Hem » Nya prylar/båtar

Nya prylar/båtar

100 båtar: Motorkatamaran

24 september, 2013 – 20.00 2 kommentarer

Skärgårdsströvaren KatamaranSören Colbing som ligger bakom idéerna till aluminiumbåtarna i serien Skärgårdsströvaren. Men tankar finns om en utveckling. En av dessa tankar var en motorkatamaran.

Skärgårdsströvaren som katamaran är ett komplement till enskrovarna i Skärgårdsströvarserien och en naturlig utveckling  av konceptet. Det starka miljökonceptet är själva kärnan för vad en Skärgårdsströvare står för: Lättdrivna skrov ger låg bränsleförbrukning och liten vågbildning. Tyst och sjövärdig gång. Materialet marinaluminium ger fördelar som till exempel enkelt och billigt underhåll, samt att det är återvinningsbart. Miljögodkända motorer och möjlighet att utrusta båtarna med hybriddrift eller elmotor.

Skärgårdsströvarkattan är med sina dryga nio meter i längd och nära fyra meters bredd en rymlig båt för bekväma dag- eller helgturer såväl som långfärder. Och utrymmena är stora både utvändigt och invändigt. Behagligt mjuk gång även i krabb sjögång uppnås bland annat tack vare de skarpa förskeppen. Det tåliga utförandet och ringa djupgåendet gör det möjligt att färdas i, och göra upptäcksfärder, även i relativt grunda arkipelager. Möjligheten att med lätthet ta med kajaker och/eller cyklar ombord uppskattas av många.

Fartområdet upp till cirka 14 knop gör att man kan göra rejäla dagsetapper. Och om så önskas, eller krävs, kan man köra på lite extra. Gångläget passar annars för alla farter upp till maxfarten eftersom det inte finns någon planingströskel. Vill man köra i ekonomiska och behagliga marschfarter på till exempel 6, 10 eller 12 knop går det bra. Två motorer ger extra säkerhet och motorerna är placerade så att de är lätta att komma åt vid till exempel service.

Med Skärgårdsströvarkattan är det fullt möjligt att köra in mot en sandstrand och med stävstege kunna gå torrskodd iland och ombord igen, som en sorts landstigningsbåt.

 

Längd, skrov: 9,10 meter

Bredd: 3,95 meter

Djupgående: 0,45 meter

Material: Marinaluminium

Vikt: Cirka 3,5 ton

Motor, standard: 2 x 40 hk (utombordsmotorer, fyrtaktare)

Fartområde: Upp till cirka 14 knop

Originalide och koncept: Sören Colbing

Design: Micael Palmgren

 

 

2 kommentarer »

  • Micke skriver:

    Mikael

    Kan du inte berätta mer?

    //Micke, red

  • Mikael Cleve skriver:

    Hej.
    Detta är inget annat än självklart. Men man har försökt förr, finnarna så sent som på mässan 2010 om jag minns rätt – med sin bastukatamaran. För min del kan bastun lämnas därhän, men en vidare utveckling av ”husbåtskonceptet” på katamaranskrov i aluminium!! Kanske kompletterad med en Ljungströmsrigg? Jag är spekulant! Men efter 40 år med båt också väl bekant med en synnerligen konservativ grupp. Nåväl.

    Är intresserad av att höra mer kring vad som pågår i ämnet, för egen del men kanske också för någon form av företagsengagemang.

    Hör gärna av er!

    /MC

casinoutansvensklicens.co