Långfärd Läsvärt Nyheter
Svensk soloseglare på väg jorden runt
I måndags kastade Carl Rosell loss med sin Storfidra SY Manuela för ett varv runt jorden non-stop. Den erfarne långseglaren har valt att ligga lågt med uppmärksamheten inför sitt ”tilltag”.
Om ett par år firas minnet av den första soloseglingen jorden runt non-stop femtio år. Att utmaningen kallas havets Mount Everest är missvisande eftersom de som lyckats segla på egen hand non-stop runt jorden är en bråkdel så många som de som lyckats ta sig upp på världens högsta berg. Ingen svensk har genomfört soloseglingen trots att några har försökt genom åren.
Den erfarne långseglaren och kryssarklubbaren Carl Rosell i Halmstad har under sjutton år förberett sin båt SY Manuela, en förstärkt Storfidra med kutterrigg, för turen på närmare 30 000 sjömil. Han har under åren seglat solo till bland annat Hebriderna, Island, Svalbard och Azorerna. I jobbet som skeppare på leveransseglingar har han loggat 40 000 sjömil.
Rekordprojektet med världsomseglingen kallar han i ett mejl till På Kryss för sitt ”tilltag”.
Carl valde att inte meddela fler än sina närmaste om avfärden innan Manuela redan var på väg. Till På Kryss skriver han att ”vi, det vill säga undertecknad och båt, startade från Halmstad igår 10/10 för att segla runt jorden i dryga nio månader och beräknar om allt går väl återkomma till Halmstad i Juli 2017″.
Apropå andra planerade jordenrunt-projekt med starter under de kommande två åren skriver han ”tyvärr, vi orkar inte vänta på det så länge”.
Carls mål är att segla jorden runt på södra halvklotet och har inte ambitionen att segla non-stop från Halmstad och tillbaka. Han har gjort ett uppehåll i Ramsgate, England, på sin väg söderut.
På sin hemsida skriver Carl också att han gör resan för att ”ingen svensk har gjort det tidigare och jag har alla förutsättningar att klara uppgiften”. ”Det är obekvämt, ensamt, ibland monotont, blandat med en och annan storm som piggar upp. Blött, surt och saker som går sönder. Alla som seglar runt lite längre vet vad som kan hända”, skriver Carl och fortsätter: ”Man måste känna sig själv och vara medveten om sin förmåga om hur man reagerar i olika situationer. Inte bara för att kunna klara sig själv utan framför allt för att klara båten som ju är själva förutsättningen för att kunna vistas på havet.”
Carl är också tydlig med att han inte är intresserad av protester eller andra åsikter om projektet.
Ytterligare två svenska soloprojekt runt jorden är i startgroparna. Utöver sjökaptenen Anders Eriksson (som På Kryss har rapporterat om i artiklar och i en podd) så har även Magnus Reslow nu meddelat att han planerar ett försök. Reslow planerar start den 1 juli 2017 från Falmouth, England, med en Albin Vega.
Carl Rosell planerar att uppdatera positionen och rapportera om sin resa på sitt företags hemsida: mobileyachtservice.se,
LÄS MER: Anders vill att fler ska segla solo varvet runt [På Kryss, 21 juni 2016]
LÄS MER: Podd-intervju: Långseglaren Anders Eriksson [På Kryss, 19 augusti 2016]
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
äventyr, båtkonstruktion, långfärd, långsegling, säkerhet, segling
Jodå, Magnus P, seglingen är non-stop, men den har inte börjat än. Se här vad Carl själv skriver på sin hemsida: Själva fullbordandet av jordenruntseglingen beräknas bli på en punkt ca S6.0 V27.0 som kommer att passeras både på utresan och på hemresan. Huvudsaken är att kurslinjerna korsar varandra någonstans på vägen. Seglingen till och från denna position anser vi bara är tillfartsseglingar.
Hoppas på en fin resa för Carl. Så här års börjar ju Biscayabukten bjuda på en och annan ”vindpust”
@PåKryss
Jag ser nu att han inte avser att segla non-stop men rubriken säger non-stop?!
Att stanna och ta igen sig och ta ombord färskvaror emellanåt verkar ju onekligen betydligt mer njutbart; eller åtminstone mindre miserabelt ;)
Hur som… god tur!! – i dubbel bemärkelse!
LYCKA TILL CARL!!!
Önskar Hans O på ”Goodwin II”
Good Luck Carl!! Jag håller tummen.
Hej Tore,
Non-stop innebär att man inte lägger till vid något tillfälle från start till mål.
Men meningarna går isär när det gäller ankring och vad som gäller vid ett nödläge. I kappseglingen Golden Globe Race som arrangeras 2018, till minne av femtioårsjubileet av Robin Knox-Johnstons seglats, så tillåts ankring för reparation så länge man inte går in i en hamn. Knox-Johnston själv reparerade och återhämtade sig på svaj utanför Australien under rekordseglingen 1968.
I franska Vendee Globe 2016 tillåts ankring oavsett läge.
/Redaktionen
Vad är kriterierna för att det kan kallas för ”non-stop”?