhkovs skadestånd från varvet uteblir helt.
Länk till Ezkovs och Oysters respektive sajter finns nedan.
KPMG söker nu köpare eller finansiärer för att driva verksamheten vidare.
LÄS MER: Polina Star-ägarens sajt, Oysterinfo.com
LÄS MER: Oyster Yachts
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Jag följde olyckan noggrant i Yachting World och skrev ett långt brev till dem som kommentar till deras artiklar och slutsatser. Man återkom till mig och beklagade att man inte kunde publicera mina kommentarer av legala skäl.
Vad som är uppenbart från de bilder de publicerade och även från den lilla bild vi ser här, är att brott har skett mellan skrovlaminatet, bottenstockar och andra inre laminat.
Det som är tydligt är att dessa två inte haft tillräcklig vidhäftning. Alla som har byggt båtar i glasfiber/polyester-matriser vet att man måste utföra ett omfattande och gediget sliparbete av de ytor som det senare laminatet ska fästa på, speciellt på senare års s.k. ”miljöplast”. På en båt i 80 fots klassen talar vi många kvadratmeter, ett arbete med mycket slipdamm, stickande fibrer och eländig arbetsställning. Man kan, som teori, spekulera i om att man har tagit genvägar just i detta moment, som ju inte kan kollas i efterhand. Kanske kvalitetsystemet inte hade rigida kontroller efter detta steg, kanske kvalitetskontrollanten var sjuk denna morgon när nattskiftet hade slipat, vem vet.
Om man har sett ett brott i ett korrekt utfört laminat så ska det inte se ut såhär.