Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Säkerhet

Vädret vägdelare för Atlantrace

30 april, 2016 – 14:15 Ingen kommentar
Transat Bakerly

På måndagen startar solokappseglingen Transat från brittiska Plymouth över Atlanten. Bland de tjugofyra deltagarna skiftar båtmodellerna en hel del och på teknikfronten är det bärplanen på enskrovsbåtarna Imoca 60 som väcker störst uppmärksamhet. Frågan är om bärplanen är en fördel i det hårda vårvädret.

Minst ett par större lågtryck väntas snurra över Nordatlanten från väst till öst de närmaste dagarna. Redan när deltagarna lämnat Engelska kanalen kommer startfältet sannolikt delas upp beroende på hur man vill ta sig an vädret. De som väljer att gå norrut kommer på tisdagen sannolikt segla in i stormvindar medan omvägen via en sydligare rutt ger lugnare vindar. Men sen kommer fler lågtryck och allt kan hända.

Tre av de deltagande Imoca 60 är utrustade med stöttande foils. Bärplanen lyfter främre delen av skrovet och minskar motståndet.
Foilen anses som en självklar fördel under rätt omständigheter, men Atlantvädret i maj kan innebära i stort sett vad som helst och hårda vindar och mycket sjö är knappast en fördel för bärplansbåtarna. Båtarna med bärplan är Banque Populaire VIII, St Michel Virbac och Edmond de Rothschild och alla har franska skeppare.

Anna-Maria Renken

Anna-Maria Renken, Tyskland, deltar med en Class 40-båt.

I Transat deltar tjugofem soloseglare varav tre kvinnliga. Tävlingen grundades 1960 av Sir Francis Chichester och Blondie Hasler. Hasler sammanfattade sin vision för racet med ”en man, en båt, ett hav” och även om tekniken ombord har utvecklats enormt är bansträckningen densamma som 1960: start i Plymouth på Englands sydkust och målgång i New York City. Raka spåret blir det 3000 sjömil.

LÄNK: Följ racet live via Raceviewer
LÄNK: Transats sajt

Redaktion
redaktion@pakryss.se

 

, , , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar