Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Säkerhet

Soloseglare kolliderade med lastfartyg

3 maj, 2016 – 14.43 Ingen kommentar
Maxime Sorel

På tisdagen kolliderade soloseglaren Maxime Sorel med ett containerfartyg utanför Frankrike. Maxime, som klarade sig utan fysiska skador, deltar i havskappseglingen Transat som startade från Plymouth mot New York på måndagen.

Kollisionen ägde rum cirka 90 sjömil väster om franska kusten i höjd med Lorient. I fullt dagsljus på tisdagsförmiddagen kom Maxime för nära ett av flera containerfartyg i området. Han beskriver situationen som att han valde att kollidera parallellt med containerfartyget och därmed riskera hela riggen, eller att köra in i skrovsidan snett för att koncentrera skadorna till peket på sin Class 40, Vandb. Maxime hade spinnakern uppe och visste att det fanns flera stora fartyg i närheten.
”Jag blir stressad av att se alla lastfartyg runtonkring mig. Jag föreställer mig att vi ska kollidera och när jag ser ett (stort fartyg red:s anm) så blir jag stressad av det”, säger Maxime i ett pressmeddelande efter olyckan.

Maxime Sorel

Maxime Sorel ombord på sin Class40 Vandb efter olyckan.

Den franske skepparen klarade sig utan fysiska skador men bröt sitt deltagande i racet och tog sig in till La Trinité sur Mer för att undersöka skadorna.

Tidigt på onsdagen bröt en av de bärplansutrustade enskrovsbåtarna. Sébastien Josse broachade med sin Imoca60 Edmond de Rothschild och skadade storseglet.

I Transat kvarstår nu tjugotre soloseglare varav tre kvinnliga. Tävlingen grundades 1960 av Sir Francis Chichester och Blondie Hasler. Hasler sammanfattade sin vision för racet med ”en man, en båt, ett hav” och även om tekniken ombord har utvecklats enormt är bansträckningen densamma som 1960: start i Plymouth på Englands sydkust och målgång i New York City. Raka spåret blir det 3000 sjömil men rutterna kommer att skilja stort mellan de olika båtarna.

LÄNK: Transat Bakerly

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar