Läsvärt Löpsedel Nyheter Säkerhet
Så skyddade sig båtägarna mot Florence
Orkanen Florence hotade en stor del av USA:s båttätaste kuster. I seglingsmetropolen Annapolis förberedde Roger Johansson sin och andras båtar inför ovädret trots att det förmodligen skulle ta en mer sydlig väg.
– Här uppe är regnet och högvattnet den största faran, men det är inte självklart hur man ska skydda sig på bästa sätt.
[ Publicerad: 12 september, 2018 Uppdaterad: 18 september, 2018 ]
På fredagen rörde sig det enorma lågtrycket Florence i cirka 5 knop mot USA:s östkust i höjd med South Carolina. Med ett lufttryck på 954 millibar och en medelvind på 41 meter per sekund hade kraften i ovädret minskat under de senaste dagarna, men när orkanvindarna nådde de första öarna på torsdagen var orkanen klassad i kategori 1. Ändå var krafterna större än från stormen Gudrun där en medelvind på 33 meter per sekund och vindbyar på 40 meter per sekund uppmättes i Blekinge 2005.
– Vi är inte direkt vana vid det här vädret, men har man varit med om ett så minns man det, säger Roger Johansson med rötterna på Orust, men som sedan många år driver Free State Yachts i Annapolis vid Chesapeake Bay. Företaget säljer bland annat Hallberg-Rassy-båtar i USA och är även mäklare av andra båtar.
– Erfarenheten från Isabel 2003 gör att de flesta här tar varningarna på allvar. Jag har arbetat med förberedelser i några dagar och såg till att ta upp min egen motorbåt redan för flera dagar sedan för att ha tid med kunders båtar och kunna agera om läget hastigt ändras, berättade Roger för På Kryss på onsdagen.
Isabel var en kategori 2-orkan, men nådde land något längre norrut än Florence, och fortsatte mot nordväst. Florence beräknas däremot att ledas västerut tack vare ett högtryck i norr.
Florence hotade framförallt delstaterna South Carolina, North Carolina, Georgia och Virginia söder om Chesapeake Bay, men lågtrycket fortsätter att leda till nederbörd och högvatten på grund av det låga lufttrycket längs stora delar av östkusten. I Annapolis, en av Nordamerikas mest båttäta städer, är tidvattnets högsta och lägsta vattenstånd i vanliga fall inom en halvmeter och det är vanligt med fasta bryggor och pollare, precis som i Sverige.
– Problemet med fasta bryggor är att det kommer en tidpunkt när vi inte kan gå ut på bryggorna som hamnat under ytan. Problemet med flytbryggor är att de helt enkelt kan flyta loss från pollarna som de är hängda i, säger Roger Johansson.
– 2003, när Isabels lufttryck var som lägst och vattnet högst, hade vi tur med att vinden lugnade sig. Men sen när vattnet sjönk undan lossnade flytbryggorna och skadorna blev stora. Nu på morgonen ska jag hjälpa en segelbåt som ligger vid en flytbrygga. Vi kommer att lägga båten med bästa möjliga förtöjningar mitt på bryggan med extra många fendrar.
Många ägare norr och söder om orkanens väg valde att stanna ombord under hela ovädret for att kunna hantera problemen på plats. Oavsett vind behöver tamparna justeras när vattenståndet ändras dramatiskt. För båtägare i Chesapeake Bay finns alternativet vid riktigt hårt väder att gå in i en av alla vikar till ett mer skyddat läge och ankra och vänta i stället for att riskera skador från bryggor eller andra båtar.
Vad som är bästa skyddet för en båt är inte alls självklart.
– Jag har ringt runt till flera av försäkringsbolagen och de flesta vill att man tar upp båten med eller utan mast på. De ersätter upptagningen i efterhand eftersom det är en namngiven orkan och guvernören har utfärdat katastroftillstånd. Men ett av bolagen ville tvärtom att man hellre stannar med båten i vattnet. Vi såg ju vad som hände nere i Karibien förra året där många båtar på land totalförstördes trots att de var fastspända i betongen på ett bättre sätt än vad vi kan göra häruppe. Man måste kolla med sitt försäkringsbolag vad som gäller för stunden, berättade Roger på onsdagen och fortsatte:
– Vi tar upp båtarna med riggen på och ofta även med seglen kvar när ägarna inte är här och det är bråttom. Men vi tar oftast ned förseglet. Sitter det kvar rullar vi in det något extra varv och rullar sedan ett fall runt hela seglet och förstaget. Samma sak med storsegel där vi rullar lina runt hela bommen. Om det är en rullstor viker vi även in sista triangeln nära masten och säkrar.
Regnmängderna som kan komma med ett oväder som Florence går inte heller att föreställa sig med svenska oväder som jämförelse. Under kort tid kan det komma enorma mängder på kort tid och just nu beräknas dygn-nederbörden till över 500 millimeter att jämföras med det svenska officiella rekordet på 198 millimeter.
– Vi låter oftast sprayhooden sitta kvar som ett vattenskydd för kabinen. Hellre att det skyddar ett tag och sedan blåser sönder än att regnet får fritt spelrum.
Kuststaden Wilmington ligger mitt i den bana som orkanen på torsdagen beräknades ta.
– Säkert hälften av oss som bor här har båt, men de flesta förvarar dem vanligtvis på trailer hemma. Vi har förberett oss så mycket vi kan och kommer att stanna kvar, men många har evakuerat, säger Karin Sonesson Youngquist från Stockholm som bor i Wilmington.
I Baltimore, en bit norr om Annapolis i Chesapeake Bay, ligger långskeppet Draken Viking med flera svenskar i besättningen. Skepparen Björn Ahlander från Göteborg beslutade att ställa in den planerade färden söderut till Virginia i väntan på att Florence ska passera. Istället gör Draken stopp i norra Chesapeake. Bland annat i Annapolis och St Michaels på sin väg söderut.
På tisdagen befann sig resterna av lågtrycket Florence norr om Chesapeake Bay efter att ha passerat väster om innanhavet. Med kulingvindar och omfattande nederbörd beräknas lågtrycket fortsätta längs USA:s och Kanadas östkuster och sedan fortsätta ut över Atlanten. Risken för högvatten och översvämningar kvarstår där lågtrycket drar fram.
LÄS MER: NOAA:s hemsida
Johan Boström
johan@pakryss.se
Draken Harald Hårfagre, landförvaring, orkan, oväder, säkerhet, storm
Hva med och lägga ned båtarna på sidan? lägga et skydd på marken og förankra båten mot land.