Hem » Läsvärt, Mitt På Kryss

Läsvärt   Mitt På Kryss

Uppdrag: Långfärdsmotorbåten

27 maj, 2013 – 12.31 8 kommentarer

motorbaat_tralareSvenska Kryssarklubben är Sveriges största motorbåtsklubb med drygt 2 100 registrerade motorbåtar. Kryssarklubben ska också ”stärka hågen för långfärder till sjöss”. Hur kan man kombinera dessa två?

Det är drygt 30 år sedan På Kryss senast hade en konstruktionstävling – då gällde det långfärdssegelbåten. Tidigare var lottbåtar och konstruktionstävlingar en viktig del i Kryssarklubbens verksamhet. Från det att klubben bildades 1923 fram till 1950 genomfördes inte mindre än 15 konstruktionstävlingar. Dessa tävlingar fick stor och berättigad uppmärksamhet, då det var de bästa konstruktörerna som var i farten. Till tävlingen 1982 kom över 90 bidrag in. Loa 32 vann och jag tror att en hel del av er läsare säkert kommer ihåg den.

Nu gäller det istället att fundera runt långfärdsmotorbåten. För att få fart på diskussionen har vi tagit fram tre modeller som vi kommer att utgå från – men om någon vill bidra med en hel konstruktion, så kan vi nog få med det också.

motorbaat_cat1_landsellI artikeln beskrivs tre typer av deplacerande motorbåtar, som vi utgått från. Vi har bett ett par illustratörer, Olle Landsell och Claes Lundström, att försöka göra en första tolkning. Alla kan sedan ge förslag på förbättringar. Jag samlar ihop skisserna och förslagen och visar dem på www.pakryss.se – för att till hösten presentera de bästa förslagen i en ny skiss och kanske till och med bygga den intressantaste konstruktionen till en modern långfärdsmotorbåt som kan ta utvecklingen framåt ett steg precis som Kryssarklubbens konstruktioner gjorde förr.

Vad gör en motorbåt lämplig för långa färder? För att vara oberoende av gästhamnar och marinor bör det finnas ordentligt med vattentankar och utrymme för mat, kanske till och med ett kylskåp. Troligen behövs då också en möjlighet att ladda batterierna i naturhamnen, kanske med hjälp av solceller eller vindkraft.

För denna artikel definierar jag långfärdsmotorbåten som en bränslesnål båt, som gör det möjligt att stanna ute någon eller några veckor utan att behöva uppsöka sjömack. Den ska också gärna ha plats för pentry och kyl för att man ska kunna laga egen mat och kunna vistas i mer obebyggda områden och inte vara tvingad att uppsöka en gästhamn eller marina.

Vad finns att köpa?

De höga bränslepriserna har gjort de deplacerande (icke planande) motorbåtarna attraktivare, medan de planande motorstarka båtarna kommer att få det allt svårare. Speciellt på begagnatmarknaden.

Men de amerikanska båttyperna dominerar fortfarande marknaden. Och motorbåtarna som även en seglare kan gilla, vilka är det? Seglare kan ha lite svårare att hitta en motorbåt som passar ögat – åtminstone har jag det. I flera kommande inlägg i början av juni presenterar jag några som kanske kan passa även dig …

8 kommentarer »

  • Micke skriver:

    Hej Thomas och Anette. Tack för erbjudandet att berätta mer, det skulle vara intressant. Jag förstår att ni gjort Fineke i Turkiet till hemmamamn och därifrån olika turer. För dem som vill läsa mer kan man gå in på Xantos reseblogg på http://xanto.se/

  • Thomas Olsson skriver:

    Har nu varit i Medelhavet ‘ närmare bestämt i Turkiet i snart 3 år. Gick utsidan ner, då båten, en beneteau Swift Trawler 42 var för hög. XANTO, båtens namn har sköt sig perfekt.
    Resan har varit en stor upplevelse, men vi är ensamma bland alla master. Det finns två typer av båtar här nere, en med mast och en utan. De flesta seglar väldigt lite.
    Vi seglade mycket förr, men valde motorbåt, då min man har värk i kroppen.
    Vi ångrar inte idag vårt val av båttyp.
    Det är bara att kasta loss, allt löser sig efter hand. Är någon intresserad , kan vi berätta mer.

  • Per Abrahamsson skriver:

    Hej,
    Läste häromdagen att Volkswagen tagit fram en bil för 4 pers. som drar 0,11 l/mil. Den har en laddhybridmotor med 75 hk. Vw har ju även marinmotorer. Kanske är det möjligt att konvertera hybridmotorn till marint bruk? Vår Nimbus 26 går utmärkt med sina 75 hk och vi har varit nere på Europas kanaler några gånger och gått med i genomsnitt 0,14 l/M. Då har vi gått med ca 5 knop i genomsnitt (så mycket fortare än så får man inte gå på kanalerna). Det går säkert att minska väsentligt med ”smartare” skrov och motor.

  • Micke skriver:

    Hej Hampus

    Du kan mejla redaktionen på redaktion_at_pakryss_se. Deadline är sista februari, för att kunna presentera något på båtmässorna. Men tanken är att presentera material och research under tiden och föra diskussionen framåt för att jobba runt goda idéer.

    /Micke, red

  • Hampus skriver:

    Hej!

    Trevligt initiativ!
    Vart skickar man bidragen och när är deadline?

    //Hampus

  • Micke skriver:

    Hej Stig

    Skicka gärna dina skisser, det finns mycket bra som skulle kunna komma fram av en diskussion om båtkonstruktion.

    Oavsett om detta i PX har ramen av ”tävling” så är det mer ett sätt att få fram idéer till framtidens (motor-) båtar.

    //Micke

  • Intressant att katamaranen finns med som exempel i konstruktionstävlingen. Katamaraner brukar annars bara förekomma som segelbåt eller möjligtvis som arbetsbåt. Det finns några tillverkare av motorkatamaraner, men de är ofta ganska stora 12 meter eller mer.

    Det är verkligen en utmaning att konstruera och maximera inredningen i en 10 meters eller mindre motorkatamaran. Jag ser bara en stor nackdel med en katamaran, att hitta en bred hamnplats och hamnavgifterna.

    Jag seglade några år i Medelhavet med en vanlig segelbåt, och såg då alla fördelarna med katamaraner, det är troligen den bästa båten att använda i Medelhavet. Lättdriven, bränslesnål, snabb, grundgående, rullar och lutar inte, rymlig och härliga däcksytor.

    Jag har en del skisser och ligger, blir faktiskt sugen på att kasta mig in i tävlingen.

  • Per-Arne skriver:

    Konstruktörstävling motorbåtar.

    Det torde vara oerhört viktigt att motorbåten får en chans genom att minska bränsleförbrukningen. Detta görs genom ett katamaranskrov som kan drivas med 11-13 knop med små motorer. Men att skrovet skall vara lättdrivet är A och O. Taket skall kunna förses med solceller för laddning av hybridtekniken. Kan Sterlingmotorn utnyttjas? Vi pratar väl om en båt för våra skärgårdar och Europas kanaler. dvs. en exportprodukt. Billiga inredningsmaterial typ Perstorp rekommenderas.
    Låt den bästa vinna!

    MVH Per-Arne