"Solen som reflekteras i de välputsade båtarna, flaggorna som fladdrar mot den blå himlen. Skorna på bryggorna." Linda Hammarberg rapporterar från möten med människor och båtar på årets upplaga av Öppna Varv på Orust." /> Segelbåtarna växer på Öppna Varv | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Segelbåtarna växer på Öppna Varv | På Kryss
Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Ombord

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Ombord

Segelbåtarna växer på Öppna Varv

28 augusti 2016 – 00:04 Kommentarer inaktiverade för Segelbåtarna växer på Öppna Varv
Dragonfly

Solen som reflekteras i de välputsade båtarna, flaggorna som fladdrar mot den blå himlen. Skorna på bryggan. Jag kan riktigt känna förväntningarna i luften – utställarnas, besökarnas och mina egna. Det är dags för ett besök på den flytande båtmässan Öppna Varv på Orust, den 21:e i ordningen.

Här, till skillnad från inomhusmässorna finns det nästan lika många segelbåtar som motorbåtar. Det är tydligt att de stora segelbåtarna har blivit fler, och ännu större. De kända varven Hallberg Rassy, Najad, Dehler, X-yacht, Beneteau och Moody visar alla upp nya modeller på över 40 fot.

futura_w

Märkligast: Två skrov som går att skjuta in i hamn, och ett kök längst fram i fören gör Futura-katamaranen till mässans mest udda skapelse.

Det är också första gången som det finns så många stora katamaraner på Öppna Varv. De tre stora franska tillverkarna Lagoon, Bali och Fountain Pajot finns alla på plats. Många besökare passar på att ta sig en titt på dessa seglande fritidshus som än så länge är en ganska ovanlig syn på våra svenska vatten. Med en märklig nästan husbilsliknande överbyggnad och två inskjutbara skrov drar även den märkliga tyska Futura-katamaranen till sig en hel del uppmärksamhet.

Dragonfly 28 (bilden uppe till höger) är årets enda trimaran på mässan. Den har ett förvånansvärt rymligt skrov med allt som behövs för en familjesemester till sjöss, och de två uppfällbara pontonerna gör att båten lätt kan komma in i trånga hamnar eller ställas på en trailer. Snabb är den också, 25 knop – en sådan hade varit kul att ha. Men även Gullholmensnipan faller mig i smaken, tänk att puttra fram i en sådan en stilla kväll. Det hade varit mysigt.

Isloep

Snyggaste motorbåten: Isloep Rapida 666, en perfekt picnic-båt. Finns med både diesel och elmotor.

Till skillnad från segelbåtarna verkar motorbåtarna på mässan inte bara blivit färre, utan också mindre till storleken. De flesta runt sex meter, eller kortare. Styrpulpetare dominerar, gjorda för att snabbt ta sig från A till Ö. Men det finns också en hel del daycruisers. Några av dem riktigt vackra skapelser gjorda för att lugnt glida fram i skärgården eller på stadens kanaler. Flera har eller kan dessutom beställas med elmotor. Den anspråkslösa lilla fiskebåten Linder 445 kommer till och med upp i planing med sin eldrivna utombordare från Torqueedo i aktern. Tänk, tysta motorbåtar. Vilken härlig utveckling.

Nyast: Hallberg Rassy 44, så ny att inredningen fortfarande inte är klar. Båten visas därför bara upp från utsidan.

Nyast: Hallberg Rassy 44, så ny att inredningen fortfarande inte är klar. Båten visas därför bara upp från utsidan.

Jag tar även en titt på Pelle Petterssons, klädföretagets, årliga utförsäljning av kläder, och går en rundtur på Hallberg Rassys fabrik innan jag lämnar Ellös för dagen. Det hör traditionerna till.

På vägen hem gör jag ett kort stopp i Henån för att ta en titt på aluminiumbåten Adventure 55 – en robust och lite udda långfärdsbåt som jag gärna tagit mig en närmare titt på om någon funnits ombord. Istället ägnar jag lite välförtjänt uppmärksamhet åt de stoltheter som Västkustens Träbåtsförening passar på att ställa ut under mässan. Vackra gamla grosshandlarbåtar, snipor och segelbåtar som visas upp av ägarna själva.

Kalle o Hugo

Kalle och Hugo från Borås har kloka föräldrar som ser till så barnen bär flytväst på båtmässan. Det är lätt att trilla i från bryggor och båtar när trängseln är stor.

Som vanligt är det just mötena med människorna som är det största nöjet på sådana här tillställningar. Människor som Andy Schell, vars seglingspodd On the wind (tidigare 59 North) som jag lyssnat på i många år. Eller Katinka Bille Lindahl som står i Kryssarklubbens monter och berättar om sin resa på Donau. Och så ensamseglaren Magnus Reslow, han som förra hösten tillbringade 85 dygn till havs i en Havsfidra utan vare sig motor eller självstyrning, och nu dyker upp helt oväntat här på mässan. Män och kvinnor med vitt skilda personligheter, men som alla sökt sig till Orust av en enda anledning – det gemensamma intresset för båtar.

LÄNK: Succé för Båtmässan i Marstrand [På Kryss]

Vackraste segelbåten: Aramona – en Drake i mahogny som byggdes i Henån så sent som 2015 där den nu visas upp under mässan.

Vackraste segelbåten: Aramona – en Drake i mahogny som byggdes i Henån så sent som 2015 där den nu visas upp under mässan.

Öppna varv

Linda Hammarberg
redaktion@pakryss.se

, , , ,