Nya prylar/båtar Nyheter
Skräpjollar återuppstår ur havets djup
Skräp från Västkusten ska bli nya optimistjollar. Under sommaren samlade bland annat Sjöräddningssällskapet ihop plastskräp från havet och nu bygger forskare vid Chalmers i Göteborg nya jollar av materialet.
Tanken är att jollarna ska visa upp hur mycket skräp som hamnar i havet. Totalt har Sjöräddningssällskapet, tillsammans med frivilliga aktörer och allmänhet samlat in över 30 kubik plastskräp under de dagar i somras som initiativet genomfördes. En jolle har byggts på Chalmers av elektronikavfall tidigare och nu finns material från havet för att bygga fler.
– Det känns viktigt att bidra till att minska nedskräpningen av våra hav. Genom projektet kan vi sprida kunskap och engagemang, och på sätt minska tillförseln av skräp till havet, säger Jessica Nauckhoff, projektledare på Sjöräddningssällskapet i ett pressmeddelande.
En del av plasten som plockats upp har sorterats, malts ner, kapslats in och härdats med epoxi till byggdelar av de nya optimisterna som byggs av forskare, seglare och studenter vid Chalmers Tekniska Högskola.
Till våren 2019 ska fem jollar vara färdigbyggda och kommer dyka upp på olika seglingstävlingar i landet för att testas. Optimisterna ska även användas i seglarläger.
– Det bästa vore egentligen om jollen aldrig hade kunnat byggas. Visst är det bra om plasten som finns i havet kan tas tillvara och användas som den resurs den är. Men lösningen på problemet med plast i havet är inte att städa utan att stoppa tillförseln. Det är det vi vill att jollarna ska symbolisera, säger Sharon Emanuel, projektledare på Håll Sverige Rent, som ligger bakom projektet.
Fakta:
Projektet “Optimist för havet”.
Ett treårigt samverkansprojekt som syftar till att synliggöra och minska nedskräpningen i havet.
Engagerar barn och vuxna att samla in skräp vid kusten och arrangerar utbildningar och aktiviteter.
Projektet drivs av Håll Sverige Rent, Sjöräddningssällskapet och Svenska Seglarförbundet med finansiering från Postkodlotteriet.
Niklas Gyberg Ivarsson
redaktion@pakryss.se
båtkonstruktion, miljö, nya båtar, segling, Sjöräddningssällskapet, Utbildning, västkusten
Hej Lasse!
Plasten kapslas in till små pellets av epoxi. Urvalet av plaster blir därför inte lika viktigt som när plasten är ytmaterial och eventuellt måste fästa vid något eller uppnå en viss tålighet. I det här fallet är huvudsyftet att visa hur mycket skräp som finns i havet, snarare än att utveckla framtida skrovmaterial.
Men vi låter frågorna gå vidare till Chalmers!
/Redaktionen, På Kryss
Det vore intressant att få veta mer om hur man går tillväga rent praktiskt för att kombinera okända plastsorter med varandra så det blir starkt nog för att bygga båtar av. Somliga plaster kan smältas och fungerar fint när de stelnat igen, medan andra förstörs av värme. Vissa plaster kan inte limmas för inget lim häftar vid om det inte förbehandlas. Om plasten ska bakas in i epoxiplast, hur stor blir då den återvunna andelen och hur mycket ny plast går åt?
Det vore kul att veta hur stor del av plastskräpet som Västkustborna har slängt i havet och hur mycket som kommer flytande från andra länder eller båtar? Det hjälper föga att bara städa och plocka upp ( bra i och för sig ) om man inte samtidigt tar itu med källan till nedskräpningen. Kanske dags för en ny ”Håll Sverige rent-kampanj?” som gärna kan fortsätta i resten av EU.