Läsvärt Nya prylar/båtar
Vad kostar sjökortsapparna – egentligen
Tidningens redaktör Micke Westin har långtidstestat fem sjökortsappar på Ipad och också jämfört med professionella plottrar på Sjöräddningens båtar. Efter flera hundra timmar med dessa appar kan han konstatera att ingen av dem ännu är riktigt så bra som han skulle önska.
Micke skriver: Trots detta är digitala sjökort numera det jag föredrar för navigation i farter under 10-15 knop. Papperssjökort finns också ombord men plockas sällan fram – mest för planering faktiskt, vilket är lite lustigt eftersom apparna oftast kallar sig ”planeringsverktyg”. Men till det duger de dåligt, eftersom skärmen är liten och överskådligheten därmed blir usel.
Ofta måste jag ha två eller fler appar öppna när jag är ute, eftersom vissa appar inte har all information, som till exempel saknade bro- och kraftledningshöjder (läs mer i PX nummer 8-2013).
När jag har rekommenderat en app till någon har jag ofta utgått från begreppet ”prisvärdhet”, som att Hydrographicas sjökort ingår redan i grundpriset för appens sjökort.
Garmin BlueChart Mobile
Pris app: 849 kr (inklusive sjökort & Hydrographica)
Pris uppdatering: 849 kr
Seapilot
Pris app: 399 kr
Pris sjökort: 289 kr (Sverige)
Pris Hydrographica: 6460 kr (samtliga kort)
Pris uppdatering: ca 145-200 kr varje år (obligatorisk ”prenumeration”)
Eniro på sjön
Pris app: gratis
Pris uppdatering: gratis
Transas iSailor
Pris app: gratis
Pris sjökort: 4 x 189 kronor för hela Sverige
Pris uppdatering: 4 x 189 kronor
Navionics Europe HD
Pris app: 469 kr
Pris uppdatering: 469 kr/1 666 kr
Sjökort, även digitala, bör uppdateras! Helst varje år, men åtminstone vartannat. Men ofta får man betala ursprungspriset igen och ibland betydligt mer. En lämplig prisnivå kan vara 30-50 procent av ursprungspriset, för att få fler båtägare att börja uppdatera och inte riskera att många av oss nöjer oss med gammal sjökortsinformation av ren snålhet.
Nu när Seapilot har börjat med att man inte äger korten utan ”prenumererar” så innebär det att efter ett år inaktiveras alla sjökort och man får betala igen. I grunden kan jag tycka att det är sunt att se till att användarna alltid har uppdaterade sjökort, men att tvinga till en dyr uppgradering kan skrämma kunder till andra appar som upplevs mer prisvärda.
Överhuvudtaget ökar man priserna på sjökorten i apparna, som hittills varit förhållandevis billiga till de digitala sjökorten till en plotter. Men när försäljningen av appar minskar till förmån till surfplattor och iPads så minskar också företagens inkomster och man skruvar varje år upp priset något. Ett exempel är Garmin Blue Chart Mobile där en uppdatering på 12 månader gått från gratis. över 189 till 849 kronor vintern 2014!
Utvecklingen går av apparna går vidare – de lite mer spännande delarna som kommer är användargenererat material; från sjömärken (ofta militära) till lodningar (ännu inte lagligt att samla och distribuera).
Vi har också sett första surfplattetillbehöret i form av Furuno Wifi Radar DRS4W där en app plockar upp radarbilden. Jag kan tänka mig att utvecklingen kan vara mycket intressant om ett par år på detta område.
Hej Ralph
Du har rätt i att man under ett år har fria uppdateringar.
Att tolka hur uppdateringen ska ske är lite kryptiskt, och även jag behövde hjälp att hitta rätt. Det är Navionics+ man behöver köpa …
Och när man uppdaterar så köper man inte en uppdatering till samtliga kort i Europa utan väljer ett betydligt mindre område, som Sverige/Östersjön.
//Micke
Tillägg till tidigare kommentar.
Jag har inte Europa HD utan bara vanliga Europa. Kanske skiljer de sig åt?
/R
Hej.
Intressant läsning. Undrar dock om prisuppgifterna för Navionics är rätt? Har man väl köpt deras app så uppdateras väl sjökorten kontinuerligt efterhand som man laddar ner aktuellt område? Jag kan inte hitta någonstans att jag ska kunna köpa en uppdatering av sjökorten. Vore intressant att få klarhet i detta.
Mvh
Ralph