Hem » Läsvärt, Nyheter, Ombord, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Ombord   Säkerhet

16-åring fastnade i centerbordbåt

1 augusti, 2017 – 19.00 4 kommentarer

En ung kvinna fastnade i en kantrad ruffad segelbåt med centerbord nära Örnsköldsvik och kunde räddas först efter nära två timmar i det tolvgradiga vattnet. Båten kantrade under gång med motor.

[ RÄTTELSE: I en tidigare artikel på pakryss.se och i ett nyhetsbrev uppgavs den olycksdrabbade båten vara av en annan modell. ]

Söndagen den 23 juli välte en Odin 820 vid Skommarskaten utanför Örnsköldsvik vid lunchtid. Båten är en kombination av planande motorbåt med sloop-rigg som kan transporteras och sjösättas med trailer. Vid tillfället färdades olycksbåten med motor utan segel uppe. Enligt vittnen på plats började båten att kränga av svallet från en annan motorbåt. Åtta personer i olika åldrar inklusive barn var ombord. När båten kapsejsade drogs en 16-årig kvinna in i salongen med det inströmmande vattnet och kunde sedan inte ta sig ut på grund av en lina som hon fastnade i.

Kvinnan som bar en seglarväst tog sig upp till en luftficka mot durken i salongen och larmade 112 med sin mobil. Arton minuter efter att frivilliga sjöräddningen, SSRS, larmats var tolvmetersbåten Rescue Örnsköldsvik på plats vid haveristen.
– När vi kom fram var en person på den kantrade båten och hade kontakt med den instängda kvinnan genom centerbordsluckan, säger Anders Nilsson som ledde SSRS insats på platsen.
– Ganska snart stod det klart att det var dykare som gällde. Allt annat äventyrade livet på hon som var instängd, säger Anders.

Närmaste tillgängliga dykare för en räddningsinsats befann sig 30 mil söderut i Hudiksvall.
– Men det var bråttom och vi hade en mycket erfaren dykare som jag visste befann sig i hemmet i närheten med sin egen utrustning på plats. Han skulle gå på sitt jourpass om sju timmar, men var beredd att rycka ut, berättar Anders Nilsson.
Medarbetaren hämtades till haveristen av Sjöfartsverkets räddningshelikopter och kunde så småningom ta sig in genom förpiksluckan och skära av linan som hade hindrat kvinnan från att komma loss. Med hjälp av sitt extra munstycke kunde dykaren hjälpa den nödställde med luft under evakueringen.

Anders Nilsson är mycket tacksam för de omkringliggande båtarnas hjälpsamhet och rådiga ingripande.
– Det var viktigt att hålla båten stabil så att den lilla luft som kvinnan hade inte kunde leta sig ut när båten rörde på sig. De fritidsbåtar som var först på plats hade förstått det och säkrat för och akter på haveristen. Så småningom fick vi också hjälp att skapa en yttre ring av båtar som hindrade båtar som närmade sig att komma för nära och skapa svall som kunde gunga båten och flytta eller släppa ut luften.

Den instängda kvinnan var sommarklädd och kraftigt nedkyld efter nära två timmar i det tolvgradiga vattnet. Hon klarade sig utan fysiska skador och har nu själv berättat om händelsen i lokal media.

Båten var en Odin 820 med centerbord och är tillverkad av Odin Yachtbau i Polen. Modellen är CE-märkt i kategori C, för färd inomskärs och i kustfarvatten.
Båten har en 780-liters vattenballasttank, men om den var fylld vid det aktuella olyckstillfället utanför Örnsköldsvik är oklart. Ballasttanken är avgörande för båtens stabilitet och kan tömmas och fyllas under gång eller stillastående.
Båtmodellen tillverkas fortfarande i Polen, men säljs numera under namnet Imexus 28.

Båtmodeller av liknande typ utan köl, med centerbord och vattenballasttankar, har tidigare varit inblandad i minst två dödsolyckor i USA med sammanlagt fyra dödsfall. I juli 2002 slog en MacGregor 26 runt på sjön Champlain i delstaten Vermont och två barn, som båda bar flytväst, fastnade i salongen och omkom. I mars 2011 omkom en far och hans son efter att en MacGregor 26 kapsejsade på San Diego Bay. I bägge fallen befann sig minst tio personer ombord när båtarna gick runt och sedan inte rätades upp.
I juli 2009 kantrade en MacGregor 26 på Solent innanför Isle of Wight i England. Båten rätade inte upp sig, men soloseglaren ombord kunde evakueras av sjöräddningen.
Båttypen har ifrågasatts vid flera andra tillfällen bland annat för att de utrustas med stora utombordare som skapar en hög tyngdpunkt i upprätt läge och för att stabiliteten kraftigt försämras om ballasttanken inte är fylld.

Ingen myndighet planerar att inleda någon undersökning om olyckan utanför Örnsköldsvik såvitt På Kryss känner till.

LÄS MER: SSRS rapport om händelsen

[ RÄTTELSE: I en tidigare artikel på pakryss.se uppgavs den olycksdrabbade båten vara av en annan modell. ]

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

, , , ,

4 kommentarer »

  • Torsten/BLÅSKAJSA skriver:

    När man googlar på Odin 820, så får man märkligt nog ingen träff som har med olyckan utanför Örnsköldsvik att göra. Det hade väl varit bra ur konsumentupplysningssynpunkt?

  • Johan Boström skriver:

    Hej Claes, Vi hade ett par trovärdiga källor om båtmodellen, men uppgifterna visade sig vara fel. På bilderna från bärgningen i Örnsköldsviks allehanda (bakom betalvägg) framgår att det är en Odin 820 och uppgifterna är korrigerade i artikeln ovan. Tack för ditt påpekande!
    /Johan Boström, redaktionen

  • MAGNUSSON Claes skriver:

    Varifrån kommer uppgiften att det var en MacGregor 26 – inte från SSRS i varje fall? Hoppas ni hade bättre källa än Facebook i alla fall.

  • Claes Magnusson skriver:

    MacGregor med CE godkännande får bara ha fyra personer ombord om inte vattenballasten är inne. Den kan nog inte hamna upp-och-ner med 700 kg i botten och flytelement under däck. MacGregor 26 har sålts i över 8000 exemplar och de beskrivna olyckorna är de enda som finns dokumenterade. Totalt har Roger MacGregor tillverkat och sålt 38000 båtar när han pensionerade sig 2013. Båten är omdiskuterad. Se t.ex https://asa.com/news/tag/cruising-boat-spotlight/

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar