Hem » Löpsedel, Nyheter

Löpsedel   Nyheter

Kryssarklubbsmedlem stämmer norska Tullen

5 november 2010 – 09:32 En kommentar

Kryssarklubbsmedlemmarna Kjell och Cecilia Olsson från Gävle seglade sin Elan 333 ”Aquilo”  längs norska kusten sommaren 2008 och lade sedan upp båten i Mo i Rana i västra Norge för vintern och reste hem.

Våren därpå fortsatte de till Lofoten och transporterade sedan båten tillbaka till Bottenviken och Luleå och vidare hem till Gävle.

Hugo Tiberg skrev en artikel om detta och det har också fått stor uppmärksamhet i norsk press. På Kryss har också publicerat ett par insändare i samband med detta (insändare 1, insändare 2)

Kjell berättar själv så här; ”I mars 2009 kontaktades vi av Tollregion Midt-Norge som menade att bestämmelserna för tillfällig införsel hade överträtts eftersom Kjell Olsson hade lämnat Norge. Brevet besvarades av Kjell Olsson men först i juli 2009 återkom Tollen och vidhöll sitt krav. Detta överklagades hos den överordnade instansen Toll- og  Avgiftsdirektoratet i Oslo. I februari 2010 meddelade de att kravet på 201 474 NOK (cirka 250 000 SEK) i merverdiavgift (moms), båtmotoravgift samt ränta stod fast.”

– Vi menar att kravet är felaktigt och har därför stämt norska Tollen, representerade av Staten/Finansdepartementet. Eftersom Tollen hänvisar till lagar som trätt i kraft 1 januari 2009, det vill säga först efter att båten lades upp på land, det inte fanns något uppsåt att vare sig sälja eller hyra ut båten i Norge och regelverket är otydligt, skriver Kjell Olsson inför rättegången.

Tisdag 9 november går saken upp i Oslo Tingrett.

En kommentar »

  • Lars Fjelddahl skriver:

    Jag skäms verkligen å mitt födelselands vägnar! Detta kan väl ändå aldrig ha varit andemeningen med den stiftade lagen? Lagar stiftas av människor (trodde jag), för människor och verkställs av människor – eller? Ibland, inom lagstiftningen, har man inte tänkt på precis allt och då är det också människor som bör besluta om huruvida man verkligen ska genomdriva varje presumtivt fall och sakföra.
    I detta fall borde man helt enkelt lägga ner hela ärendet, för man skulle ju knappast ens ha satt igång det (om det nu är människor och inte maskiner som driver sakfrågan). Ärendet är oerhört pinsamt för Norge, ja, rent löjeväckande och kommer med säkerhet att kosta mycket mer än det smakar. Vem vill nu semestra i (redan dyra) Norge och där gynna det lokala näringslivet genom att lägga upp en båt där? Norge är ett land med sagolik natur och en imponerande kustlinje, så lång, så lång och med en massa öar och hamnar att upptäcka och utforska. För en som kommer från ett annat land, är det en möjlighet att få lägga båten i en hamn eller på land över vinterhalvåret och sedan fortsätta drömseglatsen nästa år.
    Det är nu uppenbart att Norge inte vill ha denna form av turism. I stället verkar man önska att båtar blott gör ett ”touch and go” och sedan håller sig undan. Är detta ett nytt uttryck för gästfrihet? Nej, snarare ett närmast kriminellt röveri av oskyldiga och välmenande. Man borde ha tillämpat informationsplikt här och meddelat villkoren på ett juste sätt och givit båtägarna rimliga villkor till att ta ställning och genomföra åtgärd, typ stanna eller dra (när man kan segla igen). Att utöva utpressning, som det kan uppfattas som, är något somliga motorcykelgäng pysslar med. Låt inte en stat härma dessa metoder!

    Nei, Norge, ”gjør en puddel” og legg ned saken med et offentlig ”omforlades”! La det bli en god svenskehistorie i steden for en riktig dålig Norgevits. Ellers vil dere tape stort (se bare hvordan det går med det klønete H-R akkurat nå…). Det er fremdeles en mulighet å gjøre rett og riktig og moralisk. Allt annet er ren og slett dumhet. Og bruk gjerne den flinke Hugo T som konsulent, der har dere noen å laere av!