Hem » Nya prylar/båtar, Nyheter

Nya prylar/båtar   Nyheter

Kontraster på välbesökt Öppet varv

27 augusti, 2018 – 15.31 Ingen kommentar

Kontraster. Så kan de mest spännande nyheterna på årets Öppet Varv på Orust beskrivas. För 25:e året i rad stod varvsdörrarna i båtbyggarkonstens Mecka på vid gavel.

Även om det inte är mycket kvar av Orusts mångfald av varv som fanns en gång i tiden lever traditionen vidare i Ellös. Hallberg-Rassys varv, ett par slag från öppna havet på nordvästra Orust, är landets största fritidsbåtsvarv. Sedan i fjol är varvet återigen självt som arrangör av det som nu kallas Skandinaviens största segelbåtsmässa.
När På Kryss besöker mässan på lördagen skiner solen och det är gott om besökare, men färre utställda båtar än de senaste åren. Vid en bastant kran i hamnen ligger Hallbergs-Rassys senaste nyhet: 57-fotaren som är den tredje modellen i den senaste serien och kostar drygt 20-miljoner klar för avfärd. I den andra änden storleksmässigt och i funktion, ligger den franske äventyraren Mathieu Bonniers skapelse Lite XP. En kombinerad rodd- och segelbåt/jolle.
– Tanken med den är man inte ska behöva så mycket erfarenhet och enkelt ska kunna komma nära härliga naturupplevelser. Man kan gå in i grunda vikar där andra båtar inte kommer in, säger Mathieu Bonnier.

Lite XP

Den ultramoderna kombinerade roddbåten och seglaren Lite XP har sovplats för två. Bild: Lars Soold

Lite XP är tänkt att seglas med stor och genua, men utan bom. Om vinden inte hjälper till tillräckligt kan man ro samtidigt som man seglar. Roddutrustningen ser ut ungefär som i en modern tävlingsbåt för rodd, och är placerad i den långsmala sittbrunnen. Vid nedgången till ruffen kommer två skotlinor upp genom skrovet. Med dessa höjs och sänks centerbordet.
– Det är över en meter djupt och har en 20-kilosbulb längst ned, så seglingen blir stabil. Centerbordet vinklas upp längs skrovet, och följer med om man stöter på något under vattnet. På det sättet blir det inga skador om man går på grund, säger Mathieu Bonnier.

Lite XP är tänkt för en ensam sjöfarare eller ett par. Till båten finns sittbrunnstält. Innan Sverigelanseringen den här helgen har modeller testats och utvecklats i Stockholms skärgård. Men Mathieu Bonnier har erfarenhet av större strapatser än så. För åtta år sedan rodde han ensam genom Nordvästpassagen.
– Det tog två månader, och jag var tvungen att göra ett uppehåll under någon vecka på grund av vädret. Annars var jag ute på havet hela tiden, säger Mathieu Bonnier.

Magnus Rassy

Magnus Rassy är vd för Hallberg-Rassy som arrangerar Öppet varv tillsammans med Orust kommun. Bild: Lars Soold

I en något lugnare miljö, än på vågor mellan isflak, sitter värdvarvets vd Magnus Rassy lugnt tillbakalutad i den över två meter långa soffan i den nya 57:an. Salongen är mycket rymlig och finishen andas toppklass. Men så kostar båten också mellan 20 och 25 miljoner kronor. Bolaget har fyra beställningar som ska levereras innan semestern nästa år.
– Det är uteslutande privatpersoner som köper. Framgångsrika människor som vill ha en fin båt. Det är en helt ny design från början till slut, säger Magnus Rassy som berättar att modellen är försedd med nutidens modernaste skrov, upprest förstäv och akter. Stor volym i aktern, som är mer u-formad jämfört med tidigare modeller, vilket sammantaget är tänkt att ge både bättre seglingsprestanda och komfort för boendet.
– Den har dubbla roderblad, vilket gör att ett av dem alltid är helt nere även när båten kränger. Roderbladen är mindre, vilket skapar mindre belastning. Det här är framtiden, konstaterar Magnus Rassy.
Segelplanet har fått ett modernt snitt, med ett lätt överlappande försegel, kaltopp, svepta spridare och inga backslag.
– Det är nytt för den här storleken på båtar, säger Magnus Rassy.

SXK

Kryssarklubbens monter inne i en av varvets hallar. Bild: Lars Soold

En vandring runt på bryggorna skvallrar om att det inte är lika många nyheter i år som tidigare år, men intresset för båtarna på plats är stort. Vid bryggorna ligger en hel del begagnade båtar och både vid dem och de nya båtarna är det stundtals svårt att ta sig fram.
– Jag tycker det är ett intressant med de begagnade båtarna, säger Ulf Palm från Kryssarklubbens Västkustkrets som har sina bord uppställda i ena änden av en av produktionshallarna.

Han tycker att det är en bra mässa.
– Den är klart mindre än i fjol, och framför allt mindre än tidigare år. Det är färre nya båtar, och även i tillbehörstälten har det minskat.

Kryssarklubben har haft en god tillströmning av besökare under två första dagarna.
– Mer än i fjol. De flesta är intresserade av naturhamnsguiden och vi har fått flera nya medlemmar, säger Ulf Palm.

Lars Soold
redaktionen@pakryss.se

 

, ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar